2025-11-08, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngvarS
Man kan ringa och fråga om de fått in pappren om man är ute i god tid. Det är kanske säkrare. Jag är osäker på att mottagningsbevis hjälper om brevet kommer för sent.

För min del har jag nära till domstolen och då är det lätt.
Man sänder överklagan med mottagningsbevis till tingsrätten i god tid, och kollar med registratorn inom ett par dar om dom fått in överklagan i rätt tid. Jag har följt fallet klaganden Studema "Scientologiskolan" motpart Skolinspektionen från maj-2023 till sommaren 2024 då kammarrätten angjorde målet, båda parterna skickade in svars inlagor i sista minuten, om sista dagen för överklagan var en onsdag, då inkom överklagandet eller yttranden sent på onsdag kväll via email!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2025-11-08 kl. 18:48.
Citera
2025-11-08, 18:37
Medlem
Monerokungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Du är känslostyrd märker jag, du vill inte väga in den andra sidans syn på saken, för att bedöma om ditt förhållningssätt är sakligt och objektivt hållbar!

Aftonbladet Körde bil utan körkort – i 40 år
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/34GPGX/korde-bil-utan-korkort-i-40-ar

En man dödade 2 personer på Ikea med Ikeas köksknivar ! Alla som köper köksknivar på Ikea kommer döda någon.

Samma smarta tanke som du och KFM tar!

En man drack alkohol och körde bil rattfull, och krockade så personer dog! ALLA Personer som dricker alkohol kommer antagligen köra ihjäl någon idag.

Börjar du förstå hur korkad du och KFM är? BEVIS!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerad av Monerokungen 2025-11-08 kl. 18:40.
Citera
2025-11-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monerokungen
Vi pratar svenska nu! Lagen. Svensk lagstiftning

Kan en människa som inte har körkort, Befunnit sig i en bil. Vara ägare till en bil? När en annan person som står som juridisk ägare till en bil? Som är den som står för skatt och försäkring på bilen? Och den enda som brukar bilen?

Enligt Kronofogden anses inte ett ägarbevis avgöra vem som äger bilen. Du får plöja dom rättsfall där svaranden vunnit mot Kronofogden. Sen ska man skriva ett avtal om man lånar ut sin bil så att inte Kronofogden kan ta bilen. Avtal om att det enbart är ett lån av bilen.

Citat:
Kenneth vann mot Kronofogden – får tillbaka bil

https://carup.se/kenneth-vann-mot-kronofogden-far-tillbaka-bil/

Citat:
Kronofogden tog Rafals bil – nu har han fått rätt i hovrätten
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-nu-har-han-fatt-ratt-i-hovratten

Citat:
Växjöbo vinner tuff strid mot kronofogden – får tillbaka sin nya BMW
https://www.smp.se/vaxjo/vaxjobo-vinner-tuff-strid-mot-kronofogden-far-tillbaka-sin-nya-bmw/
Senast redigerad av Browser 2025-11-08 kl. 18:45.
Citera
2025-11-08, 18:52
Medlem
Citat:
En man dödade 2 personer på Ikea med Ikeas köksknivar ! Alla som köper köksknivar på Ikea kommer döda någon.

Samma smarta tanke som du och KFM tar!

En man drack alkohol och körde bil rattfull, och krockade så personer dog! ALLA Personer som dricker alkohol kommer antagligen köra ihjäl någon idag.

Börjar du förstå hur korkad du och KFM är? BEVIS!!!!!!!!!!!!!!
Det är inte bara kronofogden, det är svensk lag och praxis, klaga på politikerna som stiftat lagarna, kronofogden har bara gjort sitt jobb, dom kan bli åtalade för tjänstefel - överträdelser eller underlåtenheter i tjänst!
Citera
2025-11-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Enligt Kronofogden anses inte ett ägarbevis avgöra vem som äger bilen. Du får plöja dom rättsfall där svaranden vunnit mot Kronofogden. Sen ska man skriva ett avtal om man lånar ut sin bil så att inte Kronofogden kan ta bilen. Avtal om att det enbart är ett lån av bilen.

https://carup.se/kenneth-vann-mot-kronofogden-far-tillbaka-bil/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-nu-har-han-fatt-ratt-i-hovratten

https://www.smp.se/vaxjo/vaxjobo-vinner-tuff-strid-mot-kronofogden-far-tillbaka-sin-nya-bmw/
Intressant. Skatteverket har också en sida som handlar om "Kronofogdens utmätning". För 2025:
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2025.7/322282.html

Tyvärr finns det inte många vägledande rättsfall involverade Kronofogden:
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/sokning?filter=sokordLista%3D%255B%2522Kronofogdem yndighet%2522%255D
Citera
2025-11-08, 20:14
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Så om jag har skulder så kan jag hyra en bil från en privatperson sen ringa kronofogden och säga jag har en bil som är min, ni kan stryka min skuld.

Då borde ALLA med skulder sätta detta i system

Då finns det säkert ett avtal där det framgår att du hyr bilen som ägaren kan visa upp.
Men annars kan man göra som du säger, det är därför man inte lånar ut något till skuldsatta.

Man ska inte låna ut saker till eller förvara saker hos skuldsatta om man inte vill bli av med dom, inte för att vara dryg men det borde alla redan känna till.
Senast redigerad av svengöran 2025-11-08 kl. 20:19.
Citera
2025-11-08, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Då finns det säkert ett avtal där det framgår att du hyr bilen som ägaren kan visa upp.
Men annars kan man göra som du säger, det är därför man inte lånar ut något till skuldsatta.

Man ska inte låna ut saker till eller förvara saker hos skuldsatta om man inte vill bli av med dom, inte för att vara dryg men det borde alla redan känna till.

Problemet är väl det att de flesta nog inte har koll.
Jag har aldrig kollat om en kompis/bekant eller familjemedlem har skuld hos KFM och skulle en vän eller familjemedlem vilja låna något verktyg eller låna bilen under dagen för att deras inte startar skulle jag absolut säga ja utan att första kolla hos KFM och så tror jag en överväldigande majoritet resonerar.

KFM och domstolarnas vikt vid besittning är ganska absurd, det är på inget sätt ovanligt att man lånar saker av vänner och familj.
Citera
2025-11-08, 23:09
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Problemet är väl det att de flesta nog inte har koll.
Jag har aldrig kollat om en kompis/bekant eller familjemedlem har skuld hos KFM och skulle en vän eller familjemedlem vilja låna något verktyg eller låna bilen under dagen för att deras inte startar skulle jag absolut säga ja utan att första kolla hos KFM och så tror jag en överväldigande majoritet resonerar.

KFM och domstolarnas vikt vid besittning är ganska absurd, det är på inget sätt ovanligt att man lånar saker av vänner och familj.

På ett sätt så håller jag med dig men inte på ett annat, skulle allt vara "lånat" av någon annan så blir det i praktiken helt omöjligt att utmäta något förutom en bostad.
Kronofogdens uppgift är att ta ägodelar av den skuldsatte för att betala en skuld och med en massa hinder för detta skulle det bli omöjligt att utföra.
Citera
2025-11-08, 23:15
Medlem
Citat:
Du är så duktig!

Hur bärgar du en bil till en firma söndag kväll? Bärga kan man ju göra. Sen då? Ska den stå där tills man har pengar att åtgärda felet? Känns som du missförstår frågan här! Därför den ligger i juridik. Hur kan du betala 1000-10000:- när du inte har tillgång till pengar just då? Utan måste lösa på annat sätt. Allt låter så enkelt. Så för min pappa var så dum i huvudet enligt dig, ska han förlora 200k ? För att han stod på en parkeringsplats med nummer utanför ett bostadshus? Där personen med skulder 2 månader innan avslutat parkeringen?

Det är ganska vanligt förfarande att bärgning görs just så.
Citera
2025-11-08, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
På ett sätt så håller jag med dig men inte på ett annat, skulle allt vara "lånat" av någon annan så blir det i praktiken helt omöjligt att utmäta något förutom en bostad.
Kronofogdens uppgift är att ta ägodelar av den skuldsatte för att betala en skuld och med en massa hinder för detta skulle det bli omöjligt att utföra.

Tycker ju det borde räcka med kvitto/bevis på vem som betalat för saken.
Det gör det i princip alltid i alla andra fall, men av någon konstig orsak krävs mer när det handlar om KFM och utmätning.

Tänk om domstolarna hade dömt efter samma standard i övriga fall. Då skulle man i princip aldrig behöva lämna tillbaks något man lånat eftersom det faktum att det är i din besittning väger så tungt.

Du lånar ut din gräsklippare till din granne. Grannen vägrar lämna tillbaks den.
Du stämmer grannen, du kan visa för domstolen att du har betalat för den med kvitto och bankutdrag.
Vore det då rimligt om domstolen sade att jo men det är ju grannen som har gräsklipparen just nu och han har använt den, så då är det mer sannolikt att han är ägare.
Det vore ju helt bisarrt resonemang.
Men det är precis så KFM och oftast tingsrätterna i dag resonerar när det handlar om just utmätning.
Man använder helt olika beviskrav för ägande när det gäller utmätning än för andra fall och det är inte rimligt.

Sverige och KFM har fått kritik/fällts i Europadomstolen tidigare just för att KFM inte gör nog för att garantera äganderätten och inte nog för att skydda både borgenärer och gäldenärers rättigheter enligt EKMR.
KFM har även upprepade gånger fått kritik av JO och JK för sin bristande rättssäkerhet.
Senast redigerad av Aramir2 2025-11-09 kl. 00:15.
Citera
2025-11-08, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Sverige och KFM har fått kritik/fällts i Europadomstolen tidigare just för att KFM inte gör nog för att garantera äganderätten och inte nog för att skydda både borgenärer och gäldenärers rättigheter enligt EKMR.
KFM har även upprepade gånger fått kritik av JO och JG för sin bristande rättssäkerhet.
Har detta lett till några förändringar? Man får ibland intrycket att svenska staten ignorerar vissa EU-lagar/EU-beslut (GDPR är ett bra exempel på detta).
Senast redigerad av wiosk98 2025-11-08 kl. 23:50.
Citera
2025-11-09, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wiosk98
Har detta lett till några förändringar? Man får ibland intrycket att svenska staten ignorerar vissa EU-lagar/EU-beslut (GDPR är ett bra exempel på detta).

Inte vad jag vet, det är främst lagen/ar som blivit kritiserade och de ändrades inte efter någon av de domar jag sett.

Kan hålla med om att i vissa fall känns det helt klart som att staten ignorerar EU-lagar.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in