Citat:
Ursprungligen postat av
101000111
Min bild av det hela är att avdelningar som arbetar med patienter i livets början eller slut brukar få mer saker. Jag vill bara minnas att det brukar vara en sådan där fråga som kommer upp, i praktiken borde vi inte ta emot för som sagt de skulle kunna slå ut eller förgifta mer eller mindre en hel avdelning. Det behöver ju inte vara dödligt, men säg en dålig smörgåstårta matförgiftar ett helt pass på en avdelning. I praktiken tror man väl inte att det kommer att ske. Det är också väldigt svårt/jobbigt att tala om för någon som kommer med gåvor att vi inte får ta emot om de står där med en tårta i handen.
Om de inte på något sätt och av någon anledning lyckats med att självförgifta sig, eller att det är någon annan i personalen, så var min första gissning när jag hörde detta i vart fall att ett barn har dött eller liknande och att de skulle vara föräldrarna. Men jag har inte något belägg för det.
Det va min första känsla/gissning med som vårdpersonal. Och det blev en ännu starkare känsla när jag hörde att det va på en barnavdelning.
Där är känslorna för de anhöriga ännu mer förblindande om en vårdmiss skett eller om barnet fått en dödlig diagnos och flyttad till palliativt eller om barnet rent av dött.
Nej det är svårt det där med att ta emot ätbart.
Jag är alltid försiktig när det kommer till hembakat om MINSTA gräl/dåliga vibbar skett med patienten/anhöriga.
Oöppnade chokladaskar tex känns bäst att ta emot.
Är det hembakat äter jag alltid bara minimala mängder om det inte är från någon man bara haft bra relation med genom hela vårdtiden.
Fruktansvärt att man måste känna så, men tyvärr blir det mer och mer en verklighet.
Och om detta är som vi misstänker så kommer det bli ännu fler kollegor som tänker mer och mer i de banorna