2025-11-10, 08:36
Medlem
Jag är sugen på att beställa en Makera Z1 från hongkong. Men jag är bekymrad över antidumpningstullar. Är det någon som har koll på detta. Vad kommer tullen att landa på?
Citera
2025-11-10, 08:44
Avstängd
Vad kostar den?

Du betalar alltid moms på 25%. Tullavgift på värde över 1800:-.
Citera
2025-11-10, 09:15
Medlem
Den kostar ca 9000 Sek. ja, jag kommer behöva betala moms och tull. Men när jag började kolla på detta upptäckte jag att vissa varor har antidumpningstullar, vilka kan vara ganska höga. det är mest det jag är bekymrad över.
Citera
2025-11-10, 09:19
Medlem
Chatgpt säger:

Hur hög en antidumpningstull är beror på hur stor prisskillnaden är mellan det dumpade priset och det ”normala” priset.
Den kan alltså variera mycket — från några procent upp till över 100 % av varans värde.

Exempel:
EU har haft antidumpningstullar på kinesiskt stål på omkring 30–80 %.
På cyklar från Kina har tullarna legat på upp till 48,5 %.
På solpaneler låg de tidigare mellan 27 % och 64,9 % beroende på tillverkare.

Så det finns ingen fast procentsats — varje fall utreds separat och tullnivån bestäms utifrån hur mycket dumping som anses ha skett.

Den skriver även: "Jag kunde inte hitta någon offentlig information som visar att Europeiska kommissionen (EU) för närvarande har infört specifika antidumpningstullar för CNC-fräsar (eller fräsmaskiner) från Kina eller andra länder med de angivna produktskeden som du frågat om."
Senast redigerad av A.way 2025-11-10 kl. 09:24.
Citera
2025-11-10, 09:25
Medlem
Ok, det låter ju positivt. Jag försökte med chat gpt men fick inte så mycket information, Du lyckades bättre. Tack för hjälpen.
Citera
2025-11-10, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vart-e-vitpepparn
Ok, det låter ju positivt. Jag försökte med chat gpt men fick inte så mycket information, Du lyckades bättre. Tack för hjälpen.

2.7 % tull

Så.
9.000 kr fakturavärde
2.000 kr frakt
x 2.7 % tull

plus 25% moms

Kolla om du har kompis som driver firma / verkstad och kan ta momsen.
För ett bolag blir ju momsen avdragsgill.
Citera
2025-11-13, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vart-e-vitpepparn
Jag är sugen på att beställa en Makera Z1 från hongkong. Men jag är bekymrad över antidumpningstullar. Är det någon som har koll på detta. Vad kommer tullen att landa på?

Hur har det gått?
Skulle vara förjävla häftigt att ha en liten CNC hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in