Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-11-07, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Rus snor sina egna pengar, det gör inte Ukraina med zlinsky i spetsen.

Det är en hård anklagelse så självklart har du torrt på fötterna? Eller gissar du?
Citera
2025-11-07, 13:43
Medlem
Sanktionerna har ingen effekt eller hur var det nu, mindre pengar till krigskassan.

Another catastrophic collapse in Russia's oil and gas revenue, with a -27% drop year-over-year.

Tax revenue from the oil and gas industry is 40% of ALL Russian government income.

October Total Oil/Gas Revenue
2024 - ₽1200 billion
2025 - ₽900 billion

https://x.com/JayinKyiv/status/1986373046425293057?s=19
Citera
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Det går först att värdera i efterhand vad som var smart, vi har inte alla fakta nu.

Vi kan t ex konstatera att de retirerade för sent i Avdiivka.
Vi kan konstatera att de retirerade för sent i Bakhmut.
Vi kan konstatera att Krinky-attacken var militärt huvudlös men tillfredsställde publiken.

osv.

Men vi vet inte riktigt än i Pokrovsk hur det går. Kyivs best case scenario är väl:
- att tappa Pokrovsk,
- Lyckas hålla Myrnohad men i en ofördelaktig situation
- samtidigt som ryska mördarsnigeln fortsätter att ta terräng andra ställen, t ex i norra eller södra Ukraina.

Nu gör du kraftigt bort dig, igen.

Kan du redogöra för förlusterna på respektive sida i slaget om de olika städerna?
Kan du redogöra för vilken (ev)vinning Ukraina hade med dessa fördröjningsslag? Ex förberedles av nästa försvarslinje. Vill minnas 21 mpn från Adiivka till Prokovsk.
Kinkyattacken är okänd för mig.

Sanningen är att vare sig du eller jag vet något om detta.
Skillnaden är att du uttrycker dig som att du vet. "Konstatera"

Men snälla lilla rara vän. Hur tänkte du nu?
Citera
Medlem
Citat:

Det vet jag inte om jag håller med om. Det var uppenbarligen vääääldigt svårt för Prigozjin och Wagner att ta det området. De försökte bra länge och det kostade dem ordentligt. Minns när Prigozjin blev intervjuad på plats innan de ens tagit Bakhmut, hur frustrerad han var över allt. Och sen kom ju hans lilla tåg mot Moskva.

Men visst, Ukrainas förluster kanske var gigantiska de med? Vad vet man om det? Vad för källor för detta finns det?
Citera
2025-11-07, 13:50
Medlem
handtralalas avatar
Ryssland lägger uppenbarligen mycket kraft på att generera fejkade videor om ukrainska deserteringar. Gissningsvis för att de själva har stora problem med det.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klipp-pastas-visa-gratande-ukrainsk-soldat-ar-rysk-streamers-ansikte
Citera
2025-11-07, 13:54
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Det går först att värdera i efterhand vad som var smart, vi har inte alla fakta nu.

Vi kan t ex konstatera att de retirerade för sent i Avdiivka.
Vi kan konstatera att Krinky-attacken var militärt huvudlös men tillfredsställde publiken.

osv.

Men vi vet inte riktigt än i Pokrovsk hur det går. Kyivs best case scenario är väl:
- att tappa Pokrovsk,
- Lyckas hålla Myrnohad men i en ofördelaktig situation
- samtidigt som ryska mördarsnigeln fortsätter att ta terräng andra ställen, t ex i norra eller södra Ukraina.

De hade inte snigelfart när de retirerade från Kherson. Men det är ju naturligtvis lättare att fly än att 'ta' terräng.

Men bra tanke att ha i huvudet, ryssen hade 'tagit' Kherson. Men hur permanent var det?
Citera
2025-11-07, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Nu blev det jobbigt för Ukraina, när du vänder väst mot Ukraina. Eller du tänkte kanske skriva Ryssland?

För din kännedom är Ukraina självständigt sedan 1991. Erkänt av bl a Ryssland.
Ja, Ryssland har bekräftat detta flera gånger sedan dess.
Vet inte varför du tycker det är viktigt att debattera den saken?

Men balansen är något helt annat då. Jag gissar att du i din iver skrev fel. Möjligen tänkte fel…

Om väst styr detta och vill vinna, så kommer dagen man/väst går in.
Jag har för mig att man sagt att en vinst för Ryssland inte är acceptabel.

Visst var det väst mot Ryssland jag menade. Och Ukraina är naturligtvis bara ett verktyg för detta. Och det är hemskt, ty det ukrainska folket har verkligen hamnat i kläm och utnyttjas på det mest cyniska av sätt.

Jag är dock inte säker på att den dagen kommer då väst går in. Jag är inte övertygad om att väst, när allt kommer till kritan, tycker att Ukraina är värd det offret. Det är en sak att babbla om det, men det är en annan att ställa om till krigsekonomi, med den standardsänkning det innebär, och dessutom måste folken i väst acceptera att dö i det där kriget.

Senaste gången ett västland använde en värmpliktsarmé i ett krig var väl i Vietnam. Det gick inte så bra, ganska mycket bad will där, som amerikanska politiker hade problem att hantera. Visst, väst kan skicka sina professionella arméer, men de är idag väldigt små och nedbantade. Jag tror inte det kommer att räcka. Det måste till allmän mobilisering i det värdlskrig på flera fronter som kommer bryta ut, för om skiten träffar fläkten är det ju inte bara Ryssland som väst måste ta hand om.
Citera
2025-11-07, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ryssland lägger uppenbarligen mycket kraft på att generera fejkade videor om ukrainska deserteringar. Gissningsvis för att de själva har stora problem med det.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/klipp-pastas-visa-gratande-ukrainsk-soldat-ar-rysk-streamers-ansikte

Ja har sett det där desperation bland ryssarna är enorm märks kriget inte går som de vill med den snigelfart de har med skyhöga förluster.
Citera
2025-11-07, 13:58
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specsavers65
Visst är Zelenskyj populär hos sina landsmän. Varför sitter du framför datorn och ljuger dig blå? Just fan. Du är ju ryzz! Du är ju en ryzzfitta!

Zelenskyj älskas idag av 67% av ukrainarnas, en högre siffra än när han tillträdde.

Putin är inte välkommen nånstans, förutom Nordkorea och Iran.
Zelensky fick drygt 30% i primärvalet.
Tror inte han skulle få hälften av det idag.
Det är nog därför han inte låter folket rösta bort honom.
Citera
2025-11-07, 13:58
Medlem
Kenneth Gregg uppdaterade nyss med väldigt intressant info om slagfältet i Pokrovsk.

Ska ryssarna ta staden så kommer de nog behöva anstränga sig betydligt mer än de gör nu.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440/
Citera
2025-11-07, 14:02
Medlem
Kopparsulfatets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
”Fria världens förkämpar”? 😂😂😂 Vilket jävla skämt!! Putin är en hänsynslös diktator som tar livet av alla som säger emot. Det blir ett jättefint land det, vilket vi kan se på misären som råder i Ryssland (med undantag från ett par stråk i Moskva och S:t Petersburg. Jag njuter av att se när eliten i diktaturen Ryssland börjar bli enormt stressade nu när fasaden rämnar. Putin satt med en skithand och valde att syna. Nu har Ryssland brallorna nere och hela världen har förstått hur enormt svagt Ryssland är. Nästan ingenting fungerar och det som fungerar är totalt undermåligt. Nu går det raskt utför med militären, ekonomin och anseendet. Ryssland är svagt. Världens största papperstiger.
År 2024 blev 400 människor arresterade för vad dem skrivit på internet i Ryssland, samma år blev 3000 (!!) arresterade för vad dem skrivit på internet i Storbritannien som dessutom har en mindre befolkning. Coincidence? Nothing is. Det ryska folket stöttar Putin till 110%, oberoende undersökningar har påvisat detta gång efter annan. Att Putin inte är nåt stort fan av pedofilparader och samkönade äktenskap är en sak men diktator? Hahahah. Good goy
Citera
2025-11-07, 14:05
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Oerhörd penningtvätt av västerländska krigsbidrag misstänker jag.

Du vet att din spegelretorik inte fungerar på vanliga läsare av tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in