2025-11-06, 17:51
Medlem
Messials avatar
Ser du fler etniska svenskar än vad du har fingrar i Botkyrka kommun eller i Södertälje så är det grymt.

Inte en etnisk svensk i Botkyrka kommun och i Södertälje ser man. Bara MENA folk i princip.
Citat:
Ursprungligen postat av PiffEllerPuff
Jag har ingen aning hur SD tagit fram uppgifterna till sin karta, det har nog inte du heller?

Lättast vore ju att sonika göra en grundlig översyn i exempelvis Södertälje, bena ut hur många med svenskt ursprung som bor där, och vilka med med utländskt? Det räcker ju sonika att glugga på innevånarnas namn, för att göra det enkelt för sig. I princip ingen med svenskt ursprung har ju arabiska eller afrikanska namn. Det är ju för att markera mångkulturen kartan är framställd.

Att kartan är missvisande, har jag ingen anledning att tro. Att svenskar är i minoritet i flera av de städer/orter på din lista är ingen statshemlighet.
Citera
2025-11-06, 17:58
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om du klickar på hemsidans länk överst, där det står "Om sidan", så förklarar dom.
Utländska ursprung inkluderar norska, finska, danska, tyska .. inkluderar alla i hela världen. Du kommer - som du säger - göra det extremt lätt för dig, om du avsiktligen bara söker efter namn med vissa etniska kopplingar. Ville man göra det ordentligt måste man definiera vad svenskt är, och det kan ju ingen, inte ens SD lyckades med att göra det mellan 2011-2014 då dom verkligen försökte.
Kartan är tänkt att framställa en inre bild i åskådarens uppfattning, som inte stämmer överens med en övergripande pragmatisk verklighet. Det är solklart. Fråga vilken PR-snubbe du vill.

Vad kartans syfte är, vet varken du eller jag. Dock ger den en bra fingervisning, hur Sverige ser ut, gällande invandrare, gällande folk av utländsk härkomst. Dessutom, vet vi redan vilka den överhängande majoriteten av dessa invandrare är, det rör sig inte om danskar, norrmän eller bleka och blonda ingenjörer från Belgien. Bege dig ut i dessa orter på lite hederlig safari. Du blir snabbt varse varifrån dessa invandrare av utländsk härkomst härstammar ifrån.

Att det inkluderar blonda och blåögda råder det inga tveksamheter kring, dock här dessa en promille i sammanhanget. Men, det visste du ju redan.
Citera
2025-11-06, 18:05
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Om du klickar på hemsidans länk överst, där det står "Om sidan", så förklarar dom.
Utländska ursprung inkluderar norska, finska, danska, tyska .. inkluderar alla i hela världen. Du kommer - som du säger - göra det extremt lätt för dig, om du avsiktligen bara söker efter namn med vissa etniska kopplingar. Ville man göra det ordentligt måste man definiera vad svenskt är, och det kan ju ingen, inte ens SD lyckades med att göra det mellan 2011-2014 då dom verkligen försökte.
Kartan är tänkt att framställa en inre bild i åskådarens uppfattning, som inte stämmer överens med en övergripande pragmatisk verklighet. Det är solklart. Fråga vilken PR-snubbe du vill.

Sveriges befolkning 2024 10 587 710
Födelseland Sverige 8 387 472
Utrikes födda 2 200 238

Noden utom Sverige 208 421
EU utom Norden 389 881
Europa utom EU och norden 349 672
Afrika 254 011
Nordamerika 46 867
Sydamerika 80 601
Asien 857 879
Oceanien 6 755
Sovjetunionen 4 959
Okänt 1 192

De 10 kommuner i Sverige med högst andel personer med utländsk bakgrund.
Utrikesfödda eller personer födda i Sverige av 2 utrikesfödda föräldrar.

Totalt
Rang Kommun Procent (%)
2024 2023 2024 2023

1 (1) Botkyrka 62,6 (62,1)
2 (2) Södertälje 60,2 (59,6)
3 (4) Sigtuna 51,9 (51,1)
4 (5) Järfälla 51,2 (49,9)
5 (3) Haparanda 50,9 (51,2)
6 (7) Burlöv 49,3 (48,7)
7 (6) Malmö 49,2 (48,9)
8 (8) Upplands Väsby 48,4 (47,7)
9 (9) Sundbyberg 46,7 (46,2)
10 (10) Upplands-Bro 46,6 (45,6)
Citera
2025-11-06, 18:06
Avstängd
PiffEllerPuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Ser du fler etniska svenskar än vad du har fingrar i Botkyrka kommun eller i Södertälje så är det grymt.

Inte en etnisk svensk i Botkyrka kommun och i Södertälje ser man. Bara MENA folk i princip.

Exakt. Det är som du påpekar ingen statshemlighet, att det på flera orter/städer råder överhängande majoritet av folk från arabvärlden och Afrika, i vissa av dem är svensken så illa representerad att hon bör anses vara exklusiv och rent av vara en fridlyst blomma.

Jag skulle säga att kartan, efter att ha klickat mig igenom de många städer jag har bott i, besökt flitigt, har någon anhörig eller nära vän i stämmer bra. I större och normalstora städer ligger procenten med invandrare av utländsk (Afrika/arabvärlden) härkomst på 30-50%. I Malmö ligger den över 50%. Är man i centrum (oavsett klockslag) får man lätt uppfattningen om att det rör sig uppåt 70%. Stackars svenskar som bor där.
Senast redigerad av PiffEllerPuff 2025-11-06 kl. 18:08.
Citera
2025-11-06, 18:06
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Kul att Haparanda är svart. Kan det möjligen ha att göra med att staden Haparanda i princip är ihopväxt med Finland? Ger kanske en fingervisning om att denna karta inte riktigt symboliserar det man tror att den gör.

Svenska Riket var nuvarande Sverige samt Finland till 1809.
Att kartan "visar fel" beroende på slarv från SD eller "kartografen" som ritat kartan i detta program.

Finland hade riksdagsmän i Stockholm fram till typ 1809, sedan tog ryssen över tyvärr i nästan 110 år. President Alexander Stubb i Finland har svenska som modersmål, Mannerheim också.
Sedan så har några andra presidenter också svenska, exempelvis Svinhuvud samt andra som vilka har "försvenskat" sina namn.

-Finlands lag bygger på svensk lag, från Gustav III exempelvis, än i dag.
Citera
2025-11-06, 18:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Ingen som minns Affes statistikblogg från typ 15 år sen? Kartan är nästan identisk. Den kartan rödpillrade mig i invandringsfrågan.

KDS:aren Alf Svensson från Gränna?
Citera
2025-11-06, 18:10
Medlem
Det är för övrigt ganska roligt att USA klarar av att definiera svenskar som en folkgrupp, men Sverige klarar inte av att göra det.

Säger väl allting om hur stolligt det här landet är.
Citera
2025-11-06, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
SCB statistiken är helt värdelös då 2:a generationens invandrare och senare räknas som svenskar precis som vi som bott här i tusentals år, även fast dessa personer kanske inte ens talar svenska och är från MENA länder.

SCB statistik över invandring går rakt ner i soptunnan för mig.

Detta ^

Vänsterextrema har redan sett till att Folket inte kan få rätt statistik för detta. Tillsatta myndighetspersoner måste rensas ut!
Citera
2025-11-06, 18:16
Medlem
Exemplarisk.s avatar
Såklart ett bra verktyg för svenska barnfamiljer som vill fly den mångkulturella otryggheten. White flight är nog mer vanligt än många tror.
Citera
2025-11-06, 18:16
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
SCB statistiken är helt värdelös då 2:a generationens invandrare och senare räknas som svenskar precis som vi som bott här i tusentals år, även fast dessa personer kanske inte ens talar svenska och är från MENA länder.

Det är bättre att titta på statistik där de går efter utländsk bakgrund. Då faller det först på 3:e generationen.
Citera
2025-11-06, 18:17
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Det är därför etniska svenskar redan är en minoritet i sitt eget land idag. Etniska svenskar kanske utgör 3-4 miljoner invånare max i Sverige idag, alltså en minoritet. Synd bara att etniska svenskar saknar minoritetsskydd.
Citera
2025-11-06, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är bättre att titta på statistik där de går efter utländsk bakgrund. Då faller det först på 3:e generationen.

Jag brukar inte kalla de första invandrarna som kommer hit för 1:a generationens invandrare, fast de kanske kallas det officiellt? Om det är så blir det som du säger, då är det 3:e generationen och framåt så då har jag skrivit fel.

Poängen är dock densamma att efter 2 generationer (40 år ungefär) så börjar dessa generationer ingå i gruppen "inrikesfödd med 2 svenska föräldrar" vilket är problemet, alla klumpas samman oavsett etnicitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in