2025-11-11, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag tog två koffeintabletter i ungdomen som jag fick av en kompis. Blev fruktansvärt sjuk. Hade världens hjärtfrekvens och mådde illa. Jobbigt att bara andas.

Det innehåller väl bara 200 mg koffein och det är ingen hög dos.
Citera
2025-11-11, 18:53
Medlem
Måste röra sig om mycket höga koffeindoser.

En kvinna som väger 60 kg kan lätt dricka 5 koppar vanligt starkt kaffe och då få i sig 500 mg och det är inte mycket om man är van.

Jag kan själv inte träna utan 4-5 koppar starkt kaffe för jag är för svag utan kaffet.

Det låter underligt att någon kommit åt vattenflaskor och hällt i koffeinpulver. Om det nu är 4 fall menar jag. Nej det måste vara något annat än koffein.
Citera
2025-11-11, 18:58
Medlem
Ljusrosts avatar
Jag tror att det är någon sjuk jävel på avdelningen som ingen skulle misstänka, alltså någon som flyger under radarn men som har blivit besatt av att orsaka uppståndelse.
Citera
2025-11-11, 19:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det innehåller väl bara 200 mg koffein och det är ingen hög dos.
Jag är känslig nu också men ännu mer då.
Citera
2025-11-11, 19:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Måste röra sig om mycket höga koffeindoser.

En kvinna som väger 60 kg kan lätt dricka 5 koppar vanligt starkt kaffe och då få i sig 500 mg och det är inte mycket om man är van.

Jag kan själv inte träna utan 4-5 koppar starkt kaffe för jag är för svag utan kaffet.

Det låter underligt att någon kommit åt vattenflaskor och hällt i koffeinpulver. Om det nu är 4 fall menar jag. Nej det måste vara något annat än koffein.
En överläkare säger ju att tre burkar Nocco är överdrivet mycket. Står ju på burkarna att man inte bör dricka mer än två stycken om dagen. Sedan om de fått pulver i vattenflaskan så är det ju jättemycket på en gång.
Citera
2025-11-11, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Okej, du menar att du har en annan teori om incidenterna?

Tror ingenting specifikt själv, tycker bara att det är jävligt konstigt alltihop.

Jag håller med dig. Det är konstigt.

Jag TROR att det handlar om föräldrar som anser att sitt barn fått fel vård, kanske där en faktiskt vårdmiss gjort eller som fått en dödlig diagnos eller liknande.
Föräldrar som är i sorg eller frustration eller ilska (kanske lite av allt) och som valt att förgifta någonting.
Kakor, chockad ask, hemgjorda trallar…. Något.
Dessa har getts när barnet gått bort/blivit utskrivet/blivit flyttad till annan avdelning som ”tack” eller ”förlåt för att vi varit arga” och som sedan har stått i personalrummet för alla att äta på.

Jag tror inte detta är ett prank mellan kollegor och jag tror inte det är något de experimenterat med och tagit hemma utan att berätta för personalen på IVA.
Citera
2025-11-11, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101000111
Min bild av det hela är att avdelningar som arbetar med patienter i livets början eller slut brukar få mer saker. Jag vill bara minnas att det brukar vara en sådan där fråga som kommer upp, i praktiken borde vi inte ta emot för som sagt de skulle kunna slå ut eller förgifta mer eller mindre en hel avdelning. Det behöver ju inte vara dödligt, men säg en dålig smörgåstårta matförgiftar ett helt pass på en avdelning. I praktiken tror man väl inte att det kommer att ske. Det är också väldigt svårt/jobbigt att tala om för någon som kommer med gåvor att vi inte får ta emot om de står där med en tårta i handen.

Om de inte på något sätt och av någon anledning lyckats med att självförgifta sig, eller att det är någon annan i personalen, så var min första gissning när jag hörde detta i vart fall att ett barn har dött eller liknande och att de skulle vara föräldrarna. Men jag har inte något belägg för det.

Det va min första känsla/gissning med som vårdpersonal. Och det blev en ännu starkare känsla när jag hörde att det va på en barnavdelning.
Där är känslorna för de anhöriga ännu mer förblindande om en vårdmiss skett eller om barnet fått en dödlig diagnos och flyttad till palliativt eller om barnet rent av dött.

Nej det är svårt det där med att ta emot ätbart.
Jag är alltid försiktig när det kommer till hembakat om MINSTA gräl/dåliga vibbar skett med patienten/anhöriga.
Oöppnade chokladaskar tex känns bäst att ta emot.
Är det hembakat äter jag alltid bara minimala mängder om det inte är från någon man bara haft bra relation med genom hela vårdtiden.

Fruktansvärt att man måste känna så, men tyvärr blir det mer och mer en verklighet.
Och om detta är som vi misstänker så kommer det bli ännu fler kollegor som tänker mer och mer i de banorna
Citera
2025-11-11, 20:14
Medlem
Vill inte låta som en csi detektiv. Men tror på två teorier. Antingen någon kollega som går bananas och fullständigt tappat det. Långvarigt agg som byggts upp mot kollegor. Ja tyvärr sånt har förekommit. Läste vidare att det hände på barnsjukhuset. Har någon anhörig reagerat på någonting? Något barn kanske farit illa? Skickats hem och så har någon sjukdom uppstått. Ja vet inte.
Låter helt klart som hämnd. Tycker man borde kika på det.
Citera
2025-11-11, 20:17
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Jag tror det är en student som blivit missnöjd på sin praktik eller föräldrar som anklagas för shaken baby
Citera
2025-11-11, 20:45
Medlem
Kan det vara någon som städar på avdelningen och övriga utrymmen.
Som retar sig på personalen som förgiftat dom?.
Citera
2025-11-11, 20:48
Medlem
Jag hade en vän i ungdomen som blev koffeinförgiftad på en fest. Han klarade inte av doften av kaffe flera år efter festen. Han började skaka och kallsvettas vid doften av kaffe. Det konstiga var att på festen hade han fått i sig den höga dosen av koffein genom bålen och inte genom kaffe.
Citera
2025-11-11, 20:53
Medlem
Ljusrosts avatar
Efter att ha funderat lite mer tänker jag att det rör sig om en person som arbetar på avdelningen som tycker att det är spännande att orsaka oreda. Koffeinpulver, vilket jag tror polisen har rätt i har använts, är tillräckligt oskyldigt för att orsaka sagd oreda utan att någon kommer till för stor skada (om man utgår från hur en sån person resonerar). Det rör sig inte om ett prank, utan det kittlar mer som hos en pyroman. Det är inte konstigt om gärningspersonen följer den här tråden med stort intresse.

Jag tror inte att det har varit riktat mot personerna som drabbats, utan de har mer haft otur att ha drabbats av gärningspersonen. Jag tror att gärningspersonen inte heller hade räknat med att folk skulle drabbas så allvarligt, därför har det inte hänt efter att det uppmärksammats i media.

Upplevda symtom som rapporterats av drabbade som inte stämmer in på koffeinöverdös har nog mer att göra med psykosomatiska effekter av rädslan än att gärningspersonen blandat i något annat. Eftersom koffein är bittert har nog gärningspersonen passat på när hen har haft möjlighet att bjuda på kaffe vid fika eller efter lunch, eller preppat koppar med pulver (vem kollar i en kopp innan man tar kaffe?).

En hämndlysten patient eller utomstående hade inte nöjt sig med koffein.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in