Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Där tror jag dock att du har fel. Skulle det där ske och det inte är så att gästen slänger tre kilo mat och petar i sig tre räkor så tror jag inte att restaurangen har rätt att avbryta lunchen och hysta ut gästen. Om det inte står i några "bufféregler" att det är otillåtet att bara ta det gottigaste på en pizza och slänga resten. Jag har ju själv käkat en massa pizzabuffér där alla vid bordet skickar ut alla kanterna och bara äter det smarriga. Inga som helst problem med det även om det inte är exakt samma sak.
Som du säger är det inte samma sak. En väldigt väsentlig skillnad är att det är allmänt accepterat att göra så, så kallad sedvänja. Det finns definitivt inte någon sedvänja som säger att det är ok att skrapa av fyllningen på pizzan och slänga resten. Snarare är det ett mycket litet fåtal som tycker ett sådant beteende är ok, medan 99% av befolkningen är rörande överens om att så gör man fan inte.
Dock finns det i grunden en uppförsbacke för den som vill hävda sedvänja, och det ställs dessutom högre krav på näringsidkaren än privatpersonen beträffande otydligheter i avtalsvillkoren.
Men sen finns det också bestämmelser som säger att om man har gjort ett misstag med avtalsvillkoren, och den som accepterar avtalet inser eller borde inse detta så är man inte bunden av avtalet.
Citat:
Vad gäller GT osv menade jag att man blir utslängd pga att man inte sköter sig. Jag minns ju en kille på krogen för många år sedan som köpte en stor stark och på väg från baren kräktes rakt ut i luften. Han såg inte jättefull ut men åkte ut så det sjöng om det och ölen hälldes ut. Där menar jag att han hade noll chans att få pengarna tillbaka. Att servera någon en grogg och säga att den måste svepas är ett jävla oskick. Hände ofta i min ungdoms dagar då vi iofs också alltid överbeställde (typ en karaff vin per skalle) när man ropade "sista beställningen". Det var ofta jävligt hätska diskussioner mellan oss och vakter där vi givetvis hävdade att personalen inte skulle serverat oss 4 karaffer vin utan sagt åt oss att vi bara fick köpa ett glas var. Medan vakterna skrek att vi skulle dricka upp annars skulle de kasta ut oss. Som tur var så var vi ju unga och kunde lätt dra en karaff på de 10 minuter tjafset brukade hålla på...
Det är inte speciellt långsökt att säga att det är sedvänja att när man befinner sig på en krog så ska man bete sig på ett annat sätt än att kräkas rakt ut.