2025-11-07, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Alla i min släkt är skitlånga. Men hur skulle det hjälpa dem menar du?

Beror på var du lever.
Generellt har folk som levt i hårda miljöer och dåligt med mat varit kortväxta då dom inte behöver lila mycket energi.
Att vara stor och stark som man har väl ofta varit bra och även attraktivt hos kvinnorna.
Kan va en fördel att va lång om du hamnar i slagsmål.
Kollar man historiskt så har dock längd inte haft särskilt stor påverkan på naturliga urvalet, istället har det handlat om krig mellan olika länder och stammar och inte på individnivå.

Idag har vi ju sån längdhets på män så det inte är klokt.
Har tränat mma i flera år och slår nog 99% av alla som är längre än mig men såklart beror det även på hur stark, tung och teknisk dom är.
En hockeyspelare på elitnivå har ju betydligt större chans att slå mig än en otränad slipsnisse.
Citera
2025-11-07, 18:42
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Nu är det lätt att det låter som om jag kritiserar dig, men några funderingar:

I ”Tidig 30-årsålder” har man oftast en väldigt god hälsa oavsett, men om du inte haft ett enda benbrott vid den åldern kanske du haft en jäkla tur, eller så har du tränat något lugnt och ändå hälsosamt?

Oavsett grattis får man nog säga.

Cyklar, springer, promenerar, simmar, styrketränar. Lider inte av benskörhet så att bryta dem finns ingen anledning till.
Fullt normal med andra ord. Finns inget att fundera över.
Citera
2025-11-07, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Hade du levt om det var förr i tiden? Vi pratar om ca 1250-talet då det fanns få mediciner. När hade du dött baserat på din sjukdomshistoria?

Hur många % chans att du överlevt?

Själv hade jag garanterat varit död. Jag trampade på en rostig skruv när jag var 14 och hade dött i blodförgiftning om jag inte fått den spruta jag fick.

Sen fick jag pencillin en gång vid förkylning när jag var 25 hade nog dött då också annars

Jag hade nog inte överlevt om det varit år 1250. Vid 44 års ålder fick jag blindtarmsinflammation. Tack St Göran för den operationen! Det var nog en dödsdom år 1250. Men folk kanske var starkare för 800 år sedan. Vem har inte klivit skär på en rostig spik, eller nåt, under ett liv? Det skedde väl då också.
Citera
2025-11-07, 18:52
Medlem
Inflammerad blindtarm. Troligtvis död.
Citera
2025-11-07, 19:03
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Hade du levt om det var förr i tiden? Vi pratar om ca 1250-talet då det fanns få mediciner. När hade du dött baserat på din sjukdomshistoria?
Tror nog att jag hade kunnat överleva och enkelt bli lika gammal som idag. Har aldrig fått några infekterade sår som krävt mer behandling än varmt vatten och tålamod, aldrig åkt på några svåra sjukdomar, aldrig behövt operera någonting akut som blindtarmen, aldrig behövt läkarvård som barn etc.

Sedan är det väl så att hade jag levt 1250 så hade jag blivit exponerad för mycket mer faror, men de faktiska skador/sjukdomar som jag upplevt från födseln och fram till idag borde jag ha kunnat överleva även 800 år sedan.
Citera
2025-11-07, 19:22
Medlem
Ja. Jag hade förmodligen varit en känd riddare med chain mail och allt. Typ som Ivanhoe med ett välpolerat svärd. En egen borg hade jag haft också med tjänstefolk. Ett stall med ett par hästar. Även ett eget gym.
Citera
2025-11-07, 19:32
Medlem
Proras avatar
Jag hade antagligen varit död vid tre års ålder av bukbråck och i alla fall definitivt död vid fjorton års ålder av brusten blindtarm.

Gissningsvis har jag annars ett bra immunförsvar. Åratal sedan jag var ens förkyld, så man hade nog överlevt barnsjukdomar jag haft såsom mässling och vattkoppor. Få barn som slapp undan dessa innan vaccin kom.

I vuxen ålder har jag haft två benbrott. Säkert hade dessa kunnat resultera i bestående men, kanske död om det hela skötts illa, men hade jag levt på medeltiden hade blindtarmen redan tagit kål på mig vid det laget. Astma som yngre, möjligen inte dödligt, men en jävla plåga utan nutidens medicin.
Citera
2025-11-07, 19:37
Medlem
Nej, tror inte det. Har astma och fryser lätt. Är allmänt skör på något vis. Hade inte överlevt medeltiden.
Citera
2025-11-07, 19:46
Medlem
Om man utgår från det liv jag levt nu så hade jag överlevt 1250-talet, jag har inte behövt någon läkarvård. Med det sagt, mina tänder hade kanske inte varit lika fina utan den tandvård som jag fått genom åren. Tänk tandsten...

Om man levde på 1250-talet så fanns där sjukdomar som var dödliga, men ingen sjukvård, det blir alltså lite rysk roulette om man överlever eller inte. Något som står utanför ens egen makt.

Eftersom det även var mer fysiskt arbete och fotvandra utan vägar, så blir vardagslivet mer riskfyllt.
Citera
2025-11-07, 20:23
Medlem
everythingiss avatar
Jepp, hade varit död.. Men skulle blivit 17 iallafall, och om det inte dödat mig så hade jag blivit 32..
Citera
2025-11-07, 20:26
Medlem
Jag hade troligtvis hankat mig fram eftersom jag är en seg jävel med förvånansvärt bra läk-kött, men ack hurudant. Blir rädd bara jag försöker föreställa mig.
Hade verkligen inte velat se en bild av mig själv då. Tur det inte fanns kameror. Och ont om speglar.
Citera
2025-11-07, 20:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Hur många % chans att du överlevt?

Själv hade jag garanterat varit död. Jag trampade på en rostig skruv när jag var 14 och hade dött i blodförgiftning om jag inte fått den spruta jag fick.

Sen fick jag pencillin en gång vid förkylning när jag var 25 hade nog dött då också annars

0%. Hade inte överlevt första veckan, tror jag.

Hade behövt vara en katt med nio liv för att klara alla sjukdomar och mishaps därefter ...

Vi får vara glada för att vi levde under denna tid med modern sjukvård och medicin.

Japp. jag är covid-vaccinerad många gånger och mycket glad för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in