Jajamänsan. Alltid någon som ska "förstöra" precis när jackpotten börjat växa mot miljarden. Denna gången var det tur för Nordhrein-Westfalen. Tre rader prickade 5+1 och dessa vinster gick till Baden-Württemberg, Slovenien och Tjeckien.
Blir det storslam lagom till jul och någon vinner 1,2 miljarder eller fortsätter tyskarna sin streak genom resten av året? Vi får väl se.
Förutsatt att spelet inte är riggat (vilket jag egentligen tror - varför skulle det annars inte gå att annullera spelade enkelrader fram till sista 10min före dragning?) så slår det mig ofta när jag på ett naivt humör hur fruktansvärt jävla omöjligt det är att vinna överhuvudtaget.
Funderar på att sluta..
Förutsatt att spelet inte är riggat (vilket jag egentligen tror - varför skulle det annars inte gå att annullera spelade enkelrader fram till sista 10min före dragning?) så slår det mig ofta när jag på ett naivt humör hur fruktansvärt jävla omöjligt det är att vinna överhuvudtaget.
Funderar på att sluta..
Varför skulle någonting vara riggat bara för att Svenska Spel inte tillåter annuleringar av spel 10 minuter innan spelstopp? Svenska Spel har ingenting med själva dragningen att göra. Det är Veikkaus i Helsingfors som håller i dragningarna. WestLotto i Tyskland och Danske Spil i Danmark kontrollerar sedan alla inlämnade rader i alla länder samt vinstutdelningen.
Spela aldrig och förvänta dig vinna, spela med vetskapen att du har en chans att vinna allt eller ingenting istället. Jag spelar till exempel bara två rader som högst när jackpotten ligger på en viss summa. Men blir aldrig besviken eller sur när någon vinner jackpotten, då jag vet att personen/personerna som lämnade in raden hade lika liten chans som mig att vinna.
Spelar man med inställningen att det är bortkastade pengar för att man aldrig vinner eller bara för att någon i Tyskland vinner bör man nog inte spela på Eurojackpot. Slumpen skiter i vem som har lämnat in raden och var den är inlämnad. Jackpotvinnaren som vann nu senast kan lämna in nya rader på tisdag och har lika stor chans att pricka 5+2 ännu en gång. Det finns de svenskar som har prickat 5+1 rätt på Eurojackpot två gånger, till exempel.
Det måste varit en svår, ovanlig rad ikväll. Endast en med 5+0 som bästa rad. Men då gav det drygt 11 miljoner.
30-3-37-5-20+12-6
Senast det hände var i oktober 2022, då vann var en dansk ensam med 5 rätt. Man ska en jävla tur att lyckas pricka fem rätt och sedan vara ensam i hela Europa med det. Denna gången var det någon i Baden-Württemberg
Ett par månader gammal, men intressant, artikel om miljardvinsten som gick till en person i Västra Götaland tidigare iår:
Rekordvinnaren är fortfarande extremt hemlig.
Det enda vi vet är att miljardspelet lämnades in i Västra Götaland. Och att en lycklig vinnare den 27 mars vann mer än någon annan Eurojackpotspelare i Sveriges historia, både före och efter.
Och, förstås, att vinnarens liv ändrades fullständigt.
– Det är klart att det omvälvande. Fantastiskt, men också chockerande, säger Svenska Spels talesperson Sofie Hodén.
Många vinnare väljer att ligga lågt, men berättar ändå anonymt ifall miljonerna går till ett hus, till barnbarnen eller välgörande ändamål.
”Helt galet” när pengarna kom in
Så inte i det här fallet. Den nyblivna miljardären i Västsverige har avslöjat för Sofie Holdén vart pengarna gått – men utåt är det locket på.
– Vinnaren står fast vid att inget får komma ut vilket vi så klart accepterar, säger hon.
– Jag vet ju. Men jag har tystnadsplikt.
Innan pengarna betalades ut mötte Svenska Spel upp vinnaren på en bank. Efter rådgivning, var det dags att föra över pengarna.
1 254 052 648 kronor, närmare bestämt.
– Det var verkligen spännande. Det var något jag aldrig tidigare har varit med om. Helt galet, säger Sofie Hodén som deltog i mötet.
-
Miljonerna trillar i princip in direkt på kontot, som vilken överföring som helst.
– Det är lite beroende på vilken bank man har, det kan ta någon bankdag, förklarar Sofie Hodén.
– Men i det här fallet tror jag att pengarna kom samma dag.
Storvinster kan bli som en gladchock, ”fantastiskt, men också chockerande”, som Sofie Holdén uttrycker det. Hon kommer att fortsätta hålla lite koll på vinnaren.
– Jag finns här hela tiden. Nu har jag inte pratat med vinnaren på ett tag men jag ringde strax före sommaren, bara för att höra hur det var.
Och det var bra?
– Ja, absolut.
Den här personen lever nog bra idag. Ett par rader en tisdagskväll i mars förvandlades till en rikedom som kommer räcka i generationer.