2025-11-05, 22:47
  #817
Medlem
Rimners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Alltså det här illamåendet, hur råder man bot på det?? Mår illa både på morgonen och kvällen.

Det på morgonen brukar avhjälpas med lite frukost men nu på kvällens känns det inte som något hjälper. 🤢

Har testat åksjuketabletter och medicin mot halsbränna (och ätit något).

Påminner om att vara sådär bakis och äcklig. 😅

Mounjaro är ju lite som antabus fast mot mat. När folk fått ut det dom haft i tarmen (allt saktas ju ner) och inte försöker äta som "vanligt" brukar det sällan vara långvarig besvär. Testa 1/4 av din vanliga portion mat och se om inte det hjälper
Citera
2025-11-06, 00:00
  #818
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimner
Mounjaro är ju lite som antabus fast mot mat. När folk fått ut det dom haft i tarmen (allt saktas ju ner) och inte försöker äta som "vanligt" brukar det sällan vara långvarig besvär. Testa 1/4 av din vanliga portion mat och se om inte det hjälper

Får testa. Känner ju inte av det under dagen på samma sätt. Är mest runt klockan 20 som det drar igång.

Men ska testa att äta mindre portioner och hoppas att det hjälper.
Citera
2025-11-06, 00:39
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Nyfiken
Jag kör så. 1,25 söndagar och torsdagar. Funkar perfekt för mig.
Jag skall också börja köra 2ggr vecka. Typ onsdag sen kväll innan läggdags och söndag tidig morgon vid frukost.
Citera
2025-11-06, 07:29
  #820
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleochSmak2025
Okej, tack. Ska försöka tänka om lite. Det här med kvarg är mest för att jag varit sugen på det och inte känt så mycket sug efter varm mat. Jag äter alltid vegetariskt så det är inget jag lagt mig till med nu.

Man måste komma ihåg att jag inte ens är 160 cm lång. 75-64 kg är för mycket på min korta kropp. Och ja, du har rätt i att jag bantat av och till hela livet. Antingen godkänner jag allt i matväg eller så är inget godkänt. Det finns liksom inget naturligt ätande kvar.

Det brukar märkas på brösten först när jag går ner i vikt men inte ens dom har minskat. Snarare tvärtom känns det som.

Jag förstår innerst inne att jag är ute efter en Quick fix men jag har nog alltid trott att ”bara jag sköter mig (äter lite)” kan jag också bli smal. Är så trött på att alltid vara den lilla tjocka.

Jag har kroniska sjukdomar i plural som gör att jag skulle må bättre av lägre vikt.

Hur går det för dig?
Citera
2025-11-06, 07:36
  #821
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ylven
Jag närmar mig någon sorts målvikt. Började i slutet av april.

Först tänkte jag att målet var -20 kilo, sedan under 80 kilo (vilket är -25 kilo) men nu har jag landat i att jag kör fram till julafton, tar då sista dosen på 5 mg. Så på nyårsafton går jag ner till 3,3. Vikten får vara vad den blir. Är egentligen ganska nöjd redan nu, jag har gått ner 22 kilo och kan ha vanliga kläder. Om jag följer min viktkurva kommer jag att ha gått ner ca 5 kilo till fram till jul.

Under jul kommer jag alltså vara fullt medicinerad och tänka *inte gå upp*. Kommer att äta allehanda kött och proteiner men väldigt lite kolhyderater och under julhelgen blir det dessutom mycket rörelse. Alltså, ingen frossa, men inte heller fokus på att gå ner.

Grattis till ett superresultat 🥳
Det är mycket vikt som försvunnit på relativt kort tid, får du mycket kommentarer från omgivningen? Vet de om att du går på Mounjaro eller har du velat hålla det för dig själv? Jag är viktstabil med Ozempic (är lite överviktig enligt BMI fortfarande och går ned väldigt långsamt typ 2 kg i år) men få vet att jag tar det, upplever att många har negativa åsikter om det. Känns som folk inte är lika negativa mot Mounjaro.
Citera
2025-11-06, 08:05
  #822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunthar
Får testa. Känner ju inte av det under dagen på samma sätt. Är mest runt klockan 20 som det drar igång.

Men ska testa att äta mindre portioner och hoppas att det hjälper.

Och drick mycket vatten! Det har hjälpt mig
Citera
2025-11-06, 12:26
  #823
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Och drick mycket vatten! Det har hjälpt mig

Tack!

Varit helt okej hittills. Delade upp maten i mindre portioner men fler mål. Jag hoppas det ska hjälpa. 🙏
Citera
2025-11-06, 14:02
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Grattis till ett superresultat 🥳
Det är mycket vikt som försvunnit på relativt kort tid, får du mycket kommentarer från omgivningen? Vet de om att du går på Mounjaro eller har du velat hålla det för dig själv? Jag är viktstabil med Ozempic (är lite överviktig enligt BMI fortfarande och går ned väldigt långsamt typ 2 kg i år) men få vet att jag tar det, upplever att många har negativa åsikter om det. Känns som folk inte är lika negativa mot Mounjaro.

Tack! 22 kilo på ett halvår är ju inte jättefort, men helt ok.

Jag är mycket öppen inför omgivningen med vad jag håller på med. Eftersom så få vet vad Mounjaro är brukar jag säga "typ Ozempic fast en annan medicin". Jag upplever bara positiva kommentarer. Det är dock ytterst få som säger något utan att jag själv kommenterar att jag har gått ner i vikt. Folk är väluppfostrade på min (ingenjörs)arbetsplats. Man kommenterar inte andras kroppar.
Citera
2025-11-06, 19:26
  #825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tioavtio
Ja, någon skrev om det bara en sida bak tror jag.. jag klurade också på det men Blodtrycksdoktorn som jag använder var inte så glada i det..

Har också funderat på golden dose men då jag inte kan förvara min penna i kylen (bor i en etta med liten opålitlig kyl som är ojämn o har ibland fryst saker) så vågar jag inte.. därav kan jag inte köpa en större penna o klicka heller.. men BD vill inte det heller så jaja, det får kosta 2000:-/månaden bara.. käkar ändå ute/dricker ute för minst 2000:- mindre haha!

Bra jobbat med viktresan!

Jag har också börjat överväga golden dose. Efter min senaste (fjärde dos) är det mycket kvar, så känns lite waste att kassera det. Jag har också förvarat min spruta i rumstemperatur. Dock har jag uppfattat det som att hållbarheten från öppnad förpackning är 30 dagar och ibland har jag läst 28 dagar. För min del tog jag min fjärde dos när sprutan varit öppnad i 21 dagar, vilket innebär att om jag skulle ta golden dose på söndag blir det dag 28.

För er som tar golden dose? Förvarar ni rumstemperatur eller kylskåp?
Citera
2025-11-06, 20:14
  #826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.Spee
Bra jobbat med viktresan!

Jag har också börjat överväga golden dose. Efter min senaste (fjärde dos) är det mycket kvar, så känns lite waste att kassera det. Jag har också förvarat min spruta i rumstemperatur. Dock har jag uppfattat det som att hållbarheten från öppnad förpackning är 30 dagar och ibland har jag läst 28 dagar. För min del tog jag min fjärde dos när sprutan varit öppnad i 21 dagar, vilket innebär att om jag skulle ta golden dose på söndag blir det dag 28.

För er som tar golden dose? Förvarar ni rumstemperatur eller kylskåp?

Nu har jag inte tagit min än (men planerar det) och jag förvarar i kylskåp.
Citera
2025-11-07, 09:38
  #827
Medlem
slemfjants avatar
Hej alla
Jag hämtade ut min första dos igår, tänkte ta den nu på förmiddagen men har så svårt att sticka mig själv 😅

Börjar på 5 mg, efter att ha läst igenom tråden så förväntar jag mig ohyggliga biverkningar i början då läkaren valde att hoppa över den vanliga startdosen på 2,5 på mig.

Kvinna
177 cm
120 kg
Målvikt 80
Citera
2025-11-07, 10:18
  #828
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemfjant
Hej alla
Jag hämtade ut min första dos igår, tänkte ta den nu på förmiddagen men har så svårt att sticka mig själv 😅

Börjar på 5 mg, efter att ha läst igenom tråden så förväntar jag mig ohyggliga biverkningar i början då läkaren valde att hoppa över den vanliga startdosen på 2,5 på mig.

Kvinna
177 cm
120 kg
Målvikt 80

Det är en extremt tunn nål 😊 De flesta säger att de inte känner något alls av sticket.
Intressant att du fick börja på 5 direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in