Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Newton är bara en person, du behöver inte göra en djupdykning på honom.
Det finns gott om vetenskapsmän som är kristna just nu.
Tror jag läst att 60% av alla nobelprisvinnare i modern tid varit kristna?
I alla fall den här iden med att kristna är dumma är något som inte har varit sant historiskt, den här "kristna är dumma och jag är smart för jag är inte kristen!" attityden som många ateister har är så pinsam
Nej, det finns ingen officiell, moder statistik över Nobelpristagares religion. Den ofta citerade 65 %‑siffran gäller “kristen bakgrund”, inte nödvändigtvis tro. Ateister är klart överrepresneterade bland vetnsekapsmän..
Forskare är generellt mindre religiösa än befolkningen i allmänhet
Nästan hälften av alla vetenskapsmän (48%) säger att de inte har någon religiös tillhörighet (ateist, agnostiker eller inget särskilt), jämfört med endast 17% av befolkningen
51% av USAs vetenskapsmän tror på någon form av gudom eller högre makt, jämfört med 95% av amerikanerna generellt
Medan endast 2% av den allmänna befolkningen identifierar sig som ateister, identifierar sig 17% av vetenskapsmän med den termen
Mer än hälften av vetenskapsmän i Indien, Italien, Taiwan och Turkiet identifierar sig som religiösa
30-37% av vetenskapsmän identifierar sig i EU som ateister, 10-28% som agnostiker, och 30-39% identifierar sig med "någon religiös tillhörighet"
I EU identifierar sig 27% av medborgarna som ateister, agnostiker eller icke-troende
De flesta vetenskapsmän blir inte icke-religiösa som en konsekvens av att bli vetenskapsmän, utan deras skäl för otro speglar samma omständigheter som andra.
Vetenskapsmän är betydligt mer benägna att vara ateister/agnostiker än befolkningen i allmänhet, men majoriteten av vetenskapsmän globalt sett har fortfarande någon form av religiös tro (vidskepelse) dock inte bara tron på de kristna sagoböckerna.
Det finns ganska mycket statistik, som visar ett negativt samband mellan kognitiv förmåga (IQ/intelligens) och religiositet/teistisk tro. Effekten är robust men förvisso liten.