2025-11-05, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Även i min tråd nyligen, som väl måste vara årets mest kvalitativa och kvantitativa på filosofiforumet, så hoppar ateisterna av en efter en utan något motargument mot mitt påstående om att de bara har sin ståndpunkt för att undvika pinsamheter.

Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?

Jag är villig att diskutera Bevisningen som ligger till grund för din tro?
Jag tror inte mer på guds existens än jag tror att proffesor Bertrand Russell har en tekanna som cirkulerar runt planeten Mekurius, jag kan inte motbevisa tekannans omloppsbana runt Merkurius, men jag har inget skäl att tro på det, därför tror jag inte det heller, i synnerhet inte när jag känner till att människan har dom senaste 10 tusen åren hittat på cirka 100 tusen olika religioner, grundat på 2500 gudar, så detta är ju uppenbart att människan är benägen att hitta på olika gudasager, för alla religioner har exempelvis inte samma saga hur människan kom till. Om du inte tror på tekanans omloppsbana runt Merkurius, på vilken rationell grund har du valt att tro på en av dessa alla religioner, lite grann som att få för sig att just det hårstråt i höstacken är den rätta? Vad finns det för bevis för det?
Citera
2025-11-05, 00:51
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Låter bra.

Låt oss sikta mot det.
Ett pyttelitet seminarium som bjuder in Ateister in i en kyrka, och där ordet fördelas rättvist enligt tidsramar och ett program med tilldelade talare och ett öppen frågestund för publiken . Det vore både intressant och kunde flytta på fördomar, eller förstärker dem. Whatever . Ju mer syntes av negativ eller positiv sort desto mer inbillade tankespöken av alla sorter får komma fram ur garderoben.
Du är en real one
Citera
2025-11-05, 01:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag tror inte mer på guds existens än jag tror att proffesor Bertrand Russell har en tekanna som cirkulerar runt planeten Mekurius, jag kan inte motbevisa tekannans omloppsbana runt Merkurius, men jag har inget skäl att tro på det, därför tror jag inte det heller, i synnerhet inte när jag känner till att människan har dom senaste 10 tusen åren hittat på cirka 100 tusen olika religioner, grundat på 2500 gudar, så detta är ju uppenbart att människan är benägen att hitta på olika gudasager, för alla religioner har exempelvis inte samma saga hur människan kom till. Om du inte tror på tekanans omloppsbana runt Merkurius, på vilken rationell grund har du valt att tro på en av dessa alla religioner, lite grann som att få för sig att just det hårstråt i höstacken är den rätta? Vad finns det för bevis för det?
Testa googla "evidence for christianity" så kan du ta reda på det! Kom gärna tillbaks med vad du hittat
Citera
2025-11-05, 01:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
https://www.youtube.com/watch?v=rKMQY49py4w
Kolla på den här. Din hjärna kommer explodera
Citera
2025-11-05, 01:18
Medlem
Inkommers avatar
Ateister är hopplösa. Dom blir kränkta vad man än säger till dom.
Att försöka få en ateist att tro resulterar i att den blir kränkt.
Att inte försöka få en ateist att tro resulterar i att den blir kränkt.
Att inte vilja diskutera tro med en ateist resulterar i att den blir kränkt.

Dom blir nog så upprörda för att dom blir påminda om att dom kommer hamna i helvetet när dom pratar med en kristen.
Alt så blir dom kränka över att en kristen tror att ateisten kommer hamna i helvetet och den kristna är ok med att ateisten kommer hamna där.

Som sagt. Hopplösa.
Citera
2025-11-05, 01:18
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Du är en real one

Det är det enda sättet,

Det var så den organiserade kyrkan fick backa år 1444 från sin övertygelse att jorden var platt och befann sig i centrum av hela universum. Bevisat och klart av bl.a Kompernikis, som naturligtvis kastades in i fängelset p.g.a. blasfemi
Dessvärre blev många kastade dessförinnan i fängelse, och under tortyr avrättade för att åsikten inte stämde överens med en bok som skrevs 1500 år innan, Det visar att organiserat religion som redan för 500 år sedan hade makt att tortera människor enligt 2000 år s gamla misstolkade skrifter

Vad fler hjärnspöken dras vi fram av en totalt irrelevant religiös uppfattning till denna dag. ? Skrifterna är fortfarande 2000 år gamla , och säger sig vara relevanta idag.
Sorry, nej. Så är det inte. 2000 år av ett svältande folk i ett ökenområde som hallucinerar om en bättre värld kanske var relevant då, men knappast NU . Give me a break
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 01:23.
Citera
2025-11-05, 01:21
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det är det enda sättet,

Det var så den organiserade kyrkan fick backa år 1444 från sin övertygelse att jorden var platt och befann sig i centrum av hela universum. Bevisat och klart av bl.a Kompernikis, som naturligtvis kastades in i fängelset p.g.a. blasfemi
Dessvärre blev många kastade dessförinnan i fängelse, och under tortyr avrättade för att åsikten inte stämde överens med en bok som skrevs 1500 år innan, Det visar att organiserat religion som redan för 500 år sedan hade makt att tortera människor enligt 2000 år s gamla misstolkade skrifter

Vad fler hjärnspöken dras vi fram av en totalt irrelevant religiös uppfattning till denna dag. ? Skrifterna är fortfarande 2000 år gamla , och säger sig vara relevanta idag.
Sorry, nej. Så är det inte. 2000 år av ett svältande folk i ett ökenområde . Give me a break
Frågade chatgpt om det, som sa så här:
"No, the mainstream Christian Church as an institution never officially taught that the Earth was flat. That’s a modern myth popularized in the 19th century, mainly by writers like Washington Irving and John William Draper, who wanted to portray religion as opposing science."
Citera
2025-11-05, 01:39
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Frågade chatgpt om det, som sa så här:
"No, the mainstream Christian Church as an institution never officially taught that the Earth was flat. That’s a modern myth popularized in the 19th century, mainly by writers like Washington Irving and John William Draper, who wanted to portray religion as opposing science."

Du vet att ChatGpt återger resultat där den viktar antalet skrivet om ämnet - men inte nödvändigtvis sanningen ?

Vatikanen så sent som 1992 ursäktade sig OFFICIELLT för att ha fängslat och torterat Kopernikus för kätteri ? Det enda han gjorde är att återuppliva den gamal antika upptäöckten att jorden bara var en obetydlig planet i ett större solsystem och INTE var ett centrum för hela univerum som allt annat snurra runt i ?

" In 1642, the Vatican convicted Galileo Galilei to a house arrest for saying a scientific truth. ( jorden var inte universums cenrurm) In 1992, the same Vatican apologised to the science community for their ignorance."

https://www.facebook.com/groups/neildgtyson/posts/3975975455982700/

Jag förslår att du tar en mer kritisk approach till CahtGPT då den har otroligt dålig sammanfattningförmåga och enbart premierar antalet artiklar skrivet i ämnet ( Inkluderar naturligtvi s kristna aktivister som skrivit en massa vilseledande skit i ämnet)

Att Vatikanen ber om ursäkt för sian övergrepp för 500 år sedan smäller liksom högre än din ShitGPT, tycker du inte det
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-05 kl. 01:46.
Citera
2025-11-05, 02:15
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du vet att ChatGpt återger resultat där den viktar antalet skrivet om ämnet - men inte nödvändigtvis sanningen ?

Vatikanen så sent som 1992 ursäktade sig OFFICIELLT för att ha fängslat och torterat Kopernikus för kätteri ? Det enda han gjorde är att återuppliva den gamal antika upptäöckten att jorden bara var en obetydlig planet i ett större solsystem och INTE var ett centrum för hela univerum som allt annat snurra runt i ?

" In 1642, the Vatican convicted Galileo Galilei to a house arrest for saying a scientific truth. ( jorden var inte universums cenrurm) In 1992, the same Vatican apologised to the science community for their ignorance."

Jag förslår att du tar en mer kritisk approach till CahtGPT då den har otroligt dålig sammanfattningförmåga och enbart premierar antalet artiklar skrivet i ämnet ( Inkluderar naturligtvi s kristna aktivister som skrivit en massa vilseledande skit i ämnet)

Att Vatikanen ber om ursäkt för sian övergrepp för 500 år sedan smäller liksom högre än din ShitGPT, tycker du inte det
Googlade lite mer, att kyrkan trodde att jorden var platt var en myt och chatgpt hade rätt.
Det där om galileo stämde.
Verkar handla om bokstavliga tolkningar av otydliga verser.

edit:
Efter att ha undersökt galileohistorien ännu mer så verkar det som att hela historien är överdriven.
Kyrkan hade inga problem med hans vetenskapliga teorier, det han blev dömd för var att han förolämpade påven och var generellt otrevlig och svår att ha och göra med.

Hans straff var inte ens hårt heller, han fick husarrest och tvingad att inte lämna sin lyxvilla.

EDIT 2:
Så här sa chatgpt:
"Yes, there is a common myth that Copernicus was persecuted or imprisoned by the Church, but it’s false."
Jag konfirmerade det här genom google också.

Mycket smutskastning av kyrkan från dig.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 02:38.
Citera
2025-11-05, 03:45
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:

Tråkigt att det är så mycket lögner om kyrkan. Allt det här är påhittat av hatfulla ateister för att underminera kyrkan. Inte konstigt att kyrkan är på nedgång då.

Kyrkan har aldrig varit anti-vetenskap, hela iden om det är en stor lögn. Sanningen är att kyrkan har varit motorn till vetenskapen under mycket av den västerländska historian. Det är på grund av den som vi gjorde så stora framsteg jämfört mot resten av världen. Många av dom största vetenskapsmännen i historien har varit väldigt troende kristna.

Kolla bara hur många ateister som förnekat bekräftade vetenskapliga studier som jag länkat i tråden. Vilka är det som är anti-vetenskap egentligen?
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-05 kl. 04:09.
Citera
2025-11-05, 04:03
Medlem
Smesos avatar
Citat:
edit:
Efter att ha undersökt galileohistorien ännu mer så verkar det som att hela historien är överdriven.
Kyrkan hade inga problem med hans vetenskapliga teorier, det han blev dömd för var att han förolämpade påven och var generellt otrevlig och svår att ha och göra med.

Hans straff var inte ens hårt heller, han fick husarrest och tvingad att inte lämna sin lyxvilla.

Du behöver nog googla lite mer.

När det gäller Galilei så dömdes han specifikt för att ha "trott på en falsk lära som i strid med de Heliga och Gudomliga Skrifterna säger att solen... inte rör sig från öster till väster och att jorden rör sig och inte är världens centrum."
Detta var den alltså den kopernikanska teorin (att jorden och planeterna kretsar kring solen) som kyrkan redan 1616 hade fördömt som stridande mot Bibeln.

Att han skulle ha blivit dömd för att ha förolämpat påven bara det en väldigt konstig anledning, men den har visst fog. Problemet med det var att han hade publicerat en dialog om de två världssystemen 1632, och i denna publikation framställdes den geocentriska (kyrkans) världsbild som den klart underlägsna jämfört med den heliocentriska världsbilden. Och det var gällande den texten som påven Urban VIII ansåg att en av karaktärerna i boken kunde tolkas som en förolämpande karikatyr av honom själv.

Men det var alltså inte för förolämpningen som han fick problem med kyrkan, det blev bara en ytterligare anledning, och den katolska kyrkan har, som nämnts, fullkomligt accepterat sitt ansvar för den felaktiga behandlingen.

Och att Galileo skulle ha straffats för förolämpningen gör det mycket konstigt att han tvingades avsvära sig (ta avstånd från) den kopernikanska teorin inför domstolen för att undvika ett dödsstraff, som var det vanliga straffet för kätteri.

Citat:

Så här sa chatgpt:
"Yes, there is a common myth that Copernicus was persecuted or imprisoned by the Church, but it’s false."
Jag konfirmerade det här genom google också.

Mycket smutskastning av kyrkan från dig.

Ytterligare ett lite konstigt citat från ChatGPT. Är du säker på att det var allt du fick till svar?

ChatGPT har rätt endast så till den grad att det är en vanlig missuppfattning att Nicolaus Copernicus själv blev dömd av kyrkan. Det blev han inte eftersom han dog innan kyrkan hann reagera i och med att han dog samma år som hans bok publicerades, så han hann alltså inte bli ställd inför rätta och dömd, men det skulle han ha blivit om han levt längre.

Copernicus bok sattes upp på Index Librorum Prohibitorum (listan över förbjudna böcker), vilket innebar att kyrkan officiellt fördömde teorin som kätteri.

Galileo Galilei, som bekräftade och försvarade Copernicus teori i början av 1600-talet var istället den som dömdes av inkvisitionen år 1633 för just kätteri och han tvingades att välja mellan dödsstraff eller att avsvära sig den kopernikanska läran.

Så, nej, Copernicus blev personligen aldrig dömd av kyrkan, men hans bok svartlistades som kätteri.

Men när det gäller kyrkans förföljelse av dem som hävdade att jorden inte var universums centrum så blev det värst för Giordano Bruno:
Giordano Bruno hävdade att Solen i sig inte var universums centrum (som Copernicus hade föreslagit), utan bara en stjärna bland otaliga andra. Han menade att universum var oändligt och fyllt med oräkneliga världar, där var och en kretsade kring sin egen sol. Denna syn stred direkt mot den traditionella kristna kosmologin.
Efter år av resor genom Europa, där han spred sina kontroversiella idéer, greps Bruno av inkvisitionen i Venedig 1592 och överlämnades senare till Rom. Han satt fängslad i åtta år och vägrade konsekvent att ta tillbaka sina filosofiska och teologiska ståndpunkter. Därför dömdes Giordano Bruno år 1600 för kätteri och brändes på bål på torget Campo de' Fiori i Rom.
Citera
2025-11-05, 04:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Du behöver nog googla lite mer.

När det gäller Galilei så dömdes han specifikt för att ha "trott på en falsk lära som i strid med de Heliga och Gudomliga Skrifterna säger att solen... inte rör sig från öster till väster och att jorden rör sig och inte är världens centrum."
Detta var den alltså den kopernikanska teorin (att jorden och planeterna kretsar kring solen) som kyrkan redan 1616 hade fördömt som stridande mot Bibeln.

Att han skulle ha blivit dömd för att ha förolämpat påven bara det en väldigt konstig anledning, men den har visst fog. Problemet med det var att han hade publicerat en dialog om de två världssystemen 1632, och i denna publikation framställdes den geocentriska (kyrkans) världsbild som den klart underlägsna jämfört med den heliocentriska världsbilden. Och det var gällande den texten som påven Urban VIII ansåg att en av karaktärerna i boken kunde tolkas som en förolämpande karikatyr av honom själv.

Men det var alltså inte för förolämpningen som han fick problem med kyrkan, det blev bara en ytterligare anledning, och den katolska kyrkan har, som nämnts, fullkomligt accepterat sitt ansvar för den felaktiga behandlingen.

Och att Galileo skulle ha straffats för förolämpningen gör det mycket konstigt att han tvingades avsvära sig (ta avstånd från) den kopernikanska teorin inför domstolen för att undvika ett dödsstraff, som var det vanliga straffet för kätteri.

Ytterligare ett lite konstigt citat från ChatGPT. Är du säker på att det var allt du fick till svar?

ChatGPT har rätt endast så till den grad att det är en vanlig missuppfattning att Nicolaus Copernicus själv blev dömd av kyrkan. Det blev han inte eftersom han dog innan domen kom, men han blev definitivt både förfölj och åtalad. Men han dog samma år som hans bok publicerades, så han hann alltså inte bli ställd inför rätta och dömd.

1616 sattes Copernicus bok upp på Index Librorum Prohibitorum (listan över förbjudna böcker), vilket innebar att kyrkan officiellt fördömde teorin som kätteri.

Galileo Galilei, som bekräftade och försvarade Copernicus teori i början av 1600-talet var istället den som dömdes av inkvisitionen år 1633 för just kätteri och han tvingades att välja mellan dödsstraff eller att avsvära sig den kopernikanska läran.

Så, nej, Copernicus blev personligen aldrig dömd av kyrkan, men hans bok svartlistades som kätteri.

Men när det gäller kyrkans förföljelse av dem som hävdade att jorden inte var universums centrum så blev det värst för Giordano Bruno:
Giordano Bruno hävdade att Solen i sig inte var universums centrum (som Copernicus hade föreslagit), utan bara en stjärna bland otaliga andra. Han menade att universum var oändligt och fyllt med oräkneliga världar, där var och en kretsade kring sin egen sol. Denna syn stred direkt mot den traditionella kristna kosmologin.
Efter år av resor genom Europa, där han spred sina kontroversiella idéer, greps Bruno av inkvisitionen i Venedig 1592 och överlämnades senare till Rom. Han satt fängslad i åtta år och vägrade konsekvent att ta tillbaka sina filosofiska och teologiska ståndpunkter. Därför dömdes Giordano Bruno år 1600 för kätteri och brändes på bål på torget Campo de' Fiori i Rom.
Googla mer? Jag googlade, och det var de svaren jag fick.
Nu blev jag så trött att jag vet inte ens om jag orkar undersöka dina saker heller, det är säkert påhittat också, och även om det inte är det blev jag så upprörd av de andra sakerna att jag knappt bryr mig längre
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in