Citat:
Ursprungligen postat av
Vodkasomsnus
Nu blev det jobbigt för Ukraina, när du vänder väst mot Ukraina. Eller du tänkte kanske skriva Ryssland?
För din kännedom är Ukraina självständigt sedan 1991. Erkänt av bl a Ryssland.
Ja, Ryssland har bekräftat detta flera gånger sedan dess.
Vet inte varför du tycker det är viktigt att debattera den saken?
Men balansen är något helt annat då. Jag gissar att du i din iver skrev fel. Möjligen tänkte fel…
Om väst styr detta och vill vinna, så kommer dagen man/väst går in.
Jag har för mig att man sagt att en vinst för Ryssland inte är acceptabel.
Visst var det väst mot Ryssland jag menade. Och Ukraina är naturligtvis bara ett verktyg för detta. Och det är hemskt, ty det ukrainska folket har verkligen hamnat i kläm och utnyttjas på det mest cyniska av sätt.
Jag är dock inte säker på att den dagen kommer då väst går in. Jag är inte övertygad om att väst, när allt kommer till kritan, tycker att Ukraina är värd det offret. Det är en sak att babbla om det, men det är en annan att ställa om till krigsekonomi, med den standardsänkning det innebär, och dessutom måste folken i väst acceptera att dö i det där kriget.
Senaste gången ett västland använde en värmpliktsarmé i ett krig var väl i Vietnam. Det gick inte så bra, ganska mycket bad will där, som amerikanska politiker hade problem att hantera. Visst, väst kan skicka sina professionella arméer, men de är idag väldigt små och nedbantade. Jag tror inte det kommer att räcka. Det måste till allmän mobilisering i det värdlskrig på flera fronter som kommer bryta ut, för om skiten träffar fläkten är det ju inte bara Ryssland som väst måste ta hand om.