2025-11-10, 13:54
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/aklagaren-alla-insjuknat-med-liknande-symptom/

Expressen skriver att iallafall 3 har fått hypokalemi. Enligt Google så är det främst bariumklorid, kokain eller vätskedrivande läkemedel som leder till det. Bariumklorid är nog det minst troliga
Citera
2025-11-10, 13:57
Medlem
Vem/vilka blev INTE sjuka?

Även insulin kan orsaka hypokalemi.
Citera
2025-11-10, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu var inte min tanke melanotan/barbi, utan att de köpt något som ska vara Ozempic eller liknande, och leverantören har kryddat drogen med lite extra för att det snabbare ska ge effekt.

Ja förlåt. Jag ville bara förtydliga ditt exempel om att de inte är så konstigt att 4 kollegor blir förgiftade av något preparat om dom är vänner och delar kontakter, kranar etc eller om det är en kollega som fixat till allihopa. Dock borde de ju kommit fram rätt fort om de va så.
Citera
2025-11-10, 14:25
Medlem
Sjuksköterskorna är ju kulturellt kristna. Massa mord på kristna nu. Uppenbart.
Citera
2025-11-10, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Det verkar inte som att den fjärde personen behövt intensivvård (utifrån det jag läst)
Det skulle kunna vara personen som förgiftade kollegorna från början men som inte vill ha misstankar mot sig och därför förgiftat sig själv i efterhand men då med en lägre säkrare dos ? Långsökt jag vet men allt kan hända

Nån kan ha sprutat i kaliumbindande läkemedel i kaffet eller så.
Jättefarligt i stora doser.

En som jobbade på natten som respiratorvak på Iva, han var lite mysko.
kunde berätta hur han hade droppat laxoberaldroppar i kaffet för nattpersonal på akuten , så man inte kunde sova för den diarré man fick då…eller så pratade han om diuretika som han sprutat ner i kaffet så man fick kissa hela dan istället för att sova.

Det tyckte han var extremt roligt…

Jag tyckte det hela var extremt obehagligt…
Senast redigerad av VilloVet9 2025-11-10 kl. 15:05.
Citera
2025-11-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Lakrits innehåller Glycyrrhizinsyra; en molekyl som kan hämma ett enzym som behövs för att bryta ned hormonet kortison.

Kortison är en glukokortikoid, som när denne når tillräckligt höga nivåer i kroppen kan binda in till mineralkortikoidreceptorer - något som hormonet/molekylen aldosteron normalt binder in till i njurarna för att signalera att det finns för lite volym i blodkärlen.

Kortisonet och bindningen till mineralkortikoidreceptorerna leder till att njurarna tar tillbaka mer natrium (där natriums kompis vatten följer med tillbaka) för att spara på vätska/ej kissa ut viktig vätska och få upp blodvolymen igen.

För att göra detta måste kroppen samtidigt göra sig av med mer kalium.
Tillståndet kallas Pseudoaldosteronism och ger högt blodtryck, liten mängd urinering, låga värden kalium (vilket kan orsaka farliga hjärtarytmier). En ytterligare komplikation kan vara låga värden natrium; eftersom natriumnivåerna i blodet späds av den extra mängden vätska som återtas. Låga värden natrium (hyponatremi) är i sig också farligt eftersom celler i kroppen flyttar vatten in eller ut från sig för att uppnå en jämvikt - i detta fall kommer cellerna i hjärnan att få in mer vätska till sig - eftersom natriumnivåerna utanför cellerna är lägre än inuti cellerna. Detta leder till hjärnödem.

Mängden lakrits som krävs är högst individuell och kan inträffa även hos individer som ätit en regelbunden mängd lakrits under hela livet.

Men, en viktig poäng här är att detta inte är något som utvecklar sig under en dags arbetspass utan vi snackar att detta utvecklas under dagar till veckor (med det sagt är det inte helt självklart att sjuksköterskorna eventuellt fick i sig något ämne under samma dag som de också krävde intensivvård).

Det mest troliga är väl dock att de fått i sig ett potent ämne med ett snabbt förlopp, då jag får uppfattningen av att de insjuknat samtidigt. Har dock ingen uppfattning kring vilka symptom, men misstänker att det är något som slagit till relativt snabbt mot nervsystem och njurar. Koffeinpulver låter som en trolig bov i dramat.

Det låter som en möjlig förklaring.

Skrev nyss om kaliumbindande läkemedel som en möjlighet.
Sen läste jag det du skrivit, kanske det är det som ligger bakom
Citera
2025-11-10, 15:22
Medlem
Fruktansvärt obehagligt om det nu rör sig om förgiftning. Tycker det låter som att det är någon inom personalen som inte borde jobba där. Svårt att se att det här skulle vara självorsakat av nu 4 stycken, på samma avdelning? Borde väl förekomma på även andra avdelningar i så fall?
Citera
2025-11-10, 15:25
Medlem
Iaghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VilloVet9
Nån kan ha sprutat i kaliumbindande läkemedel i kaffet eller så.
Jättefarligt i stora doser.

En som jobbade på natten som respiratorvak på Iva, han var lite mysko.
kunde berätta hur han hade droppat laxoberaldroppar i kaffet för nattpersonal på akuten , så man inte kunde sova för den diarré man fick då…eller så pratade han om diuretika som han sprutat ner i kaffet så man fick kissa hela dan istället för att sova.

Det tyckte han var extremt roligt…

Jag tyckte det hela var extremt obehagligt…

Håller med, det där var extremt okul.

Men med tanke på att sådant händer, kan incidenterna här på Ackis ha orsakats av nåt prank som gått totalt överstyr?
Citera
2025-11-10, 15:47
Medlem
pungsorks avatar
Teorierna om att det skulle vara något som dom drabbade själva intagit frivilligt faller ju av olika anledningar och då hade också rättsväsendet ändrat brottsmissranken från mord.
Citera
2025-11-10, 16:02
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory

Dock tror jag mer på teorin om att de är en anställd på avdelningen som medvetet försökt förgifta sina kollegor. Vad motivet kan tänkas va vågar jag inte spekulera i. Men de finns ju hel del fall där sjukhuspersonal gjort skumma grejer men då främst mot patienter, t.ex. dödsängeln i Sverige.

Det låter mer troligt.
Behöver såklart inte röra sig om en kollega, vem som helst som haft tillgång till lokalen kan exempelvis lämnat preparerade te-påsar, fifflat med något fack i kaffemaskinen, smörjt in personliga koppar/vattenflaskor, bytt ut innehållet i någon handsprit/handkräm (vet inte ens om det kan gå att förgifta på så sätt, vill bara visa på myriad en av olika möjligheter).
Betydligt fler än bara närmaste kollegor att titta närmare på då; allehanda administratörer, studenter, lokalvårdare, patientservice, anhöriga, kaffemaskinstekniker + praktikanter, fastighetsskötare, chefer, väktare osv.

Fantasikittlande fall är det, hoppas det får en lösning.
Senast redigerad av Rimner 2025-11-10 kl. 16:08.
Citera
2025-11-10, 17:14
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Det låter mer troligt.
Behöver såklart inte röra sig om en kollega, vem som helst som haft tillgång till lokalen kan exempelvis lämnat preparerade te-påsar, fifflat med något fack i kaffemaskinen, smörjt in personliga koppar/vattenflaskor, bytt ut innehållet i någon handsprit/handkräm (vet inte ens om det kan gå att förgifta på så sätt, vill bara visa på myriad en av olika möjligheter).
Betydligt fler än bara närmaste kollegor att titta närmare på då; allehanda administratörer, studenter, lokalvårdare, patientservice, anhöriga, kaffemaskinstekniker + praktikanter, fastighetsskötare, chefer, väktare osv.

Fantasikittlande fall är det, hoppas det får en lösning.

Går inte detta att kartlägga?

Vilka som har tillträde till vissa rum eller preparat.

Har de kameraövervakning?

Det är en galning på Akademiska?

Eller var det en dålig kaffe-batch?

Från Koko i tarmen till Koko på sjukhuset.

Låt Cluedo-spelet börja!
Citera
2025-11-10, 19:05
Medlem
Ossans avatar
Jag tror att det administrerats genom kaffet. Resonium löses lätt i kaffet utan att ge smak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in