2025-11-07, 18:10
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Ja, men han frågar ju uttryckligen "Om inte straffen äntligen skärps, tar väl folk lagen i egna händer?"
Och mitt svar var " Nej det tror jag inte, om straffen är som dom är just nu så kommer inte det leda till att svenskar tar lagen i egna händer" ?
Absolut, men i andra trådar har det kommit att bli väldigt ”specifikt” så det blir svårt att få en allmängiltig lagstiftning att bemöta exempelvis.
Bara en möjlig faktor i diskussionen.
Citera
2025-11-07, 20:27
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det känns som du är i affekt. All forskning visar på att enbart hårdare straff som markör inte har nämnvärd effekt på kriminalitet alls.

Vems forskning? Sossarnas?
Citera
2025-11-07, 20:28
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinyssnutt
Vilken imponerande debatt vi för här va?

Eller kan du svara konstruktivt på något?

Trött på alla ursäkter varför vi vanligt folk ska tycka synd om kriminella och ha förståelse för dom.
Citera
2025-11-07, 20:29
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Varför låtsas du själv att du kritiserar sveriges rättssytem när du egentligen syftar på Finland?

Finland och Sverige 99% samma skit.
Jag bryr mig om båda eftersom jag lever i båda.
Citera
2025-11-07, 20:32
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Är du trög? Jag sa att man bör hålla dem inlåsta längre. Men det påverkar inte det faktum att hårdare straff inte avskräcker kriminella.

Långa straff avskräcker alltid mer än korta. Det är faktum.
Syrianska gangsters, när jag umgicks med dom i Södertälje, har sagt till mig att dom aldrig skulle kunna hålla på som i Sverige i Syrien. Poliserna och lagarna är så jävla hårda i Syrien jämfört med Sverige.

Men Sverige är nerlusat med envisa sossar och minisossar som tror att deras ideal är rätt trots att det uppenbarligen inte är det. Det skjuts, sprängs, kidnappas och torteras men de rödgröna ska envisas med snälla och mjäkiga metoder och brottsoffer tvingas acceptera den rödgröna sossepolitiken som pissar på offer.

Jag har all förståelse i världen för brottsoffer i Sverige som tar till vapen och skipar rättvisa på egen hand.
Citera
2025-11-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Men kommer ju nya kriminella
Hur ska du få bort dem ?
Måste ju finnas rehabilitering

Bästa är väl om samhället blir bättre för alla
Att det finns hjälp att få om man kommer på glid

Jag förstår din frustration, men tror ej på extremt långa straff i en gruva , ser ej hur det skulle hjälpa
Bättre i så fall med straff som arbeten
Att jobba med fotboja
De tjänar pengar på att göra något vettigt
Bra behandlingshem för narkomaner
Där kan det oxå finnas arbeten att utföra

Arbeten är ändå en viktig del av att tillhöra samhället
Men idag så kan du både gå hem från skolan å jobb , utan konsekvenser

Sen måste man få ungdomar att tillhöra samhället oxå , tex va ute och göra rent i området , så de ej hänger bara vid någon pizzeria
Då det inte är en hemlighet vad som kommer hända så kommer dessa nya aldrig bli nya då föräldrarna kommer uppfostra dem bättre. Ration goda/usla medborgarna är inte givet i förhand utan hänger på föräldrarna.
Du har inte förstått. Om det avskräcker folk från att begå grova brott så hamnar de inte i någon gruva. Det är det som är poängen.
Övriga brott bestraffas som idag.
Men mördare och andra måste förstå att deras liv i princip är slut redan innan de begår brottet.
Då folk inte kommer begå brott på den nivån(ösa på med automatvapen mot restaurang och mörda barn som råkar komma i vägen) så kommer de vara en del av samhället om samhället vill ha dem.
Detta daltande måste få ett slut. Vi har hållit på med detta i årtionden och vi kan se resultatet. Det hjälper inte.
Citera
2025-11-08, 01:38
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Då det inte är en hemlighet vad som kommer hända så kommer dessa nya aldrig bli nya då föräldrarna kommer uppfostra dem bättre. Ration goda/usla medborgarna är inte givet i förhand utan hänger på föräldrarna.
Du har inte förstått. Om det avskräcker folk från att begå grova brott så hamnar de inte i någon gruva. Det är det som är poängen.
Övriga brott bestraffas som idag.
Men mördare och andra måste förstå att deras liv i princip är slut redan innan de begår brottet.
Då folk inte kommer begå brott på den nivån(ösa på med automatvapen mot restaurang och mörda barn som råkar komma i vägen) så kommer de vara en del av samhället om samhället vill ha dem.
Detta daltande måste få ett slut. Vi har hållit på med detta i årtionden och vi kan se resultatet. Det hjälper inte.

Det finns en vattentät lösning på ditt problem. Starta ett parti, få med dig en majoritet av svenska folket så ni får majoritet så är det bara sätta igång och lagstifta er trötta. Lycka till.
Citera
2025-11-08, 07:46
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Men kommer ju nya kriminella
Hur ska du få bort dem ?
Måste ju finnas rehabilitering

Bästa är väl om samhället blir bättre för alla
Att det finns hjälp att få om man kommer på glid

Jag förstår din frustration, men tror ej på extremt långa straff i en gruva , ser ej hur det skulle hjälpa
Bättre i så fall med straff som arbeten
Att jobba med fotboja
De tjänar pengar på att göra något vettigt
Bra behandlingshem för narkomaner
Där kan det oxå finnas arbeten att utföra

Arbeten är ändå en viktig del av att tillhöra samhället
Men idag så kan du både gå hem från skolan å jobb , utan konsekvenser

Sen måste man få ungdomar att tillhöra samhället oxå , tex va ute och göra rent i området , så de ej hänger bara vid någon pizzeria
Typisk jävla saft-och-bullar attityd. Kriminella ska inte rehabiliteras, de ska straffas så hårt att de aldrig någonsin kommer på tanken att begå brott igen. Och om de gör det så ska straffet fördubblas från den tidigare.
Citera
2025-11-08, 08:08
Medlem
llundberg57s avatar
Varför tycker många svenskar att saft-och-bullar är en acceptabel metod att kontrollera kriminella? Vi vet ju alla att 'vård' inte fungerar. Man läser ju ofta om idiotiska inlägg om att kriminella måste skolas om så att de passar in i samhället.
Vilket otroligt löjligt skitsnack!
Citera
2025-11-08, 09:51
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Varför tycker många svenskar att saft-och-bullar är en acceptabel metod att kontrollera kriminella? Vi vet ju alla att 'vård' inte fungerar. Man läser ju ofta om idiotiska inlägg om att kriminella måste skolas om så att de passar in i samhället.

Sossar och minisossar ( V, MP, C + nåt till kukhuveparti ) är envisa narcissister som tycker sig ha rätt även när de uppenbarligen har fel. De tycker att verkligheten bör rätta sig efter dom istället för tvärtom.
30 år av uppenbarliga bevis på att daltande inte fungerar? Jo, men det fungerar visst !!!, säger då sossarna och minisossarna.
Citera
2025-11-08, 11:15
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57

Alla kriminella är inte likadana
Självklart kan kriminella bli bra medborgare igen , med rätt stöd

Finns hur mycket böcker och dokumentärer som helst om före detta kriminella som gör bra saker för samhället numera

Allt är inte svart och vitt
Citera
2025-11-08, 11:19
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Sossar och minisossar ( V, MP, C + nåt till kukhuveparti ) är envisa narcissister som tycker sig ha rätt även när de uppenbarligen har fel. De tycker att verkligheten bör rätta sig efter dom istället för tvärtom.
30 år av uppenbarliga bevis på att daltande inte fungerar? Jo, men det fungerar visst !!!, säger då sossarna och minisossarna.

Ingen som sagt något fungerar

Men rehab fungerar bättre än extremt långa straff med totyr

Ryssland har extrema fängelsen
I ett fängelse får du inte ens sitta eller ligga ner under solen är uppe
Funkar det bra där menar du
Finns ingen maffia , kriminella där ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem