Citat:
Ursprungligen postat av
Abetterworld
Det ironiska är att många liberala personer med stor förmögenhet och de som arbetar just inom kapitalinvesteringsbranschen som nu lämnar staden för bl.a. Texas och Florida uppmanas av politiker i sagda delstater att lämna sina liberala åsikter bakom sig för dessa delstater vill inte ha en upprepning av bögeri, höjda skatter, ökad reglering, klimatförmynderi o.s.v.
Problemet är att det synsättet bara funkar om man bestraffas för ändringarna. USA är litet av en unik fågel för att man aldrig haft en faktiskt effektiv fackföreningsrörelse eller folkrörelse.
Folk gillar att prata om rövarbaroner som en relevant men historisk detalj i USAs historia, men flera historiker har påpekat att USA aldrig gjorde sig av med dom i ett försök att just möta internationell handels problematik.
För att hantera det har man, likt Indien och Kina, skapat sig en kultur kring underkastelse. I USA kan den väl enklast summeras med "grind culture" normaliseringen av alldaglig fattigdom och underkastelse.
Nu är mitt personliga intresse Sverige och Norden - så vad som skrämmer mig år att dom senaste 10 åren har samma rörelse och ideologiska fantasi nått oss. Tanken att fattigdom är nåt normaliserat och att arbete är nåt man förväntas göra dygnet runt.
USA är ett Venezuela/Kuba enligt mig. En ideologisk fantasi där man river ut alla pragmatiska och faktiska mål och ersätter dom med ideologiska, fiktiva.