2025-11-09, 11:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Den är ett utmärkt argument för att Gud med modern moral är ond. Har du läst den? Hur Lot erbjuder en folkmassa att få våldta hans döttrar bara de lämnar hans (manliga) gäster ifred? Och han ses som den rättfärdige som sparas Sen super dessa döttrar Lot full och har sex med honom

Räcker ovanstående stycke som förklaring? Visst, Jesus framstår som betydligt trevligare, men enligt kristen doktrin är de samma person så det hjälper inte. Dessutom skulle Jesus åka i fängelse för att han bröt mot alkoholmonopolet och gav bort egenproducerad sprit.
Historian med lot var varför gud behövde förstöra sodom och gomorra. Det var ju helt galet och alla andra var likadana.

Skulle du låtit sodom och gomorra finnas kvar? med dess sjuka invånare?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 11:51.
Citera
2025-11-09, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Först kom jag på att det inte kan vara som kyrkan säger om gud. Kommer inte ihåg vad som utlöste den slutsatsen, men jag kom på flera saker efter det som inte kan stämma bland det kyrkan påstår och följdslutsatsen blev lite senare att gud inte finns.
T ex kom jag ett par år senare på att
/det inte kan vara så med "Jungfru Maria" och kom på en teori som forskare senare har kommit fram till också. ( =Det finns en normal biologisk far till Jesus, troligen Pantera en fenicisk soldat i romerska armen. "Jungfru Maria ljög för att försöka undvika att bli stenad.)
/Och jag hade som barn även en teori om hur Jesus kunde få vakterna att tro att han var död (pulssänkning liknande yogis) och därför kunde "återuppstå". Forskare har senare kommit fram till att Jesus troligen levde med en grupp med "magiska" kunskaper (har glömt vad den heter) under perioden mellan ca 14 och 30 då han inte omnämns i bibeln... Dessutom har forskare spätt på med att väktarna inte ville vakta i hettan i flera dagar och därför stack Jesus i sidan för att påskynda döden. Det är möjligt att väktarna tog det för givet att Jesus skulle dö och stack därifrån innan Jesus var död.

Se mitt resonemang med alternativ för att hjälpa folk att förstå att kristna har fel (där du valde alternativ 5 som inte finns.)
Jag kollade upp pantera grejen, den var falsk.
Jasså! Det var ett helt vetenskapsprogram om det med fynd de hade gjort.

Såklart säger ni korkskallar emot, som tror att gud avlade Jesus!!!

Men även om det inte var Pantera, som gjorde "Jungfru Maria" gravid,
så var det någon MAN, INTE gud...
Citat:
Att jesus skulle överlevt korsfästningen är ganska löjligt ur ett historiskt perspektiv, ingen har någonsin överlevt en romersk korsfästning och det finns mängder med källor som vittnar om att han just dog.
Jasså! Det är i alla fall mycket mer troligt än att han dog och sedan uppstod

Däremot är det ju TROLIGT att vakterna inte ville vara kvar där i hettan och därför påskyndade och inte konstigt om de slarvade och stack iväg innan Jesus var död. Normalt brukade de ju INTE sticka korsfästa för att de skulle dö snabbare, att dö av "bara" korsfästelse kunde ta flera dagar och Jesus blev ju stucken i sidan enligt kyrkan..
Citera
2025-11-09, 12:11
Avstängd
Citat:
Historian med lot var varför gud behövde förstöra sodom och gomorra. Det var ju helt galet och alla andra var likadana.
Du är hopplös, villig att förvara varje vidrighet i Bibeln bara för att du övertygat dig själv att den gud som beskrivs i GT måste vara god.
Citera
2025-11-09, 12:15
Avstängd
Citat:
Att jesus skulle överlevt korsfästningen är ganska löjligt ur ett historiskt perspektiv, ingen har någonsin överlevt en romersk korsfästning och det finns mängder med källor som vittnar om att han just dog.
Josephus håller inte med:

Citat:
I saw many captives crucified, and remembered three of them as my former acquaintances. I was very sorry at this in my mind, and went with tears in my eyes to Titus, and told him of them; so he immediately commanded them to be taken down, and to have the greatest care taken of them, in order to their recovery; yet two of them died under the physician's hands, while the third recovered.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crucifixion#Survival

Vilka är dessa "mängder med källor"? Evangelier som skrevs långt efter Jesus död av personer som inte var där?
Citera
2025-11-09, 13:06
Medlem
Citat:
Intressant. Värt ha i åtanke är att i många fall är det riskabelt för forskare att vara öppna med tro.
Många som tror på intelligent design riskerar sina jobb om de är öppna med det.

Jag tror att det är för många variabler för att man ska kunna dra någon specifik korrelans mellan intelligens och trosystem.
Jag tror att det något annat som avgör, men jag har ännu inte lyckats tänka ut vad.

edit:
Jag kollade precis upp hur många amerikanare som var troende kristna, och det var 62%, inte 95%, så allt du skrev och slutsatsen är falsk.
Kollade upp de där "studierna" som korrelerar kognitiv förmåga med tro. Det var falskt också.
Var någonstans menar du att jag påstod att 95% av amerikanerna var "troende kristna" ????
Citera
2025-11-09, 13:14
Medlem
Citat:
Fast varför är det då så att varenda ateist föraktar gud?
Varför är det inte en enda som har en vänlig attityd mot gud men ändå argumenterar för att han inte finns?
Håller du inte med om att det är extremt ovanligt?
Jag har aldrig sett det ens en enda gång

Vilken relevans har detta?

Men absolut, är det Bibelns Gud vi pratar om har såklart många en negativ inställning till den guden. Det är bara att läsa bibeln. Guden i fråga förespråkar slaveri, dödstraff för homosexualitet, dödstraff för att arbeta på fel veckodag, dödstraff för olydiga barn samt ägnar sig åt folkmord och massmord.
Som fiktiv karaktär är Bibelns Gud en fruktansvärt ondskefull varelse.
Men det saknar ju relevans i frågan om vilka belägg det finns för att han existerar, precis som i mitt exempel med Hitler. Det går utmärkt att bevisa existensen även för en ond Gud.
Citera
2025-11-09, 13:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Vilken relevans har detta?

Men absolut, är det Bibelns Gud vi pratar om har såklart många en negativ inställning till den guden. Det är bara att läsa bibeln. Guden i fråga förespråkar slaveri, dödstraff för homosexualitet, dödstraff för att arbeta på fel veckodag, dödstraff för olydiga barn samt ägnar sig åt folkmord och massmord.
Som fiktiv karaktär är Bibelns Gud en fruktansvärt ondskefull varelse.
Men det saknar ju relevans i frågan om vilka belägg det finns för att han existerar, precis som i mitt exempel med Hitler. Det går utmärkt att bevisa existensen även för en ond Gud.
I så fall förespråkar du slaveri, för du kommer från en civilisation som för 3000 år sen hade slavar? (romarriket)
Jag orkar verkligen inte, varför är så många ateister mästare på att missförstå och experter inom självdyrkan jag håller på att ge upp, det är som ärlighet är er värsta fiende

Ska man hålla på så här så blir det bara så hopplöst, ateister är hopplösa, allt handlar bara om dom och sina gigantiska egon och hur mycket dom kan hata och missförstå och klaga och skrika och skryta och gnälla och kräva och det är själsdödande och verkligen som att diskutera med någon som har ett hat för sanning och godhet självt

Allt som du skrev har du ju hittat på, vart har du fått det där ifrån? Det där är bara dina konstiga fantasier som du skakat fram för att du hatar gud så mycket.

Än en gång kopierar jag det här:
"Ty Guds vrede uppenbaras från himlen och drabbar all gudlöshet och orätt hos de människor som håller sanningen fången i orättfärdighet. 19Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. 20Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga. Därför finns det inget försvar för dem; 21de har haft kunskap om Gud men inte ärat honom som Gud eller tackat honom. Deras tankemöda ledde dem ingenstans, och deras oförståndiga hjärtan förmörkades. 22De ville gälla för visa men blev till dårar. 23De bytte ut den oförgänglige Gudens härlighet mot bilder av förgängliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur.
24Därför lät Gud dem följa sina begär och utlämnade dem åt orenhet, så att de förnedrade sina kroppar med varandra. 25De bytte ut Guds sanning mot lögnen; de dyrkade och tjänade det skapade i stället för skaparen, som är välsignad i evighet, amen. 26Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, 27likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. 28Eftersom de föraktade kunskapen om Gud lät han dem hemfalla åt föraktliga tänkesätt så att de gjorde det som inte får göras, 29uppfyllda av allt slags orättfärdighet, elakhet, själviskhet och ondska, fulla av avund, blodtörst, stridslystnad, svek och illvilja. 30De skvallrar och baktalar. De föraktar Gud. De är fräcka, övermodiga och skrytsamma, uppfinningsrika i det onda, uppstudsiga mot sina föräldrar, 31tanklösa, trolösa, kärlekslösa, hjärtlösa. 32De vet vad Gud har bestämt: att alla som lever så förtjänar döden. Ändå är det just så de lever, ja än värre, de tycker det är bra när andra gör det."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 13:41.
Citera
2025-11-09, 13:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Josephus håller inte med:

https://en.wikipedia.org/wiki/Crucifixion#Survival

Vilka är dessa "mängder med källor"? Evangelier som skrevs långt efter Jesus död av personer som inte var där?
Så här säger chatgpt:
"From a historical and medical standpoint, the consensus among historians and medical experts is that Jesus’ death by crucifixion is highly certain"
Citera
2025-11-09, 13:55
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Så här säger chatgpt:
"From a historical and medical standpoint, the consensus among historians and medical experts is that Jesus’ death by crucifixion is highly certain"
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt. Jesus hade själv inför många vittnen uppväckt Lasarus, som legat död i flera dagar och börjat lukta. I över tusen år och fram till idag har byn där det hände haft det arabiska namnet El-Azariyeh, Lasaros plats. Lärjungarna bevittnade flera gånger hur Jesus uppväckte döda. Så vad skulle vara speciellt med att Gud uppväckte Jesus?

Bättre att försöka förklara hur inskränkta vi är som tror att det vi själva inte kan är omöjligt för alla.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-11-09 kl. 14:04.
Citera
2025-11-09, 13:58
Avstängd
Citat:
Så här säger chatgpt:
Förr i tiden när man sa "det känns som att diskutera med en robot" menade man det bildligt, idag är det bokstavligt. Du har outsourcat den intelligens du möjligen skulle kunna ha haft till en dator.
Citera
2025-11-09, 14:12
Medlem
Citat:
Gud har gett massor med bevis för att han finns.
Och nej, jag kommer inte lägga 30 minuter på att skriva ner allt till dig, du får googla själv.

Gud hade kunnat övertyga alla direkt genom att säga högt "JAG ÄR GUD TRO PÅ MIG" en gång varje dag till hela mänskligheten, men då hade det inte längre varit ett val att följa gud, då hade gud varit en kosmisk diktator.

Hela poängen är ju att du ska vilja, det är en relation.
En relation måste fungera åt båda hållen.

Därför har gud lagt ut bevis som bevisar hans existens till 100%, men du måste själv leta upp bevisen, tänka över dom och komma till den slutsatsen själv. Genialiskt, faktiskt.

På så sätt kan alla som inte vill följa guds lagar säga "gud finns inte så jag behöver inte lyda någon" och de som vill göra rätt kan följa lagarna för att de tror på gud.

Annars skulle de orättfärdiga följa guds lagar bara för de vill till himlen, inte för att de älskar gud.

Allt det här är genomtänkt och fyller ett syfte.

Typ med alla argumenten som jag just skrev. Istället för att fundera över dom och reflektera över om gud faktiskt finns, så försöker du ditt yttersta till att hitta någon alternativ förklaring, bara någonting annat att skriva så att du inte behöver erkänna att gud finns.

Är du öppen för möjligheten att gud finns?

De här argumenten som jag skrev är bara början.
Att lägga ihop alla argumenten och bevisen jag har sammanlagt skulle ta en lång tid, jag vet inte ens hur länge. Kanske dagar? om jag skrev. Kanske veckor?

Varför är det så att alla ateister verkar hata gud?
Varför säger ingen ateist "om gud hade funnits hade jag älskat honom?"
Är inte det ett konstigt sammanträffande?

Jag tror det är för att ateism, i alla fall konfrontativ ateism handlar inte om att man bara inte tror på gud, utan man är en aktiv rebell mot gud och hatar honom, fast man inte vill erkänna det själv.

Agnostiker, och såna som säger "jag vet inte, kanske kanske inte" är en annan sak.

Ja men prova med Jesus då?
Jag tycker både Jehova i gamla testamentet och Tors syster Dödsgudinnan Hella, eller österlandets Kali är avskyvärda personer, men både Tor och Jesus vekar vara godhjärtade, så jag hyser inget agg mot dom. Jag tror inte Jesus återuppstod from dom döda på den tredjedagen, jag vill inte bara tro något, jag vill veta, dessutom Befinner jag mig i en särställning jämtemot dig, för jag trodde på åttiotalet på Gud (dynamik 8) och att människan var i grunden en andlig varelse (Thetan), som överlever kroppens död enligt Scientologikyrkan. Men jag insåg med tiden att jag är ett offer för mitt eget önsketänkande, så jag tror som sagt inte längre, för jag vill veta!

Vetenskapen kan svara på alla existentiella frågor (evolutionspsykologin Steven Pinker), det mesta har dom bevis för, en del har dom bara alternativa förklaringar, exempelvis varför universum har sina konstanter så att liv kan uppstå, ja förklaringen är att det i många-världs hypotesen finns det oändligt många universum, många av dom är förvridna, men just i det universum vi lever är konstanterna exakt rätt för att liv ska uppstå, men livet verkar sällsynt, för det är en kuslig tystnad uti i universum, inte en signal på att det finns liv därute!

Så jag är agnostiker, jag vet inte varför tillvaron existerar, kanske är livet på jorden en datorsimulering i en högre civilisation ute i rymden någonstans, eller också är jordelivet bara en dröm jag har just nu när jag ligger och sover i någon annan del av universum, eller skapat av gud.
Att allt jag sett hittills pekar på att medvetandet inte överlever den kroppsliga döden hjälper inte mig, precis som djur som alltid blivit väl omhändertagen av ägaren och tyr sig till denne, men visade sig i slutänden att ägaren hade onda avsikter hela tiden, vilket bevisades när bonden i fråga tog dom till slakt! Kanske, kanske inte får jag mig en överraskning i dödsögonblicket?

Men det är livet här och nu som har värde för mig, personlighetsutveckling, att få leva som jag vill och ha dom värderingar jag själv tycker funkar bäst i mina relation med omgivningen. Livet efter döden tilltalar mig inget alls!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-11-09 kl. 14:16.
Citera
2025-11-09, 14:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag förstår inte riktigt din ståndpunkt. Jesus hade själv inför många vittnen uppväckt Lasarus, som legat död i flera dagar och börjat lukta. I över tusen år och fram till idag har byn där det hände haft det arabiska namnet El-Azariyeh, Lasaros plats. Lärjungarna bevittnade flera gånger hur Jesus uppväckte döda. Så vad skulle vara speciellt med att Gud uppväckte Jesus?

Bättre att försöka förklara hur inskränkta vi är som tror att det vi själva inte kan är omöjligt för alla.
Det var någon som påstod att jesus kanske kunde ha överlevt korsfästningen, och jag försökte förklara att det var i princip omöjligt.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-09 kl. 14:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in