2022-01-15, 20:50
Medlem
Vad tror ni om den här killen? Tycker mig se likheter med ögonform, till viss del munnen vid leende och hakan. Näsan är såklart större då den växer en hel del under livet. Facebook finns från 2011 och på de första bilderna skulle (den försvunne) Darawan då vara ca 19 år.

https://m.facebook.com/darawan.kory?tsid=0.1118175300540244&source=result

Är intresserad av info om familjen, härkomst? Bor de kvar i Sverige?

Detta försvinnande ebbade ut i media och jag har funderat på det då och då de senaste 20 åren.
Citera
2022-01-21, 14:18
Medlem
Konstigt att inget mer kommit fram i detta försvinnade 🤔 Killen på facebook med samma namn som det länkats till tidigare är lik, samma haka och fläck.
Citera
2023-01-24, 22:31
Medlem
Ännu ett år har gått och denna pojkes försvinnande är fortfarande som bortglömt.

Någon vet något garanterat - Hur kan ett barn försvinna mitt på dagen i Göteborg utan att minsta lilla ledtråd dyker upp?
Citera
2023-01-25, 22:18
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Ja, det är märkligt att det här fallet har fått så lite uppmärksamhet. En liten pojke försvinner mitt på ljusa dagen.
Citera
2024-09-18, 13:42
Moderator
pudelluss avatar
Tidigare rubrik: "10-årige Darawan Karim försvunnen sedan 2002".
/Mod
Citera
2025-11-06, 18:21
Medlem
Finns det ingen som vet något mer om detta tragiska försvinnande?
Citera
2025-11-06, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaroliaEbba
Finns det ingen som vet något mer om detta tragiska försvinnande?

Vet inte mer än vad som står i tråden, men kan tillägga att jag försökte begära ut förundersökningen för ett par år sedan, vilket avslogs med följande motivering:

Citat:
Sekretess gäller för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men och uppgiften förekommer i utredning enligt bestämmelserna om förundersökning i brottmål, 35 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).

Eftersom förundersökningen är nedlagd och det inte framgår att du på något sätt skulle vara part i ärendet så avslås därför din begäran.
Citera
2025-11-06, 19:28
Medlem
Tack för info. Segt att du inte fick ut något dock! De borde ju kunna maska de uppgifter som omfattas av sekretess, och kunna lämna ut resterande. Funderar på att själv göra ett försök.
Citat:
Ursprungligen postat av quartic
Vet inte mer än vad som står i tråden, men kan tillägga att jag försökte begära ut förundersökningen för ett par år sedan, vilket avslogs med följande motivering:
Citera
2025-11-06, 19:29
Medlem
Känns väldigt märkligt att det varit så tyst om detta.
Citera
2025-11-06, 19:37
Medlem
Citat:
Om utredningen är nerlagd så vet man väl vad som har hänt.
Citera
2026-03-28, 00:40
Medlem
Hoppas kunna blåsa lite liv i tråden med ny-gamla uppgifter.

Det skrevs en del om Darawans försvinnande i media till en början, men bara ett fåtal artiklar går att hitta på nätet idag.
Ett tiotal relevanta artiklar ur tidningsarkivet finns därför uppladdade här:
https://files.catbox.moe/jxu86o.pdf

---

Från Skatteverket fick jag ut följande. Någon detalj kan ha blivit fel då jag antecknade under samtalet.
Citat:
Karim, Darawan Dashti
Född 6/6 1992 i Irak.
Invandrad till Sverige 1999.

Tidigare adresser från folkbokföringen:
* Galileis gata 4, Göteborg. (1999-05-05)
* Bergsgårdsgärdet 22 vån. 3, Angered.
* Skårsgatan 48, Göteborg.
* Galileis gata 5 vån. 2, Göteborg. (2002-07-15)

Darawan var folkbokförd på Galileis gata 5 till 2008. Därefter avregistrerades han från folkbokföringen då han inte kunnat lokaliseras.

Darawan har aldrig varit svensk medborgare, har aldrig registrerats som utvandrad och ingen adress finns registrerad utomlands.

Några observationer:
* Föräldrarna, som gifte sig 1990, skiljde sig kort efter Darawans försvinnande. Mamman CK bor idag i Göteborg och pappan DH i Arlöv.
* Kompisen som Darawan var på väg till kan ha bott på Sandspåret 59 i Angered.
Citera
2026-03-30, 20:10
Medlem
Rumpnisseiskogens avatar
Citat:
Hoppas kunna blåsa lite liv i tråden med ny-gamla uppgifter.

Det skrevs en del om Darawans försvinnande i media till en början, men bara ett fåtal artiklar går att hitta på nätet idag.
Ett tiotal relevanta artiklar ur tidningsarkivet finns därför uppladdade här:
https://files.catbox.moe/jxu86o.pdf

---

Från Skatteverket fick jag ut följande. Någon detalj kan ha blivit fel då jag antecknade under samtalet.

Några observationer:
* Föräldrarna, som gifte sig 1990, skiljde sig kort efter Darawans försvinnande. Mamman CK bor idag i Göteborg och pappan DH i Arlöv.
* Kompisen som Darawan var på väg till kan ha bott på Sandspåret 59 i Angered.

Tack för intressanta länkar. Det är många uppgifter som säger emot sig själv. Hämtade han dataspelet hemma hos kompisen, eller var kompisen inte hemma? Träffade Ingela pojken innan försvinnandet när han satt och skakade av rädsla inne på pizzerian och inte ville berätta vad som hade hänt, eller har hon aldrig träffat honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in