Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-11-07, 16:08
Medlem
Godafton
Jag har länge funderat över att flytta utomlands och hade behövt era tips till hur man hittar jobb boende etc
Vad bör man förbereda sig på , vad ska man tänka på ?
Vilka platser är aktuella ( vill bort från kalla mörka Svea

Kan berätta lite kort om mig
Bor en liten håla på ca 15000 invånare alla känner alla här typ
Har ett ok jobb men ok bra betalt men vill så gärna sticka ifrån här ett tag träffa nytt folk
Har ingen lägenhet inga skulder ,ingen flickvän , men vill ha ett ställe att bo på som är roligt med nattklubbar och restauranger,
Citera
2025-11-07, 16:16
Medlem
Loreias avatar
Bland det lättaste du kan göra att testa att plugga i ett annat land först, typ en termin.
Citera
2025-11-07, 16:24
Medlem
kalkryggars avatar
Om du inte gör det som står nedan så är ett bra förslag att först börja med att resa runt till olika ställen. Du kan exempelvis åka till Thailand i 2-3 månader. Sen åker du till Vietnam, Filipinerna, Tokyo, Syd Korea och stannar borta 6-12 månader.

Längs med vägen så kommer du om du är framåt som människa att stöta på massor av idéer för att kunna skapa bosättning.

Men var försiktig. Det finns massvis med människor som vill lura dig. Vissa säger att i pricnip 100% av alla som tar kontakt med dig ute på gatan har för avsikt att på ett eller annat sätt få dina pengar från din ficka till sin ficka.

Jag som varit ute på resande fot mycket kan bara hålla med. Minst 100% av alla som tar kontakt med dig på gatan vill detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Bland det lättaste du kan göra att testa att plugga i ett annat land först, typ en termin.

Det här var precis vad jag hade tänkt föreslå. Det är en bra idé TS.
Citera
2025-11-07, 16:37
Medlem
Airwave92s avatar
Gold Coast, Australien
Citera
2025-11-07, 16:56
Medlem
Napoli tyckte jag var nice. Kunde inte Italienska vilket är en fördel men typ något av det första som händer är att jag står på det centrala torget men på andra sidan från tågstationen, en snubbe kommer fram till mig och vill sälja gräs. Detta hände typ en kvart efter jag gått av bussen typ, det var full rulle också på typ ett sånt där sunkigt jävla 24h dygnet runt öppet diskotet. Ah nu var vi tvungna att dra vidare men alltså det verkade om jag kunde varit där lite längre, som typ en spännande stad med mycket liv i kaoset.

Annars så tröttnar du ganska snabbt på ett och samma ställe gällande springa på pub och restaurang. Typ det håller i två veckor kanske och även om det känns som att du får vänner och bekanta så är det bara fest och dryckesvänner, sen kan dom vara oärliga också så big no att bjuda hem någon för då kan man bli av med typ allt som är värdesaker.

Som nån tidigare sagt, dra och backpacka i Asien och se dig omkring hela tiden. Då går tiden fort med olika upplevelser och det är relativt billigt. Behöver inte spela någon roll men det kan vara kul av vad jag hört, aldrig själv gjort det dock. Eller så skriver du in dig på nån kurs typ, pluggar nån annanstans och då lär du känna mer vanligt folk, ja vad nu det är för folk. Enstaka kurer spelar ingen roll vart man befinner sig typ, det är mest festande ändå tillskillnad mot att gå program.

Finns mycket man kan göra om man bara orkar ta sig för det, ja så är det ju. Ibland är lite miljöombyte det enda som krävs, typ en enkelbiljett till Budapest, Prag eller Bukarest, med Airbnb eller hotell sporadiskt och oplanerat. Har man tid så förflyttar man sig sedan därifrån vidare nån annanstans. Man blir dock ganska trött på typ städerna enbart efter ett tag, det är samma sak för det mesta och överallt.
Citera
2025-11-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MxrricHet
Godafton
Jag har länge funderat över att flytta utomlands och hade behövt era tips till hur man hittar jobb boende etc
Vad bör man förbereda sig på , vad ska man tänka på ?
Vilka platser är aktuella ( vill bort från kalla mörka Svea

Kan berätta lite kort om mig
Bor en liten håla på ca 15000 invånare alla känner alla här typ
Har ett ok jobb men ok bra betalt men vill så gärna sticka ifrån här ett tag träffa nytt folk
Har ingen lägenhet inga skulder ,ingen flickvän , men vill ha ett ställe att bo på som är roligt med nattklubbar och restauranger,

Mitt tips är att bli bartender eller kundtjänst (om du måste). Dels för att iaf inte gå allt för mycket back i livet under denna kommande asroliga period, men dels också för att du kommer träffa andra festsugna. Några av dom kommer vara skitsnygga brudar som är lösa.

Ha så kul!
Citera
2025-11-07, 17:44
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns knappast nåt begrepp jag hatar så mycket som "utomlands". Det betyder ju hela världen utom Sverige. Ungefär som att Sverige var så märkvärdigt att hela världen ställs i motsats mot Sverige... Utomlands kan vara allt från Norge till Sydsudan eller ett tält i Yttre Mongoliet.

Så, vill du flytta till annat land i Europa? Inom EU? Till ett fattigt land i Asien? Dubai? En söderhavsö? Mingla med halvindianer i Anderna?

Det är ju rätt jävla OSPECIFIKT att säga "utomlands", alltså...
Citera
2025-11-07, 18:22
Avstängd
bithaxs avatar
Bra ålder, men jag tippar på att du är tillbaka i Sverige inom 5 år.

Det är inte så lätt att vara invandrare. Särskilt inte i typ Thailand och liknande länder som har väldigt rasistiska lagar för att tvinga rika kineser att betala mutor för att kunna bo bekvämt.
Citera
2025-11-08, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Gold Coast, Australien
Tanken har slagit mig , aldrig varit i down under , behövs det inte visum dit ?
Citera
2025-11-08, 08:45
Medlem
Någon har sa till mig att det är tydligen mycket byråkrati att flytta utomlands ,
Någon som vet vad man bör göra innan
Citera
2025-11-08, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia

Plugga kanske vore det jag är ute efter kanske men kan ju vara värt o prova .
Ska man ha en buffert innan man åker eller är det CSN som gäller

Har ni du något tips på vad man hittar kurser o program
Citera
2025-11-08, 09:33
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MxrricHet
Plugga kanske vore det jag är ute efter kanske men kan ju vara värt o prova .
Ska man ha en buffert innan man åker eller är det CSN som gäller

Har ni du något tips på vad man hittar kurser o program

Här har du en lista på de 100 vanligaste skolar som svenska studenter väljer: https://www.csn.se/download/18.34f0a34115fd85739c511e3/1517286968281/SG.%20Topplistor%201617%20-%20eg%20skola,%20eg%20skolort,%20spr%C3%A5kstud%20 skola,%20l%C3%A4karstud %20skolort.pdf

Vill man testa att bo utomlands så skulle jag säga att detta är det bästa alternativet, då får du vänner, utbildning och finansiering på samma gång som du provar på ett potentiellt nytt hemland. Jag pluggade utomlands under 4 år i din ålder (Frankrike/Australien) och hade väldigt roligt. Jag har även bott utomlands några år i stöten senare i karriären (Amsterdam/Mauritius).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in