2025-11-07, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intemittandrakonto
Med uppvärming. Alternativt kan du testa analt intag.
Jag tänker inte förklara detta för dig en fjärde gång.
Ja men innan tog jag inte dig seriöst ju men nu gör jag det därför citerade jag dig t.o.m utan att det är ditt inlägg det handlar om. Hur värmer man upp det menar du? Vad i helvete det ser ju ut som ris så hur ska man värma upp det?
Citera
2025-11-07, 17:46
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsivos
Ja men innan tog jag inte dig seriöst ju men nu gör jag det därför citerade jag dig t.o.m utan att det är ditt inlägg det handlar om. Hur värmer man upp det menar du? Vad i helvete det ser ju ut som ris så hur ska man värma upp det?
Du är överallt och ingenstans.
Vet du vad thc är?
Thc finns i ditt hash och är det som gör sig hög. I ditt hash finns thc's små vänner cbd, cbg, cbn och alla därimellan.
Dessa gör dig inte hög men hjälper thc att göra dig hög, och hög på ett annat sätt beroende på mängden av dom.
Thc behöver dessa vännerna för att ha extra skoj annars blir det lite tråkigt för mr thc.

Thca är annorlunda från thc eftersom det innehåller en karbolyxsyra som hindrar det från att ha nån psykoaktiv effekt. För att bli av med denna karbolyxgruppen och omvandla thca till thc så behövs det uppvärming. Allt från glöden på en joint till värme från en ugn kan avlägsna denna karbolyxgruppen.
Jag tvivlar på att allt thca omvandlas till thc genom glöden men nog omvandlas för att det ska funka.

Isolat pulvret är så rent det går alltså 99% rent thca, rent pulver inte ris aktigt. Går att röka rätt upp och ner i en pipa eller blandat med tobak om man är desperat men då får du inte den gemensamma effekten thc har med sina mindre kompisar.
Det är värt det att hitta nånting som agerar som en bärare till ditt thca, nånting som innehåller dom mindre cannabanoiderna.

Ett enkelt sätt att få i sig thca och dom mindre cannabanoiderna är att blanda det med cbd hash och därmed får du ett hash som innehåller thca och varierande mängd mindre cannabanoider, mestadels cbd.
När du sedan tänder en joint med detta så omvandlas thca till thc och gör dig hög.

Går även att decarboxylera ditt thca till thc i ugnen vilket gör att du har thc utan nån karbolyxgrupp som hindrar det från att göra dig hög och kan därmed inta det oralt utan nån uppvärming utöver decarboxyleringen.
Baka med det osv.

Är hund/lägenhets vakt och har inget bättre för mig än att sitta på flashback, ifall nån undrar varför jag spammar trådarna den senaste tiden.
Citera
2025-11-07, 20:34
Medlem
Mulmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag kan satsa ganska mycket på att nån ung publicitetkåt journalist kommer försöka skapa ett "scoop" av detta. Göra en artikelserie i expressen eller så.. "Cannabis - säljs helt lagligt""Varför gör inte politikerna nåt". Sen kanske polisen kommer in "På sikt gynnar detta de kriminella gängen! !" (och kräver hårdare tag)

Är faktiskt extremt förvånad att det ännu inte uppmärksammats, speciellt med tanke på hur extremt likt vanligt gräs dessa produkter är. Kan handla om att de inte vill ge publicitet angående substansen då den fortfarande kan köpas lätt, vilket kanske är bra då vissa sidor inte kollar 18 gräns.

Citat:
Jag såg nån annan artikel om en annan cannabiod där en socialarbetare kom med uttalandet "ungdomar kommer in till oss, euforiska och hungriga!!!".. OJ VAD HEMSKT!

Har sett en liknade, är typ som något onion News skulle gett ut.

Citat:
Men i alla fall. Därför jag passar jag på just nu. För jag får en känsla att denna handeln kommer vara nerstängd inom ett halvår.

Tror tyvärr samma sak, lär liksom inte fortgå med dagens idiotiska politiker och polisens syn. Det är troligtvis fortfarande straffbart som privat person om du blir påkommen med stora mängder genom tullen eller innehav, men företagen kan fortfarande sälja till privat personer och mindre mängder lär du undkomma med, just nu verkar också praxis som jag sa vara att det är narkotikabrott om åklagaren orkar motivera, men skulle varit extremt intressant att få upp det till eu domstol då praxis inte alltid är lagligt. Finns tydligen en hel rad praxis angående narkotikabrott och polisen kroppsbesiktningar som enligt eu förordningar är brott mot mänskliga konventionen och övergripande.
Citera
2025-11-07, 22:16
Medlem
Mulmads avatar
Citat:
Jag tvivlar på att allt thca omvandlas till thc genom glöden men nog omvandlas för att det ska funka.

Svårt att hitta fakta eller tydliga studier på det men kemi delen kommer alltid även vid 100% omvandling göra att endast 87.7% blir thc då karboxylgruppen omvandlas och avger koldioxid.

Enligt de källor jag hittade verkar det bero på mycket saker, i vissa fall är det för varmt och lite thc fortsätter brytas ner, i andra fall (t.ex bong) var det en liten mängd thca i röken som slutar omvandlas när röken träffar vattnet. Det verkar dock som detta är minimala påverkningar som ger minimala ändringar. Det finns inte mycket faktiskt forskning på hur olika röknings metoder påverkar nedbrytningen förutom generellt. Terpener vet man dock påverkas väldigt negativt och många bryts ner snabbt under rökning, värt att notera har jag för mig att kallare röken bär med sig terpenerna som ännu inte brunnit/är för nära glöden och därmed känner man fortfarande dem fastän de är mycket värme känsligare än thc.
Citera
2025-11-07, 23:16
Medlem
Intemittandrakontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulmad
Svårt att hitta fakta eller tydliga studier på det men kemi delen kommer alltid även vid 100% omvandling göra att endast 87.7% blir thc då karboxylgruppen omvandlas och avger koldioxid.

Enligt de källor jag hittade verkar det bero på mycket saker, i vissa fall är det för varmt och lite thc fortsätter brytas ner, i andra fall (t.ex bong) var det en liten mängd thca i röken som slutar omvandlas när röken träffar vattnet. Det verkar dock som detta är minimala påverkningar som ger minimala ändringar. Det finns inte mycket faktiskt forskning på hur olika röknings metoder påverkar nedbrytningen förutom generellt. Terpener vet man dock påverkas väldigt negativt och många bryts ner snabbt under rökning, värt att notera har jag för mig att kallare röken bär med sig terpenerna som ännu inte brunnit/är för nära glöden och därmed känner man fortfarande dem fastän de är mycket värme känsligare än thc.
Tar ungefär en timme i ugnen på 115 grader för att omvandla thca till thc medans glödet på en cigarett är cirka 600 grader och omvandlas då på nån millisekund.
Mycket högre än jag trodde, blir nån flash decarb då i jointen.

Går man över 125grader i ugnen så riskerar man att omvandla thc till cbn(tror jag det va) då känner jag att glödet måste omvandla en viss procent thc till cbn innan det förbränns och når lungorna.
Lika effektivt som att decarba i ugnen kan det ju absolut inte va, där får du ju ut full potential i jämförelse med thca hash eller blommor isåfall.

Är det därför man behöver en mycket mindre mängd thc i en vape i jämförelse med en joint? Där når temperaturerna runt 200grader och man kanske slipper omvandla en massa thc till cbn....

(Nu när jag tänker efter så gäller ju inte detta bara thca utan helt vanliga thc blommor och isåfall skulle detta påverks alla joints thc eller thca. Så allt jag sagt är bara bullshit och har ingen betydelse tror jag)
(Jag är ute och cyklar, thca funkar iallafall och det känner jag ikväll)
Senast redigerad av Intemittandrakonto 2025-11-07 kl. 23:28.
Citera
2025-11-08, 00:27
Medlem
Mulmads avatar
Citat:
Tar ungefär en timme i ugnen på 115 grader för att omvandla thca till thc medans glödet på en cigarett är cirka 600 grader och omvandlas då på nån millisekund.
Mycket högre än jag trodde, blir nån flash decarb då i jointen.

Går man över 125grader i ugnen så riskerar man att omvandla thc till cbn(tror jag det va) då känner jag att glödet måste omvandla en viss procent thc till cbn innan det förbränns och når lungorna.
Lika effektivt som att decarba i ugnen kan det ju absolut inte va, där får du ju ut full potential i jämförelse med thca hash eller blommor isåfall.

Du har helt rätt, men temperaturerna samt thca mängden är direkt påverkade på hur mycket thc som bryts ner till cbn. Du har också helt rätt med att man inte får lika mycket thc som i ugnen. (Hittade precis ett väldigt intressant forsknings papper, som sa 15-30% av thc försvinner i pyrolys) värt att notera detta är redan omvandlat thc och inte thca, som de mesta gräs innehåller även olagliga varianten. Dessutom omvandlas thc till cbn nästan vid alla grader över 0. 125c tar det fortfarande några minuter.

Ska tilläggas oralt är biotillgänglighet mycket lägre med 10-20% sämre upptagningsförmåga än lungorna och därför är det svårt att jämföra hur potentiellt skillnaden blir även om mer thc bryts ner när man röker.

Citat:
Är det därför man behöver en mycket mindre mängd thc i en vape i jämförelse med en joint? Där når temperaturerna runt 200grader och man kanske slipper omvandla en massa thc till cbn....

(Nu när jag tänker efter så gäller ju inte detta bara thca utan helt vanliga thc blommor och isåfall skulle detta påverks alla joints thc eller thca. Så allt jag sagt är bara bullshit och har ingen betydelse tror jag)
(Jag är ute och cyklar, thca funkar iallafall och det känner jag ikväll)

Nej du är inte ute och cyklar, vape eller vaporozier förstör minde mängd samt bidrar med mer terpener. Om gräset du röker redan innehåller mycket thc kommer en märkbar andel förstöras, (som jag sa innan tydligen 15-30%) men om det är mycket thca kommer mindre förstöras (där hitta jag ingen källa men koncensus är att mycket mindre andel thc förstörs, då det först måste omvandlas till thc och redan är förångat) vilket är det vanliga då gräs oftast innehåller mer thca även den olagliga varianten. Detta är anledningen varför det blir extremt svårt att säga hur stor påverkan rökningen gör med just thca och det kan antas vara omärkbart förutom under precisa förhållanden.

Sen är joints extremt slösbara i jämförelse till vape då mycket rök blir slösat medans vape håller perfekta temperaturer för omvandling och du väljer själv när du vill att det ska ”bildas” rök.

(Intressanta tilläg som jag inte viste är tydligen att thc binder sig till plast ganska bra samt glas i mindre mängder under förvaring)
Senast redigerad av Mulmad 2025-11-08 kl. 00:33.
Citera
2025-11-08, 16:52
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulmad
Nvm det verkar som praxis redan är att konsumenter som köper hampa produkter kan straffas för narkotika brott även om det är <0.2% thc, var försiktiga och köp inte från andra länder
0,3% THC. Det har röstats igenom en höjning till 0,5% i hela EU samt att hela plantan blir laglig. Det finns mycket THCa i växten även utan THC. Dessutom har Sverige en alldeles för liten roll inom EU för att ha någon yttran i frågan då det är alldeles för mycket pengar det handlar om.

I princip alla jag känner handlar från Danmark.
Citera
2025-11-08, 19:44
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
0,3% THC. Det har röstats igenom en höjning till 0,5% i hela EU samt att hela plantan blir laglig. Det finns mycket THCa i växten även utan THC. Dessutom har Sverige en alldeles för liten roll inom EU för att ha någon yttran i frågan då det är alldeles för mycket pengar det handlar om.

I princip alla jag känner handlar från Danmark.

Jag är inte så insatt, vad är skillnaden på att handla från Danmark?

Sen en grej till, när jag rökar ”vanliga” blommor känner jag inte något dagen efter men detta thca blir jag typ bakis av?
Citera
2025-11-08, 20:17
Medlem
Kul diskussioner folk har här, nyttigt för en annan. Intemittandrakonto har varit till väldigt stor hjälp och tackar ödmjukast för detta. Vad tror ni allihop, kommer folk ha något att säga till om angående huruvida thc skulle kunna bli accepterat eller lagligt som det är i till exempel Tyskland?
Citera
2025-11-08, 20:35
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxytorsk
Jag är inte så insatt, vad är skillnaden på att handla från Danmark?

Sen en grej till, när jag rökar ”vanliga” blommor känner jag inte något dagen efter men detta thca blir jag typ bakis av?
Det är billigare i Danmark, det är väl det.

Dom blommorna du brukar röka kanske inte är lika så starka? Testa rök lite mindre ifall du tycker det är obehagligt att bli efterbäng.
Citera
2025-11-08, 22:18
Medlem
Oxytorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Det är billigare i Danmark, det är väl det.

Dom blommorna du brukar röka kanske inte är lika så starka? Testa rök lite mindre ifall du tycker det är obehagligt att bli efterbäng.

Inte efterbäng utan snarare huvudvärk, typ bakis från alkohol? Tycker även att ruset inte känns samma, kan vi verkligen vara säkra på att dom större shopparna i Sverige kränger just THCA och inte något syntetiskt?
Citera
2025-11-08, 22:56
Medlem
Oxytorsks avatar
Hur är det med styrkan på THCA gentemot THC? Säg att THCA blomman jag tänkte köpa är på 20% vad motsvarar det i THC % ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in