2025-11-07, 23:09
Medlem
hjaelploskilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Den objektiva vetenskapen har ändrat sig mycket sedan jag var ung. Det jag kunde argumentera för då är inte längre så gångbart. Jo, jag var någon som i varje fall tvivlade på de kristnas versioner av Gud, vilket jag fortfarande gör, och hade inte svårt att hävda samtidens konsensus vs deras antika världsbilder. Men jag har aldrig kunnat invända något mot någons tro.

Jag förstår nu. Tycker det är en annan diskussion. Det jag menar i mitt första inlägg är att min objektiva approach var (och är) att när jag debatterade religion med random människor så var vi båda på ett stadie där vi inte visste huruvida en gud hade skapat universum eller inte, vi visste heller inte vad denna gud hade sänt för profeter eller hur gud ville att vi skulle leva våra liv. Många av de jag debatterade närmade sig ämnet med en "jo, jag vet"-attityd vilket de objektivt inte visste och det kunde bli väldigt frustrerande för mig.
Citera
2025-11-07, 23:24
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I.Know.Nothing
Om Gud var allsmäktig och skapare av allt, varför skapades då Vänsterpartiet? Och hur tänkte han med Nooooooshi...? Om någon kan. berätta det, så ska jag blint följa denna som min profet....
Det är för att vi ska lära oss
Citera
2025-11-07, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Jag förstår nu. Tycker det är en annan diskussion. Det jag menar i mitt första inlägg är att min objektiva approach var (och är) att när jag debatterade religion med random människor så var vi båda på ett stadie där vi inte visste huruvida en gud hade skapat universum eller inte, vi visste heller inte vad denna gud hade sänt för profeter eller hur gud ville att vi skulle leva våra liv. Många av de jag debatterade närmade sig ämnet med en "jo, jag vet"-attityd vilket de objektivt inte visste och det kunde bli väldigt frustrerande för mig.

Jag hör dig.

Du har lyssnat på Alex O'Connor.

Vi, teisterna, tackar dig för känsligheten.

Någonstans måste vi mötas till strid.

Vad säger du?
Citera
2025-11-07, 23:25
Medlem
Lära oss vad och varför??

Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Det är för att vi ska lära oss
Citera
2025-11-07, 23:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Lära oss vad och varför??
Bara gud vet
Citera
2025-11-07, 23:28
Medlem
Men du vet att gud vet, eller gissar du? Om du vet att han vet, hur berättade han det för dig?
Citat:
Bara gud vet
Citera
2025-11-07, 23:28
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Men du vet att gud vet, eller gissar du? Om du vet att han vet, hur berättade han det för dig?
Jag skämtar. Men det är faktiskt faktuellt korrekt.
Citera
2025-11-07, 23:32
Medlem
Nej

Citat:
Jag skämtar. Men det är faktiskt faktuellt korrekt.
Citera
2025-11-07, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles86
Offra blodet mot nazistisk-höger eller fascistisk-höger? Religiösa muslimska fascister är ganska galna också?

Blattens filosofi är döda högeraktivister. Slåss går också?

Nazistisk-höger kan jävlas mot blattar och blatte gäng.

I och för sig händer mindre dödsstjutningar och knivdåd i Sverige än västerut.

På tal om döda, varför leva?
Citera
2025-11-08, 00:05
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Då förstår jag också. Men man kan veta något utifrån vad man är övertygad om. Vare sig man tror på objektiv verifierad kunskap eller på subjektiv erfarenhet.
Citera
2025-11-08, 00:41
Medlem
kromosomxyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krapulant
Du måste ha lyckats träffa riktiga avarter till ateister. Min erfarenhet är att ateister är betydligt mindre känslostyrda i diskussioner rörande religion och filosofi än just religiösa personer.
Stor +1 på den.

Vad händer med din hund/katt/papegoja/favoritväxt osv när den dör?
Är det någon skillnad när vi människor dör?
Är det inte så att våra egna handlingar är det som påverkar oss själva mest?
Eller är det så att alla individers livsresa är från start redan utstakad och för "någon" känd hur den kommer bli/sluta?

Jag har respekt för troende. Dock har jag lite svårt att förstå personer som accepterar att alla fysiska lagar är gällande samtidigt som personen tror på evigt liv/himmel eller helvete/återfödande till annan "sak" eller liknande.
Citera
2025-11-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
På tal om döda, varför leva?

Livet börjar i unga åldern leva är viktigaste efter 12 kommer 13 som är tonåren en livsglädje för det flesta tonåringar alla tonåringar har bara lite upp till 20 vid 20 börjar de intresserade gå på bolaget. Går langa från internet eller från utomlands men i allafall jag handlar på bolaget. Festa till musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in