Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-09, 10:23
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retina
Min erfarenhet från både skolans och idrottens värld (fotbollstränare) är om en grupp av utländska barn blir för stor i relation till svenska ungar så börjar dom hålla sig för sig själva och därmed förstärks svennebananer vs indrandare.

Gäller även arbetsplatser. Ju fler anställda med utomeuropeisk bakgrund desto fler grupperingar och försämrad arbetsmiljö. I samma takt utomeuropéerna ökar söker sig svenskarna bort och tillslut har man en homogen utomeuropeisk personalgrupp med omfattande kulturella/religiösa problem och konflikter. Det är pga detta vi idag kan se att taxibranschen knappt har någon svensk personal och vi kan se hur trenden sprids även inom äldreomsorg. Arbetslösheten bland etniska svenskar ligger oförändrat runt 5% så de söker sig helt enkelt till bättre fungerande arbetsplatser med fler svenskar.

Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Har jobbat i skolan i mer än 10 år. Alla skolor med mindre än 1% invandrare. 100% av dom vuxna ser troligen våld varje vecka. Främst är det barn med ADHD som utöver våld. Sen speglar skolan det övriga samhället som har blivit mera polariserad, man blir lättare kränkt och många föreldrar som beter sig som barn själv. Till slut är ju barn just barn som ibland gör dumma saker, dom är ju i skolan bl.a för att uppfostras.

Nej, uppfostran ska föräldrar sköta, i skolan sköts utbildning och skolning i livet. Uppfostran är helt fel begrepp i ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vet inte om jag har en konstig upplevelse, högstadiet op 80-talet, det förekom våld varje dag.

Det kanske är en klassfråga men jag gick i stora skolor, vi var 30-32 elever i varje klass från mellanstadiet till tredje året i gymnasiet. Våld var extremt sällsynt. Mobbing i form av skitsnack och utfrysning fanns men även det sparsamt utbrett. Disciplinen var hög. Vi hade fortfarande gamla välutbildade lärare som arbetat under åren då lärare hade rätt att aga elever. De var vassa och säkerställde att alla satt som tysta möss i klassrummet. De få elever som man idag kan misstänka hade ADHD klassades som Dampare och placerades i obs-klass där de faktiskt lyckades uppnå kunskapsnivåerna och kunde gå ut med godkända betyg - oavsett hur kränkande de idag yttrar att de tyckte det var.

Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
Enligt Danmarks regering beror problemet nästan uteslutande på dålig uppfostran hos invandrarfamiljer.

Citat:
Ursprungligen postat av ShowpaByn
Jobbar på skola och här är de flesta av de våldsamma barnen blonda svenska.

Problemen i skolan beror på undermåliga föräldrar, npf-diagnoser samt skolans oförmåga att disciplinera och hantera den stora ökningen av diagnosbarn som föräldrarna inte klarar av att hantera och fostra. Lägg till att när det gäller problematik i skolan, i form av bristande arbetsmiljö och undermåliga elevresultat, så sticker utanförskapsskolorna ut. Detta då det understrukna är betydligt mer förekommande i invandrarfamiljer än i etniskt svenska familjer.
Senast redigerad av Lava 2025-11-09 kl. 10:45.
Citera
2025-11-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Som att jaga älg med haubits. Overkill.

Återinför obs-klasser och när det inte fungerar ja då kan du komma med dylika förslag.

Jag tycker man måste köra overkill i alla fall pliktskola endast. De barnen som bli mobbade förlorar ju närvaro som in sin tur leder att du kommer efter i skolan och kommer du efter så måste kämpa hårdare för komma ifatt samtidigt. Detta måste du göra under en tid där du ser mobbarna varje dag på rasterna. Det ökar psykisk ohälsa.
Citera
2025-11-09, 10:26
Medlem
Asb3rger1337s avatar
De kommer inte gå o fixa. De måste in fler bestraffningar annars funkar inte lågaffektivt bemötande.
Putin kan va lågaffektiv, varför? För han har en tydlig konsekvens kopplat till sin vilja.
Därför kan han visa dominans genom att va stosik och tyst.
De funkar även om man inte är diktator men alltid något dammarna som kommer testa gränsen och då faller hela jävla korthus om de inte blir resoluta problem för personen.

Sen hae vänstern förstört skolan, skolan kan inte fixa samhället och att rektorer o polis ska ORGANISKT lösa sånthär e ju HIGH RISK att de inte går. Behövs vuxna med våldskaptilal som hänger me ungdomar.
Fler uppehållsrum som möjliggör umgänge och fysisk aktivitet , ute o inne. Och faktiskt betydelsefull gemenskap och uppgifter.
Om vi dessutom ska stoppa islam måste vi ge de som islam erbjuder fast lika lättillgängligt.
Citera
2025-11-09, 10:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
En fackförening för lärare har skrivit en rapport som heter Skolan som slagfält, och den lyfter fram att de allra flesta lärare bevittnar våldshandlingar (Sveriges lärare). I 60% av fallen är det våld varje vecka.

En av de åtgärder som föreslås är särskilda skolor för de mest våldsamma barnen. Personligen tänker jag på de obs-klasser som fanns förr i tiden, men jag vet inte om det är samma sak. Om jag har förstått det rätt så var dåtidens obs-klasser mest en särskild undervisning för barn som hade ADHD eller var hyperaktiva. Dock är jag lite för ung för att ha upplevt det själv.

Vad är orsaken till att det är så mycket våld i skolan? Enligt Danmarks regering beror problemet nästan uteslutande på dålig uppfostran hos invandrarfamiljer. Jag misstänker att en fackföreninga i Sverige inte kommer att uttrycka sig lika fritt eftersom dessa oftast domineras av vänstermänniskor, batikhäxor och andra personer som har politiska agendor.

Jag har varit barn och gått i skolan en gång i tiden, men på min tid var det aldrig normalt med slagsmål. Det förekom, men knappast varje vecka. Någonting måste ha hänt. Personligen gissar jag på demografiska förändringar, men det är ingenting som jag har forskat i närmare.

Vilka andra förklaringar kan finnas? Tiktok? Våldsamma dataspel?

Är det bra att införa dessa särklasser?
Vem ska vara lärare för dessa problembarn som slåss varje vecka?
Finns det andra lösningar för att få bukt med våldet och kaoset i skolan?

Jobbar du som lärare/elevassistent?
Är det någonting särskilt som utmärker våldsamma barn?
Handlar problemet om invandrarbakgrund?
Är det vanligt med svenska barn som slåss vid upprepade tillfällen?

Mycket bra förslag!

Ja, mängden stök och slagsmål, och droganvändning, har ökat något oerhört de senaste fem åren. Det är alltid samma klick elever som figurerar i dessa sammanhang, om och om igen, och den klicken ökar i antal varje år.

Dessa borde skiljas från "genpop" och ha en egen skola. Det skulle öka tryggheten och studiefriden för de 95-98% av eleverna som sköter sig utmärkt

Varför ska hela skolväsendet saboteras av ett fåtal rötägg som lever rövare varje dag? Inte mycket biter på dem ...

Med detta sagt kan vissa med tiden mogna, men det tar ofta halva skoltiden.
Citera
2025-11-09, 10:43
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MREnzoWrange
1. Särklasser är ett ord man inte använder.
2. Det finns ingen evidens att elever med invandrarbakgrund är överrepresenterade i den aktuella rapporten.
3. Min erfarenhet är att det är svenska barn från socioekonomiska utsatta hem/områden som är de som är utmaningen. Gärna med diagnoser i plural.
4. Det handlar till visst del om resurser, men framförallt om kompetens!

Din vilja att friskriva invandrare från deras faktiska mer omfattande problematik bygger på okunskap.

Det finns robusta svenska och internationella studier som visar att barn med utomeuropeisk bakgrund löper högre risk att få autismdiagnos, särskilt autism i kombination med intellektuell funktionsnedsättning, samtidigt som de är kraftigt underdiagnosticerade. Underdiagnosticeringen förklaras med att de kommer från kulturer där psykiska defekter som psykisk ohälsa och neuropsykiatriska tillstånd inte accepteras och lyder under starkt stigma. Överrepresentationen av autism/IF förklaras med faktisk inavel, eller kusingifte som vi hellre kallar det i Sverige.

Detta är dessutom, efter decennier med *hysch hysch* inte längre någon hemlighet och utslagningskraften på alla dessa defekta individer är så omfattande att Miljöpartiet föreslagit snabbspår till psykiatrisk utredning för barn i riskzon. Moderaterna har föreslagit snabbtest för ADHD i utsatta områden.

Detta är idag sådan allmänkunskap att den faktaresistenta extremvänsterns favoritblaska klämt ur sig en frustrerad artikel om "eländet":
https://proletaren.se/artikel/m-och-mp-vill-adhd-testa-barn-baserat-pa-vert-de-bor/
Citera
2025-11-09, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Det här är ju inget specifikt invandrarproblem utan fanns även tidigare med mest svenska elever.

Lösningen är helt enkelt att separera de värsta våldsverkarna/mobbarna från klassen och att dessa får gå i en specialklass där andra elever ej behöver utsättas för dessa. Egentligen är det helt sjukt hur mycket skit som skötsamma elever för stå ut med i skolan. Vi talar nog om en 10-20% av killarna och 2-3% av tjejerna.

Jag tror det är mer förekommande idag än vad det var då, men problemet är ju också att detta beteende sprider sig, där de som inte är skötsamma gärna försöker påverka andra så gott det går till att bli som dem.
I den klassen som jag själv gick i så var väl 80-90% rena pluggisarna och många av dem var även väldigt bra på sport. Sedan fanns det några riktiga odågor som rökte, körde trimmade moppar och ställde mest till med djävulskap.
Otroligt tacksamma att det fanns obs klasser på den tiden och princip alla föräldrar då var väldigt drivande till att deras ungar skulle lära sig, få bra betyg osv. Förutom då dessa odågor som ofta kom från rent dysfunktionella familjer med fylleri, slagsmål osv.
Någon gång hände det att man råkade öppna dörren av misstag och kika in i de där klasserna för man tog fel på lektionssalen eller de hade flyttat var lektionen skulle vara och det var verkligen som att blicka rätt in i ett Zoo helt utan kontroll.
Flertalet av dem var nog vad man i dag skulle kalla för funktionella analfabeter pga det totala ointresset av skolan, att ha sådana härjande i en normal klass är bara ren idioti.
Citera
2025-11-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Kvinnor kan inte styra pojkar.

En pojke går normalt om sin mor i muskelstyrka vid 13 och IQ vid 15.

Att könen skulle vara lika med samma förutsättningar är en av de vansinniga lekar vi leker idag trotts att all vetenskap talar emot.

De som stör lektionen skall skiljas från klassrummet. Obs-klass fungerar. De som hotar och våldför sig på andra elever måste skiljas från skolan.
Inga lokaler, pingisbord eller lågaffektivt bemötande i världen kan lösa dessa problem.

JAg har upplevt gamla tiders obs-klass, innefrån. Ja, ADHD beskrev dessa bra. Men idag har vi andra problem. PÅ en höstadieskola fanns det kanske en elev som skulle hävda sig med våld.
Idag finns det hela gäng med den mentaliteten från 3e världen.

Jag gissar att svenskar fått trappa upp våldet som en form av kapprustning.

Men problemet är att hela pedagogiken som lärarutbildningen grundar sig på. Den fullständigt genomsyras av vänsterideer som att alla barn är ett oskrivet blad (och de vet inte ens om att det är en romantisk ide av rosseau som de anammat så du kan inte ens diskutera det med den pedagogiska utbildningen, det är en religion). Man tillber lågaffektivt bemötande, en skrivbordsprodukt av akademiker som helt saknar erfarenhet av verkligheten osv osv.

Mamman är inte i klassrummet, så vad har mammans muskelstyrka med saken att göra? Och pojkar har i regel även pappor. Mammor och pappor behöver ge barnen god fostran och ge barnen värme och kärlek innan barnen blir tonåringar. På så vis får man en lugnare tonåring (om det inte finns andra problem förstås, som trauma, npf etc som kan problematisera det hela även om upofostran varit god och hemmet varmt).
I övrigt ärver barn sina mammors intelligens, om inget går helt fel. Så pojkar växer ibte ifrån sina mammors intelligens. Utan blir snarare lika intelligenta som sina mammor. Därav smart som man att skaffa en intelligent kvinna.
Citera
2025-11-09, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jag tror det är mer förekommande idag än vad det var då, men problemet är ju också att detta beteende sprider sig, där de som inte är skötsamma gärna försöker påverka andra så gott det går till att bli som dem.
I den klassen som jag själv gick i så var väl 80-90% rena pluggisarna och många av dem var även väldigt bra på sport. Sedan fanns det några riktiga odågor som rökte, körde trimmade moppar och ställde mest till med djävulskap.
Otroligt tacksamma att det fanns obs klasser på den tiden och princip alla föräldrar då var väldigt drivande till att deras ungar skulle lära sig, få bra betyg osv. Förutom då dessa odågor som ofta kom från rent dysfunktionella familjer med fylleri, slagsmål osv.
Någon gång hände det att man råkade öppna dörren av misstag och kika in i de där klasserna för man tog fel på lektionssalen eller de hade flyttat var lektionen skulle vara och det var verkligen som att blicka rätt in i ett Zoo helt utan kontroll.
Flertalet av dem var nog vad man i dag skulle kalla för funktionella analfabeter pga det totala ointresset av skolan, att ha sådana härjande i en normal klass är bara ren idioti.

I t ex Tyskland så delas ju eleverna upp ganska så tidigt i mer yrkes resp akademiskt förberedande utbildning. I Sverige märkte man ju ganska så stor skillnad mellan t ex högstadiet och gymnasiet på elevsammansättningen.

Min bild är dock mer att många icke skötsamma elever också kommer från etablerade familjer. Vet dock att man i t ex högstadiet hade mer någon skötsam klass och sedan spred man ut odågorna i några parallell klasser men då tyckte man alltid synd om övriga elever som var tvungna att ha värstingarna i sina klasser.

Det verkar dock ha gått rätt så bra för många elaka/mobbare senare i livet när jag kollat upp dessa. Så förmodligen bygger mycket av vårat samhälle på kvaliteter som dessa upprätthåller/anpassar sig bra till.
Citera
2025-11-09, 11:26
Medlem
Fler män i skolan och att skolan förbjuds att släppa ifrån sig elever som saknar godkända betyg, istället ska man erbjuda elever som inte klarar grundskolan upp till 3 år extra innan de är klara med grundskolan.
Citera
2025-11-09, 11:27
Medlem
Tror att steg ett är att skapa en bra arbetsmiljö för elever och lärare.

Nolltolerans mot hög ljudnivå. Samma sak med mobiler.

Sedan funkar säkert obs klasser också.
Citera
2025-11-09, 11:28
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Mamman är inte i klassrummet, så vad har mammans muskelstyrka med saken att göra? Och pojkar har i regel även pappor. Mammor och pappor behöver ge barnen god fostran och ge barnen värme och kärlek innan barnen blir tonåringar. På så vis får man en lugnare tonåring (om det inte finns andra problem förstås, som trauma, npf etc som kan problematisera det hela även om upofostran varit god och hemmet varmt).
I övrigt ärver barn sina mammors intelligens, om inget går helt fel. Så pojkar växer ibte ifrån sina mammors intelligens. Utan blir snarare lika intelligenta som sina mammor. Därav smart som man att skaffa en intelligent kvinna.
Det finns en kvinnlig lärare i rummet. Skolan har kvinnlig ledning????

Pojkar går om sin mor i IQ runt 15års ålder pga större hjärna och fler hjärnceller och ärver typen av intelligens från modern.

Men det betyder också i förlängningen att pojkarna går om sina kvinnliga lärare i IQ och muskelstyrka men så långt kan väl du inte tänka??

Men det handlar inte enbart om muskelstyrka och IQ. Det handlar om psyke. Pojkar blir även mer aggressiva än kvinnor som vill släta över och sjunga we shall overcome.
Citera
2025-11-09, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Fler män i skolan och att skolan förbjuds att släppa ifrån sig elever som saknar godkända betyg, istället ska man erbjuda elever som inte klarar grundskolan upp till 3 år extra innan de är klara med grundskolan.

Ja, fler män i skolan är bra, bra män som kan ryta ifrån med pondus. Och mer idrott/fysisk aktivitet på rasterna. Så att stöka elever får springa av sig stöket på rasterna och idrotten, istället för att agera ut stök och rastlöshet på lektionstid. Det är bra även för inlärningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in