2025-10-31, 09:36
Medlem
Såg den här trådstarten

Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Det var vid lunchtid på tisdagen som en konflikt uppstod på en restaurang i Växjö. Enligt polisanmälan besökte ett par buffén men betalade bara för en person då endast mannen ska ha varit hungrig.

Mannen ska sedan ha tagit en tallrik sallad som kvinnan smakade från, varpå restaurangchefen konfronterade paret och kallade på både vakt och polis. Händelsen rubriceras som stöld.

https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinna-smakade-fran-buffetallrik-da-ringde-restaurangen-polisen

När mannen sedan tog en extra tallrik med sallad, som kvinnan smakade från, ska restaurangchefen enligt polisanmälan ha kommit och sagt till dem.

Det rubricerades inledningsvis som stöld men det ändrades sedan till snyltningsbrott, ringa brott. En man i 30-årsåldern är uppsatt som misstänkt.

https://www.smp.se/vaxjo/buffebrak-pa-restaurang-i-vaxjo-kvinna-smakade-sallad-fran-mannens-tallrik/

Exakt allting utom länkarna är citat från länkarna. Jag tycker det borde finnas någon regel som säger att citat från länkar ska vara inom någon form av taggar. Möjligtvis undantaget när man gör väldigt korta citat inline i en mening. Men ovanstående borde sett ut så här:

Citat:
Citat:
Det var vid lunchtid på tisdagen som en konflikt uppstod på en restaurang i Växjö. Enligt polisanmälan besökte ett par buffén men betalade bara för en person då endast mannen ska ha varit hungrig.

Mannen ska sedan ha tagit en tallrik sallad som kvinnan smakade från, varpå restaurangchefen konfronterade paret och kallade på både vakt och polis. Händelsen rubriceras som stöld.
https://www.sverigesradio.se/artikel/kvinna-smakade-fran-buffetallrik-da-ringde-restaurangen-polisen

Citat:
När mannen sedan tog en extra tallrik med sallad, som kvinnan smakade från, ska restaurangchefen enligt polisanmälan ha kommit och sagt till dem.

Det rubricerades inledningsvis som stöld men det ändrades sedan till snyltningsbrott, ringa brott. En man i 30-årsåldern är uppsatt som misstänkt.
https://www.smp.se/vaxjo/buffebrak-pa-restaurang-i-vaxjo-kvinna-smakade-sallad-fran-mannens-tallrik/

Så mitt förslag är en regel om att det tydligt ska framgå vad man har hämtat från en länk och vad som är ens eget.
Citera
2025-10-31, 09:46
Avstängd
67arigGubbes avatar
Nej orka bry sig.

Det är extremt jobbigt att införa citat mm från telefon, speciellt för en gubbe som mig.
Citera
2025-10-31, 09:59
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror det kommer vara en lååååång inkörssträcka för att få medlemmarna att följa detta. Jag själv skriver med största säkerhet något i still med ditt förslag.

Men man kan också nöja sig med att de istället gör så här:

Citat:
"Det var vid lunchtid på tisdagen som en konflikt uppstod på en restaurang i Växjö. Enligt polisanmälan besökte ett par buffén men betalade bara för en person då endast mannen ska ha varit hungrig.

Mannen ska sedan ha tagit en tallrik sallad som kvinnan smakade från, varpå restaurangchefen konfronterade paret och kallade på både vakt och polis. Händelsen rubriceras som stöld".

Eller varför inte så här:

Citat:

Mannen ska sedan ha tagit en tallrik sallad som kvinnan smakade från, varpå restaurangchefen konfronterade paret och kallade på både vakt och polis. Händelsen rubriceras som stöld
.

Det som är lite dåligt med italic på Flashback är att det inte blir så mycket italic av det så det syns inte jättebra.

Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Nej orka bry sig.

Det är extremt jobbigt att införa citat mm från telefon, speciellt för en gubbe som mig.

Du skulle kunna använda " och " för att markera citatet. Eller är du så jävla gammal att det också är för jobbigt?
Citera
2025-10-31, 10:00
Medlem
Galejans avatar
Flashback har alldeles för mycket regler och krav som det är. Att införa fler är inte ett vinnande koncept.
Citera
2025-10-31, 10:04
Medlem
Lättare att kalla TS för en idiot och påpeka att det är otydligt så hen kan rätta sig än att be FB sitta och sålla igenom skiten som denna sida producerar.
Citera
2025-10-31, 10:26
Medlem
Att en del folk här på FB utan vidare förutsätter att allt som står mellan citationstecken är (eller skulle påstås vara) direkta och ordagranna citat (och sedan i nästa steg ropar "Källa på att man sade så!") får stå för dem själva. I verkligheten fungerar det inte så, man kan också använda citationstecken för att formulera en attityd eller ett sätt att tänka och göra det tydligt i texten.
Citera
2025-10-31, 11:42
Medlem
Cindells avatar
Jag är tacksam nog när folk citerar något från sina länkar. Gärna inom citationstecken eller med kursiv text. Men jag förstår att det är för svårt för många människor idag.

Handlingen i filmen "Idiocracy" blir mer verklig för var dag som går.
Citera
2025-11-08, 09:48
Medlem
Arnstads avatar
Det är förstås inte endast på Flashback som vissa skribenter har problem med hur citat ska hanteras. Att inte markera citat är ju helt enkelt litterär stöld, ett upphovsrättsbrott. För en diskussion är det förstås därutöver viktigt att skilja på vad skribenten vill föra fram och andras påståenden som man vill kommentera eller hämta stöd från. Det är helt enkelt att följa språkregler, och då på en egentligen viktigare nivå än rättstavning.

Trådstartens exempel är egentligen extra besvärligt eftersom det är ett referat som citeras. Det blir då extra förvillande eftersom ett referat inte ska citatmarkeras om det är trådskribentens eget citat. Man kan förstås citera sig själv, men det bör man vara sparsam med för att inte uppfattas som helt fast i sina egna fantstikt kloka tankar.
Senast redigerad av Arnstad 2025-11-08 kl. 09:52.
Citera
2025-11-09, 17:18
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror det kommer vara en lååååång inkörssträcka för att få medlemmarna att följa detta. Jag själv skriver med största säkerhet något i still med ditt förslag.

Det som är lite dåligt med italic på Flashback är att det inte blir så mycket italic av det så det syns inte jättebra.

Du skulle kunna använda " och " för att markera citatet. Eller är du så jävla gammal att det också är för jobbigt?

Jag använder mobilen till 99% och de översta förslagen blir alldeles för mycket jobb att göra, men dessa tecken "

"här är en text som jag citerar"

är något jag brukar göra och det fungerar också bra!

Håller med TS om att det ibland blir obegripligt vad som är citat och vad som är egen text.
Citera
2025-11-20, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Jag använder mobilen till 99% och de översta förslagen blir alldeles för mycket jobb att göra, men dessa tecken "

"här är en text som jag citerar"

är något jag brukar göra och det fungerar också bra!

Håller med TS om att det ibland blir obegripligt vad som är citat och vad som är egen text.
Det kanske skulle kompletteras med en enklare syntax. På många forum är det standard att man kan göra så här för att citera:

Kod:
>Jag använder mobilen till 99% och de översta förslagen blir alldeles för mycket jobb att göra, men dessa tecken "
>
>"här är en text som jag citerar"
>
>är något jag brukar göra och det fungerar också bra!
>
>Håller med TS om att det ibland blir obegripligt vad som är citat och vad som är egen text.
Citera
2025-11-20, 16:33
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar

Eller varför inte så här?

Citat:
nesilop-negnaruatser-edgnir-ad-kirllateffub-narf-edakams-annivk/lekitra/es.oidarsegirevs.www//:sptth

.tknätssim mos ttasppu rä nredlåsrå-03 i nam nE .ttorb agnir ,ttorbsgnintlyns llit nades sedardnä ted nem dlöts mos sivsgnindelni sedarecirbur teD

.med llit tgas hco timmok ah nalämnasilop tgilne nefehcgnaruatser aks ,nårf edakams nannivk mos ,dallas dem kirllat artxe ne got nades nennam räN

/kirllat-snennam-narf-dallas-edakams-annivk-ojxav-i-gnaruatser-ap-karbeffub/ojxav/es.pms.www//:sptth

.dlöts mos sarecirbur neslednäH .silop hco tkav edåb åp edallak hco terap edaretnorfnok nefehcgnaruatser åprav ,nårf edakams nannivk mos dallas kirllat ne tigat ah nades aks nennaM

.girgnuh tirav ah aks nennam tsadne åd nosrep ne röf arab edalateb nem néffub rap tte etköseb nalämnasilop tgilnE .öjxäV i gnaruatser ne åp dotsppu tkilfnok ne mos negadsit åp dithcnul div rav teD

Senast redigerad av bogert 2025-11-20 kl. 16:36.
Citera
2025-11-20, 17:26
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Det kanske skulle kompletteras med en enklare syntax. På många forum är det standard att man kan göra så här för att citera:

Kod:
>Jag använder mobilen till 99% och de översta förslagen blir alldeles för mycket jobb att göra, men dessa tecken "
>
>"här är en text som jag citerar"
>
>är något jag brukar göra och det fungerar också bra!
>
>Håller med TS om att det ibland blir obegripligt vad som är citat och vad som är egen text.

Ska man göra dessa tecken <> istället för "?
Hur vet man åt vilket håll det ska vara< eller >?
Med mobilen är det lika smidigt att göra " för då behöver man inte tänka på vilket håll <> man ska göra dessa tecken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in