2025-11-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tsanwhalar
Anledningen var att det låg i Bäckefors, och jag arbetade i Trollhättan. Bodde där i 5 år, och även om jag köpte bostadsrätten billigt så var avgiften dyr och Vatten och avlopp 12000 per år, föreningen tog inte sitt ansvar om saker inte fungerade så som värmepannan. Det var mycket klagomål över små saker från grannarna och jag hade 6 mil till jobbet och långt till barnen. Bor i Ljungskile nu
Okej, då förstår jag.
Men då borde du rimligtvis ha en del pengar över från försäljning av det radhuset. Räcker inte det till kontantinsatsen för nya?
Och hur ser det ut med avgiften, VA och dyl för nya radhuset? Blir det billigare eller dyrare än så ni bor nu?
Citera
2025-11-06, 21:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Okej, då förstår jag.
Men då borde du rimligtvis ha en del pengar över från försäljning av det radhuset. Räcker inte det till kontantinsatsen för nya?
Och hur ser det ut med avgiften, VA och dyl för nya radhuset? Blir det billigare eller dyrare än så ni bor nu?

Köpte billigt och sålde billigt och mäklararvode åt upp en del av vinsten plus vinstskatten så blev inte mycket över.
Bostadsrätten som ligger ute har jag precis kontantinsatsen. Vatten och avlopp ingår i månadsavgiften som ligger på 6300 kr/mån. Betalar 9200 för hyresrätten vi har nu. Så med amortering på säg 2% så hamnar vi på 6300+ ca 1500 = 7800. Med blancolån på säg 5,6% för handpenningen som är 55 000 kr, blir det en månadsavgift på ca 250 kr. Så totalt räntekostnad på 1750 i månaden. Amorteringsbelopp vet jag inte vad det landar på men gissar på en 3000 kr totalt så
Citera
2025-11-06, 22:54
Medlem
Citat:
Köpte billigt och sålde billigt och mäklararvode åt upp en del av vinsten plus vinstskatten så blev inte mycket över.
Bostadsrätten som ligger ute har jag precis kontantinsatsen. Vatten och avlopp ingår i månadsavgiften som ligger på 6300 kr/mån. Betalar 9200 för hyresrätten vi har nu. Så med amortering på säg 2% så hamnar vi på 6300+ ca 1500 = 7800. Med blancolån på säg 5,6% för handpenningen som är 55 000 kr, blir det en månadsavgift på ca 250 kr. Så totalt räntekostnad på 1750 i månaden. Amorteringsbelopp vet jag inte vad det landar på men gissar på en 3000 kr totalt så
Nu förstår jag återigen inte hur du räknar.
Lånar du maxbeloppet för bolån på 1 275 000 så blir din månadskostnad för detta 8075 kr med en ränta på 5,6% och amortering på 2% (5950 är räntekostnader och 2125 är amortering).
Utöver det tillkommer kostnad för blancolånet. Lånar du 150 000 för samma ränta som bolånet blir det ytterligare 700kr månad i bara räntekostnader. Och då räknar jag lågt på räntan och ingen amortering.

Så lägger vi ihop det blir din totala månadskostnaden:
Avgift: 6300
Bolån: 8075
Blancolån: minst 700

Totalt blir det 15 075 kr i månaden.
Det är 5 875 kr mer i månaden än din hyresrätt. Har du 6k över varje månad du kan spara i dagsläget?
Om ja, spara det i två år så har du pengar till en kontantinsats.
Om nej, då har du inte råd med bolånet och blancolånet för nya radhuset.
Citera
2025-11-07, 00:16
Avslutad
Citat:
Nu förstår jag återigen inte hur du räknar.
Lånar du maxbeloppet för bolån på 1 275 000 så blir din månadskostnad för detta 8075 kr med en ränta på 5,6% och amortering på 2% (5950 är räntekostnader och 2125 är amortering).
Utöver det tillkommer kostnad för blancolånet. Lånar du 150 000 för samma ränta som bolånet blir det ytterligare 700kr månad i bara räntekostnader. Och då räknar jag lågt på räntan och ingen amortering.

Så lägger vi ihop det blir din totala månadskostnaden:
Avgift: 6300
Bolån: 8075
Blancolån: minst 700

Totalt blir det 15 075 kr i månaden.
Det är 5 875 kr mer i månaden än din hyresrätt. Har du 6k över varje månad du kan spara i dagsläget?
Om ja, spara det i två år så har du pengar till en kontantinsats.
Om nej, då har du inte råd med bolånet och blancolånet för nya radhuset.

Nu ligger radhuset ute för 950 000 kr och amorteringssumman för bostadsrätt tar de väl ändå hänsyn till månadsavgiften? Jag räknade med bolån på en vanlig sparbank där räntan är lägre. Så säg 900 000 *0,02% = 18000 kr i amortering per år? 18000/12 månader = 1*500 kr. Plus räntan som vi räknar med 3%. 900 000*0,03=27 000/12=2*250. 1500+2250= 3*750 kr i ränta och amortering. Blanco på 55000 med 5,6% ränta, 55000*0,056=3*080 plus amortering. Stämmer nog att att det landar närmare 7-8 tusen plus månadsavgiften 😢
Citera
2025-11-07, 05:59
Medlem
Citat:
Nu ligger radhuset ute för 950 000 kr och amorteringssumman för bostadsrätt tar de väl ändå hänsyn till månadsavgiften? Jag räknade med bolån på en vanlig sparbank där räntan är lägre. Så säg 900 000 *0,02% = 18000 kr i amortering per år? 18000/12 månader = 1*500 kr. Plus räntan som vi räknar med 3%. 900 000*0,03=27 000/12=2*250. 1500+2250= 3*750 kr i ränta och amortering. Blanco på 55000 med 5,6% ränta, 55000*0,056=3*080 plus amortering. Stämmer nog att att det landar närmare 7-8 tusen plus månadsavgiften 😢
Men du skrev ju att huset kostade 1,5 miljoner?
Och vad menar du med det fetade? Vad du amorterar till banken har inget att göra med månadsavgiften till bostadsrättsföreningen.
Och köper du ett hus för 950 000 får du inte 900 000 i bolån, du får max 807 500 i bolån (85% av bostadens pris). Allt du vill låna utöver det kommer bli blancolån med högre ränta.

Oavsett, kan du få ett bolån med 3% ränta i dagsläget? Varför ens kolla Bluestep i så fall?
Citera
2025-11-07, 08:16
Medlem
Citat:
Hon är föräldraledig just nu och har anmärkningar därav var tanken att jag står på lånet själv som jag gjort på min tidigare radhus

Nästa gång du ska ta bolån så går du till någon annan än SBAB. Du skriver att du har barn men med en kvinna som du inte bor ihop med. Gå inte till Bluestep. Din sambo kan ju när allt är klart flytta in hos dig. Hon får dock fram tills dess skriva sig hos sin mamma eller liknande så att inte banken kommer på dig.

Du tar givetvis inte ett svindyrt lån på Bluestep. Det gör man endast om man själv har betalningsanmärkningar.

Köp ett hus och låt sedan din tjej flytta in hos dig när allt är klart. Ja du får räkna med att du har en liten kostnad för ditt barn som inte heller bor hos dig.

Det är inga problem. Flytta bort damen och barnet bort från dig bara. Lycka till och var så god för tipset. Jag utgår ifrån att din ekonomiskt dåliga tjej inte har något inflytande över din ekonomi utan den tar du hand om själv.
Citera
2025-11-07, 09:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Nästa gång du ska ta bolån så går du till någon annan än SBAB. Du skriver att du har barn men med en kvinna som du inte bor ihop med. Gå inte till Bluestep. Din sambo kan ju när allt är klart flytta in hos dig. Hon får dock fram tills dess skriva sig hos sin mamma eller liknande så att inte banken kommer på dig.

Du tar givetvis inte ett svindyrt lån på Bluestep. Det gör man endast om man själv har betalningsanmärkningar.

Köp ett hus och låt sedan din tjej flytta in hos dig när allt är klart. Ja du får räkna med att du har en liten kostnad för ditt barn som inte heller bor hos dig.

Det är inga problem. Flytta bort damen och barnet bort från dig bara. Lycka till och var så god för tipset. Jag utgår ifrån att din ekonomiskt dåliga tjej inte har något inflytande över din ekonomi utan den tar du hand om själv.

TS har inga betalningsanmärkningar, det är sambon som har det så han kan gå till en vanlig bank med din plan!
Citera
2025-11-07, 09:38
Medlem
Lösningen är att helt enkelt ta en annan bank som inte bryr sig om att du är sambo utan räknar på hela hushållet istället. SBAB och tex Swedbank är petiga här, medans Hypoteket och DanskeBank är betydligt medgörligare. Bluestep ska du undvika som pesten.
Citera
2025-11-07, 10:06
Medlem
Ser att din sociala situation gör att ni behöver flytta. Är ingen expert i ämnet mer än att har en lång erfarenhet av bostadsägande. Men med de andra "experter" har vi en bestämd åsikt i frågan. Att räkna korvören visar att ekonomin blir ansträngd med det låneinstitutet som du pushar fram.

Att ta till beaktande:
En ansträngd ekonomi påverkar ofta familjelivet.
Ha inte för brottom. Husköp kräver sin tid. Lycka till!
Citera
2025-11-07, 10:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mypointis
Ser att din sociala situation gör att ni behöver flytta. Är ingen expert i ämnet mer än att har en lång erfarenhet av bostadsägande. Men med de andra "experter" har vi en bestämd åsikt i frågan. Att räkna korvören visar att ekonomin blir ansträngd med det låneinstitutet som du pushar fram.

Att ta till beaktande:
En ansträngd ekonomi påverkar ofta familjelivet.
Ha inte för brottom. Husköp kräver sin tid. Lycka till!

Jo vars , men hyran idag gör att man måste pilla på sparkontot hela tiden. Och de gynnar inte en själv nånstans.
Citera
2025-11-07, 10:21
Avslutad
Citat:
Men du skrev ju att huset kostade 1,5 miljoner?
Och vad menar du med det fetade? Vad du amorterar till banken har inget att göra med månadsavgiften till bostadsrättsföreningen.
Och köper du ett hus för 950 000 får du inte 900 000 i bolån, du får max 807 500 i bolån (85% av bostadens pris). Allt du vill låna utöver det kommer bli blancolån med högre ränta.

Oavsett, kan du få ett bolån med 3% ränta i dagsläget? Varför ens kolla Bluestep i så fall?

Mestadels så man har pengar kvar på kontot genom att låna 5% av lånet
Citera
2025-11-07, 10:45
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Mestadels så man har pengar kvar på kontot genom att låna 5% av lånet
Vad skall det här ens betyda? Använder du lånade pengar för att täcka era löpande utgifter? Jösses, TS. Sluta kolla på hus och börja kolla efter ett mindre och billigare hyresboende. Efter några år kanske ni har råd, om ni sparar pengar varje månad, att uppgradera till större. Som det låter just nu har ni ingen koll på er ekonomi alls utan lever efter ett typiskt "jag ska ha"-tänk.

Vissa klarar att lösa ett boende kontant utan lån med bara en inkomst. Ni klarar inte att lösa er dagliga ekonomi med två inkomster. Låt det sjunka in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in