2025-11-09, 14:34
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Förr i tiden när man sa "det känns som att diskutera med en robot" menade man det bildligt, idag är det bokstavligt. Du har outsourcat den intelligens du möjligen skulle kunna ha haft till en dator.
Tyvärr, när man debatterar med 7 personer samtidigt som alla har som mål att missförstå, vilseleda och komma med falska påståenden är chatgpt ibland det enda som kan jämna ut spelfältet.

Hade jag inte haft ett snabbt sätt att motbevisa dumheter hade det tagit för lång tid att göra det för hand med djupdykning i källor från google.
Citera
2025-11-09, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
I så fall förespråkar du slaveri, för du kommer från en civilisation som för 3000 år sen hade slavar? (romarriket)
Vad fan pratar du om? Jag fördömer allt slaveri som förekommit historiskt. Fördömer du det som står i bibeln om slaveri? Det du menar är Guds ord?

Citat:
Jag orkar verkligen inte, varför är så många ateister mästare på att missförstå och experter inom självdyrkan jag håller på att ge upp, det är som ärlighet är er värsta fiende

Ska man hålla på så här så blir det bara så hopplöst, ateister är hopplösa, allt handlar bara om dom och sina gigantiska egon och hur mycket dom kan hata och missförstå och klaga och skrika och skryta och gnälla och kräva och det är själsdödande och verkligen som att diskutera med någon som har ett hat för sanning och godhet självt
Kan du tänka dig att bemöta det jag skriver i stället för att ta på dig offerkoftan?

Citat:
Allt som du skrev har du ju hittat på, vart har du fått det där ifrån? Det där är bara dina konstiga fantasier som du skakat fram för att du hatar gud så mycket.
Har du inte läst bibeln?
Dödstraff för att jobba på sabbaten: 2:a Moseboken 31:15
Dödstraff för homosexualitet: 3:e moseboken 20:13
Dödstraff för olydiga barn: 5:e Moseboken 21:18

Så vad är det jag har hittat på? Du kan ju be ChatGPT förklara för dig vad som står i de bibelverserna, eftersom du tydligen inte klarar av att tänka själv.

Citat:
Än en gång kopierar jag det här:
"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. 19Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.
24Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. 26Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. 28Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, 29uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. 30De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, 31tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det."
Kan du tänka dig att bemöta det jag skriver i stället för att predika?
Senast redigerad av Tickelitu 2025-11-09 kl. 14:46.
Citera
2025-11-09, 14:45
Medlem
Citat:
Tyvärr, när man debatterar med 7 personer samtidigt som alla har som mål att missförstå, vilseleda och komma med falska påståenden är chatgpt ibland det enda som kan jämna ut spelfältet.

Hade jag inte haft ett snabbt sätt att motbevisa dumheter hade det tagit för lång tid att göra det för hand med djupdykning i källor från google.

Det är aningen komiskt att du som påstår att dina argumentationsfel är vetenskapligt förankrade, anklagar folk för att ljuga.
Citera
2025-11-09, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det.

Du är så trygg att du behöver skryta på Flashback över att du en gång gjorde ett äldre par upprörda, jo tjena

Som en del andra har påpekat är det nog din personlighet som gör folk irriterade snarare än dina knivskarpa argument!
Citera
2025-11-09, 14:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Det är aningen komiskt att du som påstår att dina argumentationsfel är vetenskapligt förankrade, anklagar folk för att ljuga.
Fast jag har ju blivit bombarderad med faktafel. Om det är lögner eller missförstånd kan jag inte säga.
Citera
2025-11-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
Du är så trygg att du behöver skryta på Flashback över att du en gång gjorde ett äldre par upprörda, jo tjena

Som en del andra har påpekat är det nog din personlighet som gör folk irriterade snarare än dina knivskarpa argument!
Grattis, du är nummer femtio av de coolaste grabbarna som kommit in med någon fyndig formulering som avfärdar mig utan att vidröra ett enda av mina argument.

Senare ikväll ska jag se om jag kan luska ut via en femminuters kik på din posthistorik och knyta an dig med ämnet och sex. Snaskigt värre!
Citera
2025-11-09, 15:04
Medlem
Citat:
Fast jag har ju blivit bombarderad med faktafel. Om det är lögner eller missförstånd kan jag inte säga.

Vilka faktafel då?
Nyligen anklagade du mig för att ljuga när jag påstod att Bibelns Gud förespråkar dödstraff för homosexuella och för att jobba på sabbaten, trots att detta är rent av allmän kunskap. Även folk som inte ens öppnat en bibel vet om detta. Så jag kan tyvärr inte ta dig på ditt ord här då du bevisligen har dålig koll även på de mest elementära sakerna.
Citera
2025-11-09, 15:05
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vad fan pratar du om? Jag fördömer allt slaveri som förekommit historiskt. Fördömer du det som står i bibeln om slaveri? Det du menar är Guds ord?

Kan du tänka dig att bemöta det jag skriver i stället för att ta på dig offerkoftan?

Har du inte läst bibeln?
Dödstraff för att jobba på sabbaten: 2:a Moseboken 31:15
Dödstraff för homosexualitet: 3:e moseboken 20:13
Dödstraff för olydiga barn: 5:e Moseboken 21:18

Så vad är det jag har hittat på? Du kan ju be ChatGPT förklara för dig vad som står i de bibelverserna, eftersom du tydligen inte klarar av att tänka själv.

Kan du tänka dig att bemöta det jag skriver i stället för att predika?
Mycket i gamla testamentet handlar om synd, och gud försöker med en hård hand stoppa synd och skapa lag och ordning. Det är en kamp mellan mänsklighetens brister och guds rättvisa.

Man kan också säga att om gud inte hade ingripit och låtit saker som sodom och gomorra hända igen hade det också varit dåligt.

Det var svår tid för alla, det finns mörka sidor av mänskligheten och ibland uppstår situationer där det är svårt att avgöra rätt och fel och svåra beslut måste tas.

Tror hela gamla testamentet behandlar det här temat.
Det är vad det är helt enkelt.
Citera
2025-11-09, 15:09
Medlem
Citat:
Mycket i gamla testamentet handlar om synd, och gud försöker med en hård hand stoppa synd och skapa lag och ordning. Det är en kamp mellan mänsklighetens brister och guds rättvisa.

Man kan också säga att om gud inte hade ingripit och låtit saker som sodom och gomorra hända igen hade det också varit dåligt.

Det var svår tid för alla, det finns mörka sidor av mänskligheten och ibland uppstår situationer där det är svårt att avgöra rätt och fel och svåra beslut måste tas.

Tror hela gamla testamentet behandlar det här temat.
Det är vad det är helt enkelt.

”Synd” ja. Hemskheter som att jobba på fel veckodag. Klart man ska mördas om man gör det.

Att på fullt allvar tro att detta skulle vara en allsmäktig och allgod guds ord, är så korkat att jag saknar ord.

Men där har du svaret på din fråga iallafall. Ateister ogillar Gud som fiktiv karaktär eftersom han utfärdar dödstraff för att arbeta på fel veckodag m.m.
Citera
2025-11-09, 15:10
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Vilka faktafel då?
Nyligen anklagade du mig för att ljuga när jag påstod att Bibelns Gud förespråkar dödstraff för homosexuella och för att jobba på sabbaten, trots att detta är rent av allmän kunskap. Även folk som inte ens öppnat en bibel vet om detta. Så jag kan tyvärr inte ta dig på ditt ord här då du bevisligen har dålig koll även på de mest elementära sakerna.
Jag har debatterat med fler än dig.

Jag sa inte att just dom delarna var rent tekniskt fel, jag menade att du misstolkar saker som så att gud är sadistisk. Mänskligheten är komplicerad och ofta ondskefull och ibland behövde gud ta svåra beslut, är det jag menar.

De lagarna var för en viss tid och plats, de gäller inte längre.
Mycket av det gamla testamentet handlar om att gud försöker få kontroll över människans synd, det är vad det är, och du försöker få det att låta som en enklare fråga än det är
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 15:12.
Citera
2025-11-09, 15:12
Medlem
Citat:
Jag har debatterat med fler än dig.

Jag sa inte att just dom delarna var rent tekniskt fel, jag menade att du misstolkar saker som så att gud är sadistisk. Mänskligheten är komplicerad och ofta ondskefull och ibland behövde gud ta svåra beslut, är det jag menar.

De lagarna var för en viss tid plats, de gäller inte längre.
Mycket av det gamla testamentet handlar om att gud försöker få kontroll över människans synd, det är vad det är, och du försöker få det att låta som en enklare fråga än det är

Menar du att det förr i tiden vad moraliskt korrekt att mörda folk som jobbar på fel veckodag, homosexuella och olydiga barn?
Var slaveri moraliskt korrekt förr i tiden?
Citera
2025-11-09, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Senare ikväll ska jag se om jag kan luska ut via en femminuters kik på din posthistorik och knyta an dig med ämnet och sex. Snaskigt värre!

What? Läs igenom den där meningen igen och se om du begriper vad du själv har skrivit. Vad är det du ska luska ut? Vad har sex med något att göra?

Jag angriper din trådstart där du hävdar att du är trygg i din tro, vilket du inte direkt ger sken av att vara. Jag känner många harmoniska troende, kristna och muslimer, och dom låter inte som du. Dom söker varken bekräftelse eller konflikt så som du gör. Hela din tråd luktar projektion, och man får intrycket av att du egentligen är mycket känslostyrd själv, men försöker hålla uppe en glättig och snusförnuftig fasad. Jag tänkte bara dela med mig av den reflektionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in