2025-11-08, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Vacciner är redan bevisat nyttiga genom decennier av RCT:er, metaanalyser och faktisk sjukdomsdata. Att påstå motsatsen är helt enkelt pseudovetenskap.
Citat:
Att kräva RCT:er på barnvacciner visar att du inte förstår etik eller evidenshierarki.
Vi gör inte placebokontrollerade studier
där man medvetet låter barn riskera dödliga sjukdomar bara för att “bevisa igen” det som redan bevisats av decennier av observationer, metaanalyser och sjukdomsstatistik.

Oops... du hade visst ingen aning om att det inte görs RTC-studier på barnvacciner... 😁
Bra att du erkänner att du inte är så påläst som du låtsas vara.

Visst... det är inte alltid man har tid att läsa böcker. Man kan lyssna på dem också... på Storytel finns några böcker av t.ex. Dr. John Abramson där fokus mest är "vanliga" mediciner och att det faktiskt är så att det ibland faktiskt är bättre att inte medicinera... med statiner t.ex. bara för att dra ett exempel. Stort fokus på forskningsfusk också.

Nä, nu ska jag ta och lyssna på ett nytt avsnitt med journalisten Lara Logan som ägnar senaste avsnittet åt vaccin... frågan är bara om man ska lyssna på Youtube, 𝕏, eller Spotify?
💉🩸🧬🦠🧫
https://www.youtube.com/watch?v=9bgDAo34x8Y
https://x.com/laralogan/status/1986859320135577901
https://open.spotify.com/episode/7JXn8vQhRqT1qMFeYQ1RjA

Kanske finns där information som kan hjälpa folk att avgöra om det är bättre att inte medicinera och vaccinera alls?
Citera
2025-11-08, 19:10
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
du hade visst ingen aning om att det inte görs RTC-studier på barnvacciner...du erkänner att du inte är så påläst som du låtsas vara.
Vi talar om barnvacciner. Jag nämnde RCT för att förklara varför de inte görs. Jag ser att du jobbar hårt på att bevisa… ingenting.

Träna på läsförståelse istället för att sitta här och bluddra nonsens - som en full jävla lobotomerad zombie.
Citera
2025-11-08, 19:17
Medlem
Citat:
Vi talar om barnvacciner. Jag nämnde RCT för att förklara varför de inte görs. Jag ser att du jobbar hårt på att bevisa… ingenting.

Träna på läsförståelse istället för att sitta här och bluddra nonsens - som en full jävla lobotomerad zombie.
Joråsåatte... 😂
Citat:
Vacciner är redan bevisat nyttiga genom decennier av RCT:er, metaanalyser och faktisk sjukdomsdata. Att påstå motsatsen är helt enkelt pseudovetenskap.
Du skrev "Vacciner är redan bevisat nyttiga genom decennier av RCT:er" vilket ju inte är sant!

Bra att du fortsätter bumpa frågan dock för jag tror att många fortfarande är helt ovetande om att barnvacciner INTE genomgår äkta placebokontrollerade studier.
Citera
2025-11-08, 19:33
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fasrand
Skillnaden mellan vetenskap och konspiration är just den: vetenskapen har redan gjort de upprepade, kontrollerade prövningarna – och när resultaten gång på gång visar samma sak, då är det fakta tills vidare. Att kräva 'mer forskning' efter tusentals studier är inte öppenhet, det är förnekelse av evidens.

Som sagt, det beror helt på vilken forskningsfråga som ställts.

Dom gånger man har gjort studier med forskningsfrågan "drabbas vaccinerade barn överlag av fler kroniska sjukdomar än ovaccinerade barn", så har svaret tenderat bli: Ja, det gör dom. Det finns ett tiotal sådana studier. Är det inte precis sådana "upprepade kontrollerade prövningar" som du efterfrågar? Du har en praktisk lista på dessa i den här sammanställningen, på sid 38-39:
https://zenodo.org/records/17451259

Dom "upprepade kontrollerade prövningar" som jag antar att du syftar på är nog mer sådana som ställer forskningsfrågor av typen: "Har ett visst vaccin fler kortsiktiga biverkningar än ett annat vaccin av samma typ?"
Eller: "Har barn som fått MMR-vaccin mer autism än barn som inte fått MMR-vaccin, men där båda grupperna har fått en massa andra vaccin?"
När man ställer den typen av forskningsfrågor så brukar man inte hitta någon skillnad mellan grupperna.

Så var nånstans ser du en "konspiration" här? Jag ser bara det som är helt normalt inom vetenskap, att man tenderar få olika svar beroende på vilken forskningsfråga som ställs.

Citat:
Jag ser att du jobbar hårt på att bevisa…
ingenting.

Själv jobbade du hårt på att ta bort radbrytningarna i mitt inlägg. Snyggt.
Du har nog hitta en lagom intellektuell utmaning där.
Citera
2025-11-08, 19:45
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Du skrev "Vacciner är redan bevisat nyttiga genom decennier av RCT:er" vilket ju inte är sant!
Decennier av vaccindata lägger sig inte ner för ditt blurriga skitsnack. Så gå hem och fortsätt läsa Kalle Anka i pojkrummet hos mamma.
Citera
2025-11-08, 19:51
Medlem
Citat:
Decennier av vaccindata lägger sig inte ner för ditt blurriga skitsnack. Så gå hem och fortsätt läsa Kalle Anka i pojkrummet hos mamma.
Blev det jobbigt att du var helt ovetande om att barnvacciner INTE genomgår äkta placebokontrollerade studier?

Nu har jag iallafall utbildat dig om det... varsågod.
Citera
2025-11-08, 19:53
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Som sagt, det beror helt på vilken forskningsfråga som ställts.Dom gånger man har gjort studier med forskningsfrågan "drabbas vaccinerade barn överlag av fler kroniska sjukdomar än ovaccinerade barn", så har svaret tenderat bli: Ja, det gör dom. Det finns ett tiotal sådana studier. Är det inte precis sådana "upprepade kontrollerade prövningar" som du efterfrågar? Du har en praktisk lista på dessa i den här sammanställningen, på sid 38-3Dom "upprepade kontrollerade prövningar" som jag antar att du syftar på är nog mer sådana som ställer forskningsfrågor av typen: "Har ett visst vaccin fler kortsiktiga biverkningar än ett annat vaccin av samma typ?" Eller: "Har barn som fått MMR-vaccin mer autism än barn som inte fått MMR-vaccin, men där båda grupperna har fått en massa andra vaccin?"När man ställer den typen av forskningsfrågor så brukar man inte hitta någon skillnad mellan grupperna.Så var nånstans ser du en "konspiration" här? Jag ser bara det som är helt normalt inom vetenskap, att man tenderar få olika svar beroende på vilken forskningsfråga som ställs.
Själv jobbade du hårt på att ta bort radbrytningarna i mitt inlägg. Snyggt.
Du har nog hitta en lagom intellektuell utmaning där.
Javisst. Det framhävde att allt bara var en enda jävla gegga av skit.
Kul att du vann diskussionen… i din egen fantasi.
Och Tack för din passionerade konspirationsteori, jag antecknar inget.
Citera
2025-11-08, 19:57
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
var helt ovetande om att barnvacciner INTE genomgår äkta placebokontrollerade studier?
jag iallafall utbildat
Bullshit! Kul att du vann diskussionen… i din egen fantasi.
Spännande cirkelresonemang du har där — priset för logik går till… ingen.
Citera
2025-11-08, 20:19
Medlem
Fasrands avatar
Citat:
Som sagt, det beror helt på vilken forskningsfråga som ställts.

Dom gånger man har gjort studier med forskningsfrågan "drabbas vaccinerade barn överlag av fler kroniska sjukdomar än ovaccinerade barn", så har svaret tenderat bli: Ja, det gör dom. Det finns ett tiotal sådana studier. Är det inte precis sådana "upprepade kontrollerade prövningar" som du efterfrågar? Du har en praktisk lista på dessa i den här sammanställningen, på sid 38-39:
https://zenodo.org/records/17451259

Dom "upprepade kontrollerade prövningar" som jag antar att du syftar på är nog mer sådana som ställer forskningsfrågor av typen: "Har ett visst vaccin fler kortsiktiga biverkningar än ett annat vaccin av samma typ?"
Eller: "Har barn som fått MMR-vaccin mer autism än barn som inte fått MMR-vaccin, men där båda grupperna har fått en massa andra vaccin?"
När man ställer den typen av forskningsfrågor så brukar man inte hitta någon skillnad mellan grupperna.

Så var nånstans ser du en "konspiration" här? Jag ser bara det som är helt normalt inom vetenskap, att man tenderar få olika svar beroende på vilken forskningsfråga som ställs.

Precis, det är därför tusentals studier och metaanalyser redan visar samma sak: vacciner fungerar och är säkra. Att plocka ut enstaka frågor och låtsas som om det motsäger helheten är bara retorisk dimridå.
Citera
2025-11-08, 20:30
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Precis, det är därför tusentals studier och metaanalyser redan visar samma sak: vacciner fungerar och är säkra. Att plocka ut enstaka frågor och låtsas som om det motsäger helheten är bara retorisk dimridå.

Fast det finns inte tusentals studier som har jämfört vaccinerade och helt ovaccinerade barn. Konstigt nog finns det bara några stycken. Och alla dessa visar att vaccinerade barn har betydligt fler kroniska sjukdomar. Så där behövs såklart mer forskning.

Vadå för enstaka frågor, menar du? Finns hur många frågor som helst, när det gäller vaccin, som saknar vetenskapligt svar. Kan du inte komma på en enda själv menar du? Tänk efter.
Citera
2025-11-08, 20:39
Medlem
Fasrands avatar
Citat:
Fast det finns inte tusentals studier som har jämfört vaccinerade och helt ovaccinerade barn. Konstigt nog finns det bara några stycken. Och alla dessa visar att vaccinerade barn har betydligt fler kroniska sjukdomar. Så där behövs såklart mer forskning.
Det där är en myt. De få “studier” du syftar på är metodiskt undermåliga eller redan tillbakavisade. Stora populationsstudier från flera länder visar entydigt att vaccinerade barn är friskare och lever längre. Frågan är redan utredd.
Citera
2025-11-08, 20:44
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det där är en myt. De få “studier” du syftar på är metodiskt undermåliga eller redan tillbakavisade.

Vem har tillbakavisat dom, eller visat att dom är undermåliga? Källa tack.

Citat:
Stora populationsstudier från flera länder visar entydigt att vaccinerade barn är friskare och lever längre. Frågan är redan utredd.

Vilka stora populationsstudier tänker du på? Källa tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in