2025-11-08, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Av dina tre undersökta ting så håller jag med dig om att 1. och 2. är ytterst tveksamma. Punkt 3. kan man gräva ner sig mer i såklart om man så önskar; jag tror dock de flesta skulle hålla med om att det inte var kyrkans stoltaste ögonblick genom historien.

Angående krig under perioden 1500-1700 så får man nog, som redan påpekats av användaren Xenonen, svårt att hävda att någon större propotion av befolkningen dog av krig under 1900-talets stora konflikter än under de allehanda konflikter som ägde rum under den förstnämnda epoken. Man kan då kanske hävda att en jämfört med idag underutvecklad ekonomi och sjukvård gjorde krig mer benägna att orsaka dödsfall. Samtidigt så hade man ju absolut inte samma ekonomiska motor som möjliggjorde enorma, stående arméer, eller för den delen, moderna vapensystem som kan ådstakomma ofattbar förödelse.

Angående slaveri: rommariket förbjöd aldrig slaveri, varken i den västra eller i dess mer långlivade östra del. Det jag vill säga här är alltså att slaveri har varit fullt lagligt i samhällen med en kristen statsreligion och majoriten av dess befolkning kristna. Om vi vill säga att slaveri är så okristet det kan bli har vi naturligtvis rätt att göra så, om det är i enlighet med vår tolkning av kristendom. Men samtidigt behöver vi erkänna att det inte har varit en självklar ståndpunkt genom kristendomens historia. Slaveri, eller absoluta monarker av Guds nåde, moderna kristna är chokerande och fruktansvärda, men de har alltså varit normala i kristenenheten historiskt. Kan vi med rätta säga att de inte är kristna värderingar? Är det något med samtiden som har drivit oss till att finna sådana idéer stötande, eller är det på något internt i kristendomen som har väntat på att komma ut men som behövde millenia för att komma ut och bli självklara? Eller skulle du hålla med mig om att man kan beskriva kristendomen historiskt lite som en etisk kameoleont? Dvs. den kan och (och har) anammat olika etiker genom historien?

Angående slaveri i USA: absolut har kristendomen inspirerat många abolitionister där, men jag skulle samtidigt på temat ovan vill påstå att slavägarna också i hög grad var kristna.

Vad är alternativet?

Finns det andra religioner som förespråkar en annan världsbild?

Är ateister bättre?
Citera
2025-11-08, 12:31
Medlem
Citat:
Av dina tre undersökta ting så håller jag med dig om att 1. och 2. är ytterst tveksamma. Punkt 3. kan man gräva ner sig mer i såklart om man så önskar; jag tror dock de flesta skulle hålla med om att det inte var kyrkans stoltaste ögonblick genom historien.

Angående krig under perioden 1500-1700 så får man nog, som redan påpekats av användaren Xenonen, svårt att hävda att någon större propotion av befolkningen dog av krig under 1900-talets stora konflikter än under de allehanda konflikter som ägde rum under den förstnämnda epoken. Man kan då kanske hävda att en jämfört med idag underutvecklad ekonomi och sjukvård gjorde krig mer benägna att orsaka dödsfall. Samtidigt så hade man ju absolut inte samma ekonomiska motor som möjliggjorde enorma, stående arméer, eller för den delen, moderna vapensystem som kan ådstakomma ofattbar förödelse.

Angående slaveri: rommariket förbjöd aldrig slaveri, varken i den västra eller i dess mer långlivade östra del. Det jag vill säga här är alltså att slaveri har varit fullt lagligt i samhällen med en kristen statsreligion och majoriten av dess befolkning kristna. Om vi vill säga att slaveri är så okristet det kan bli har vi naturligtvis rätt att göra så, om det är i enlighet med vår tolkning av kristendom. Men samtidigt behöver vi erkänna att det inte har varit en självklar ståndpunkt genom kristendomens historia. Slaveri, eller absoluta monarker av Guds nåde, moderna kristna är chokerande och fruktansvärda, men de har alltså varit normala i kristenenheten historiskt. Kan vi med rätta säga att de inte är kristna värderingar? Är det något med samtiden som har drivit oss till att finna sådana idéer stötande, eller är det på något internt i kristendomen som har väntat på att komma ut men som behövde millenia för att komma ut och bli självklara? Eller skulle du hålla med mig om att man kan beskriva kristendomen historiskt lite som en etisk kameoleont? Dvs. den kan och (och har) anammat olika etiker genom historien?

Angående slaveri i USA: absolut har kristendomen inspirerat många abolitionister där, men jag skulle samtidigt på temat ovan vill påstå att slavägarna också i hög grad var kristna.
Lite kan man väl ändå tacka kristendomen för att slaveriet nu, för första gången i världshistorien i princip är avskaffat? Det tycker jag är en bra grej.

Sedan rent allmänt så har vissa personer, grupper och ideologier kapacitet att med maktspel lägga skulden och skammen på andra. Vilket kristendomen med Jesus upptagande av andras synd och villiga självoffer bjuder in till. En baksida, men nödvändig sådan imo.
Citera
2025-11-08, 12:59
Medlem
Citat:
Om vi vill säga att slaveri är så okristet det kan bli har vi naturligtvis rätt att göra så, om det är i enlighet med vår tolkning av kristendom. Men samtidigt behöver vi erkänna att det inte har varit en självklar ståndpunkt genom kristendomens historia.
Man måste rent av ignorera det som står i bibeln om man vill hävda att slaveri är okristet. I bibeln finns det tydliga instruktioner från Gud själv om vilka man har rätt att förslava, hur länge, hur mycket man får slå dem, vem som får ärva slavarna och det är även olika regler beroende på vilket kön och etnicitet slaven har. Det står bokstavligen att slaven är ens egendom.
Citera
2025-11-08, 15:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Man måste rent av ignorera det som står i bibeln om man vill hävda att slaveri är okristet. I bibeln finns det tydliga instruktioner från Gud själv om vilka man har rätt att förslava, hur länge, hur mycket man får slå dem, vem som får ärva slavarna och det är även olika regler beroende på vilket kön och etnicitet slaven har. Det står bokstavligen att slaven är ens egendom.

Även om slaveri inte i sig självt kan beskrivas som ont, så är det värt att notera att det enbart är den kristna civilisationen som upphävde slaveri.

Det finns inga liknande exempel i världshistorien.
Citera
2025-11-08, 17:17
Medlem
pn222jws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Precis, men högre makter verkar inte intresserade av att bevisa sin existens för tvivlare. Och jag är förstås maktlös i det sammanhanget. Man kan bara berätta och de som lyssnar tror som de tror.
Det stämmer. Det är i princip lika omöjligt för en ateist att bevisa att en högre verklighet inte finns, som för en troende att bevisa att den finns. Att den troende inte kan bevisa är i sig inte ett vetenskapligt bevis för motsatsen. Jämför en juridisk bevisföring... åklagaren kan inte bevisa att NN dödat AA - det betyder inte att NN är oskyldig.
Citera
2025-11-08, 18:00
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Du hade inget svar på det jag skrev?
Ditt svar är ju ungefär "jag tror att någon gång kommer man hitta ett naturalistiskt svar på det här".
Det jag menar är att det är otroligt osannolikt, du svarade inte riktigt på frågan på ett detaljerat sätt.

Om det är så du väljer att tänka så känns det enligt mig som att av oss två så är det du som är troende.
Jag förhåller mig till fakta och sannolikhet.

Det jag kan hålla med om är att dessa vetenskapliga argument är inte i sig ett direkt bevis på att gud från bibeln finns, men de är i alla fall ett ganska starkt tecken på att någon typ av högre intelligens har skapat universum.

Till och med Richard Dawkins som är ateisternas helgon, erkänner det här tror jag?
Fast han säger att det kanske är någon typ av aliens som ligger bakom det här, istället för gud?
Konstigt att han har inga problem med att spekulera kring aliens, men gud är helt otänkbart.

Jag menar att vi måste börja tänka utanför materialism och naturalistiska förklaringar, att bara hoppas att vi någon gång kommer hitta en sådan lösning håller inte, det är för många delar av vetenskapen som talar emot det och vi hamnar i fler och fler återvändsgränder.

Men om du trots allt håller fast vid din naturalistiska världsbild trots ett ökande berg av bevis som talar emot det så finns det väl inget som jag kan säga som kan direkt övertyga dig.

Det finns ju trots allt en 0.0000001% chans att du har rätt.
Citera
2025-11-08, 18:06
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Även om slaveri inte i sig självt kan beskrivas som ont, så är det värt att notera att det enbart är den kristna civilisationen som upphävde slaveri.

Det finns inga liknande exempel i världshistorien.
Slaveriet i Kina avskaffades slutligen genom den Kinesiska revolutionen 40 år efter att Qingdynastin fattade ett beslut som dåligt efterföljdes.

Slaveri är inte "okristet", lika lite som kapitalism är det, utan är ett ekonomiskt system som föregick feodalsamhället och kapitalismen.

Gud förbjöd inte slaveri och han har inte förbjudit kapitalism. Inte ens kommunism!
Citera
2025-11-08, 18:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det stämmer. Det är i princip lika omöjligt för en ateist att bevisa att en högre verklighet inte finns, som för en troende att bevisa att den finns. Att den troende inte kan bevisa är i sig inte ett vetenskapligt bevis för motsatsen. Jämför en juridisk bevisföring... åklagaren kan inte bevisa att NN dödat AA - det betyder inte att NN är oskyldig.
Du kan aldrig bevisa någonting alls för någon som inte vill tro på det.
Om du vill tro på gud så finns det tillräckligt med bevis för att kunna tro helt utan tvivel, du behöver bara vara öppen och leta.
Citera
2025-11-08, 18:08
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du kan aldrig bevisa någonting alls för någon som inte vill tro på det.
Om du vill tro på gud så finns det tillräckligt med bevis för att kunna tro helt utan tvivel, du behöver bara vara öppen och leta.
Det går inte ens att bevisa att jorden inte är platt, enligt vissa.
Citera
2025-11-08, 18:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Slaveriet i Kina avskaffades slutligen genom den Kinesiska revolutionen 40 år efter att Qingdynastin fattade ett beslut som dåligt efterföljdes.

Slaveri är inte "okristet", lika lite som kapitalism är det, utan är ett ekonomiskt system som föregick feodalsamhället och kapitalismen.

Gud förbjöd inte slaveri och han har inte förbjudit kapitalism. Inte ens kommunism!

Jaha?

Så du argumenterar för slaveri?

Ok. Gör vad du vill, men kristendomen är emot ig.
Citera
2025-11-08, 19:18
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BucketCola
Jaha?

Så du argumenterar för slaveri?

Ok. Gör vad du vill, men kristendomen är emot ig.
Slaveriet är ett otidsenligt förtryck men inte alla slavägare var dåliga människor. Abraham var rättfärdig i Guds ögon trots att han var slavägare och hade sex med sin hustrus slavinna.
Citera
2025-11-08, 19:59
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Jesus är kung och alla våran räddare, han räddade mig och alla hatare kan dra åt helvete!
Ljuset finns där och hoppet försvinner aldrig håll ut och tro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in