2025-11-09, 19:18
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vespasianus
Har,aldrig träffat en normal begåvad norrlänning. Trivs bra i min by i Skåne

Fantastiskt

Du är alltså så här obildad på riktigt

(FB) Majoriteten av eleverna i fyra skolor i Kristianstad läser SVA i årskurs 3

Citat:
Att Sverige är förstört vet alla normal begåvade människor.

Du känns ganska representativ för skåningar med din obefintliga utbildning, ditt tomma skryt och din importerade fru. Tror du hade passat lika bra i Norrlands inland, bortsett från att alla sett dig som den testosteronfattiga fjolla du är.
Citera
2025-11-09, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Gällivare och Kiruna.

Nyanställda ungdomar som går skift i LKAB eller Boliden (alt. underentreprenörer) tjänar ca 700.000/år på okvalificerade jobb och är oftast ledig 7 av 14 dar.

Några okvalificerade jobb får du inte hos LKAB eller Boliden, knappast heller hos deras underentreprenörer. Det krävs alltid någon form av utbildning.

Sen när det gäller arbetstiderna så är det oftast de som veckopendlar som arbetar 7/14 men det i sin tur kräver att de gör 12 timmars skift under de 7 dagarna de arbetar. Bor man på orten så är det mer normal arbetstider/skiftgång som gäller.

Sen när det gäller lönen så är den bra. Men siffrorna du uppger är i det högsta laget om man ser till ren månadslön. Men med tillägg och bonusar så kan man komma upp i denna summa. Månadslönen beror mycket på vad du arbetar som men i snitt så skulle jag tro att den ligger någonstans mellan 45000 - 50000kr i månaden.
Citera
2025-11-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Sommaren är väldigt kort men när det är sommar brukar det bli som varmast i Norrland faktiskt. Varmare och mer soltimmar än övriga riket.

Fantastiska somrar men tyvärr väldigt korta.

Ändå så har norrlandskusten väldigt sol säker. Titta bara på hur många gånger Luleå har vunnit solligan. Av mätplatserna som är på fastlandet så har nog Luleå flest vinster trotts att sommar är kort.
Citera
2025-11-09, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Hehe, sant. Jag föddes och bodde mina första år i Skåne och vintrarna var för det mesta sköna där.
Förjävliga vindar från Öresund, men rätt klädsel fixar det.
I Norrland fryser man sönder hur man än klär sig.
Men Norrland har också sin idyll.

Jag har bott både på västkusten och i norra Norrland och jag är hellre ute -35 än +5 och regn i på västkusten. Fy fan vad man kunde frysa på vintern på västkusten. Fukten tränger sig in överallt hur man än klär sig.

Vid -35 i norra Norrland är det bara att använda lager på lager principen så håller man sig varm utomhus utan problem.
Citera
2025-11-09, 19:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Jag har bott både på västkusten och i norra Norrland och jag är hellre ute -35 än +5 och regn i på västkusten. Fy fan vad man kunde frysa på vintern på västkusten. Fukten tränger sig in överallt hur man än klär sig.

Vid -35 i norra Norrland är det bara att använda lager på lager principen så håller man sig varm utomhus utan problem.

Iförsig sant.

En gång i Rovaniemi gick jag runt på släktingarnas gård utan halsduk och mössa och det var -40.
Hade jag gjort samma i Uleåborg, Kemi eller Torneå/Haparanda hade jag förmodligen dött.
Citera
2025-11-09, 19:56
Medlem
Nu har vi ju inte så kallt här uppe egentligen, det kan dippa ner mot -25 några dagar under hela vintern.
Citera
2025-11-09, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Mycket inavel på den skånska landsbygden, tänk Fjälkinge, Knislinge, Blentarp eller varför inte Sjöbo?

Skåne har högst arbetslöshet av alla län, en del borde flytta norrut istället för att gnälla. Men, men, det är mycket sverigedemokrater i Skåne, folk som inte vill arbeta. Rasister fungerar inte på någon arbetsplats oavsett vart dom flyttar.
Inget fel på Fjälkinge, Är ofta på EKO där och handlar.
Citera
2025-11-09, 20:34
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Ge inte upp Vespansianus!

Citat:
Inget fel på Fjälkinge, Är ofta på EKO där och handlar.

Det är inget fel på Kristiandsslätten, problemet är framtidstron, dåligt med jobb, allmänt deprimerande. Lägg till alla bittra inkokta sverigedemokrater och det blir för mycket. Givetvis finns det ställen i Norrland med samma känsla, Jörn, Bräcke (bra glasscafé dock) exempelvis å andra sidan är det desto bättre i västra Jämtland, Malmfälten, delar av Västerbotten och Norrbotten.
Jag träffar på inflyttade skåningar, östgötar, västgötar och stockholmare som övergivit södern.

Du får inte sjunka längre ner Vespasianus, Linköping var en nit, det finns fler chanser.

Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Vem fan vill bo i Svealand eller Götaland bland en massa babbar och annat skit ?

Det finns gott om invandrare i städerna där du kan bli berikad. Ok, rör det Gubbträsk eller Övertorneå kan det bli svårt med berikning.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2025-11-09 kl. 21:08.
Citera
2025-11-09, 20:41
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KittKat
Varför bygger man inte lägenheter där uppe mer? Och förbättrar norrland?

Utan att ta emot invandring dit. Måste jag nämna först.

Det finns ändå gulliga tjejer och killar som bor i norrland, dessa vill leva med andra svenskar, och i lugn och ro så, då kan man bygga fler bostäder där så att det går att flytta dit för andra svenskar?

Utan att behöva gilla dagens blattar så kan man bo i norrland istället, även villor kan ju byggas.

Norrlänningar är de som alltid ligger/legat högst när det gäller röster på V och S.
Norrland är blodrött.

Så, varför i helvete skulle jag vilja ha med folk att göra som varit mest pådrivande via valsedeln att fylla landet med svartskallar?

Jag hatar norrlänningar.
Citera
2025-11-09, 20:46
Medlem
SmartSkalles avatar
Vem fan vill bo i Svealand eller Götaland bland en massa babbar och annat skit ?
Citera
2025-11-09, 21:23
Medlem
glockenreins avatar
Norrland är jäkligt najs på många sätt. Ingen idé att börja bygga där dock för folk flyttar inte dit bara för att det finns bostäder utan folk flyttar dit de vill flytta och så bygger byggbolagen bostäder där efterfrågan finns.
Citera
2025-11-09, 21:30
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Citat:
Har,aldrig träffat en normal begåvad norrlänning. Trivs bra i min by i Skåne
Man måste skriva på svenska eller engelska på Flashback inte skånska! Jag förstår inte vad du skriver!

Norrland är stort! Dom stora städerna i södern är körda! Jag tror på Norrland! Det är framtiden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in