2025-11-04, 19:03
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Så... är man en ateist som bör få mer respekt om man tycker att Bibeln innehåller fascinerande myter och berättelser? Frågar åt en kompis.
Man får mer respekt om man har ett öppet sinne och kan debattera saken på ett ärligt sätt utan fördomar och antagelser, för att lära sig i stället för att vinna. Fast när man kommit till det stadiet brukar man vara ganska nära att konvertera
Citera
2025-11-04, 19:04
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Pastorerna som låter sig bli bitna av skallerormar och dör... det är ett väldigt självvalt påhitt de offrat sig för.
Jag följer inte med. Vilka pastorer eller ormar? Kan du vara mer detaljerad?
Citera
2025-11-04, 19:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Frågar är, när bevisen visar att någon gjorde någonting som är omöjligt, hur reagerar du?

.
Citera
2025-11-04, 19:06
Medlem
pn222jws avatar
Härligt med ett ämne som berör så många. Samtidigt framstår det ganska klart att det nästan inte finns en neutral tvivlande mellanposition - "jag kanske tror, jag kanske inte tror... jag väntar". Dom flesta står hellre för att dom tycker det ena eller det andra än mittemellan. Det blir som en järnbit som dras till en magnetisk plus- eller minuspol. Man kan ju istället låta funderingarna utvecklas. Dessutom måste ju både religion och religionsfrihet handla om kärlek för att vara viktiga.
Citera
2025-11-04, 19:07
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Äh, slänger in allt som en spoiler. Det är ju ändå off topic. Men jag blir lite känslosam när jag buntar ihop det såhär. Jag börjar misstänka att jag är den som är minst känslosam i den här diskussionen.

Då är det ju superlätt, knappt ens besvärligt! Fast det är ju inte känslosamt.
Du verkar vara troende ateist. Att du ser det som din livsfilosofi. Då blir att förneka Jesus existens, på samma sätt som för kristna att tro på Jesus. Det ingår i tron. Du har inga argument för din sak. Du bara "tror" att det är så.
Citera
2025-11-04, 19:08
Medlem
Citat:
Så... är man en ateist som bör få mer respekt om man tycker att Bibeln innehåller fascinerande myter och berättelser? Frågar åt en kompis.
Tittar på klockan och konstaterar att du inte hunnit kolla in den länkade tiominuters videon.

Ditt motiv för din post är då att visa att du minsann har känslor nog för att hålla dig ifrån att söka kunskap? Helt utan kunskap vill du ses som en i gänget av kunskapslösa mytisister? För tänk om du börjar söka verklig historisk kunskap och du då inte kommer platsa i gänget av de coola kunskapslösa. Hemska tanke? Bäst du drar en kortfattad motivation varför du inte vill lära dig av de med faktakunskaper och att inga av dina polare heller gör det?
Citera
2025-11-04, 19:08
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Härligt med ett ämne som berör så många. Samtidigt framstår det ganska klart att det nästan inte finns en neutral tvivlande mellanposition - "jag kanske tror, jag kanske inte tror... jag väntar". Dom flesta står hellre för att dom tycker det ena eller det andra än mittemellan. Det blir som en järnbit som dras till en magnetisk plus- eller minuspol. Man kan ju istället låta funderingarna utvecklas. Dessutom måste ju både religion och religionsfrihet handla om kärlek för att vara viktiga.
Om du är ateist är du min favoritateist i tråden hittils
Citera
2025-11-04, 19:10
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Man får mer respekt om man har ett öppet sinne och kan debattera saken på ett ärligt sätt utan fördomar och antagelser, för att lära sig i stället för att vinna. Fast när man kommit till det stadiet brukar man vara ganska nära att konvertera
Alltså... jag skulle ju kunna ljuga för dig och säga att jag tycker det både var spännande, bra, logiska, trovärdiga och hade fin sensmoral. Men jag vill inte hålla på med sådana fördomar och antagelser om dig. De flesta religiösa är djupare än så.

Citat:
Jag följer inte med. Vilka pastorer eller ormar? Kan du vara mer detaljerad?
Ett exempel. Fast idioterna på ABC säger "poisonous" istället för "venomous". De är uppenbarligen outbildade jävla EPA-raggare.
Citera
2025-11-04, 19:12
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
De jobbigaste tycker jag är de som menar att det inte finns något utöver vad en människohjärna kan förstå, för tänker man så så måste världen vara gjord för människor, med ett tak på det komplexa som vi kan förstå. De är helt självmotsägande.

+1
Citera
2025-11-04, 19:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Alltså... jag skulle ju kunna ljuga för dig och säga att jag tycker det både var spännande, bra, logiska, trovärdiga och hade fin sensmoral. Men jag vill inte hålla på med sådana fördomar och antagelser om dig. De flesta religiösa är djupare än så.

Ett exempel. Fast idioterna på ABC säger "poisonous" istället för "venomous". De är uppenbarligen outbildade jävla EPA-raggare.
Inte relevant. Det är en person, följarna var 12.

Dessutom gav följarna sina liv för något de sett.

Pastorn blev biten av en orm för något han trodde på, om jag förstått det rätt.
Han trodde säkert inte ens han skulle dö.

Du svarade inte på frågan heller. Varför gav följarna sina liv?
Citera
2025-11-04, 19:16
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Du verkar vara troende ateist. Att du ser det som din livsfilosofi. Då blir att förneka Jesus existens, på samma sätt som för kristna att tro på Jesus. Det ingår i tron. Du har inga argument för din sak. Du bara "tror" att det är så.
Varför tror du det? Du verkar sitta och hitta på myter och tolkningar om mig och jag har inte ens dött än. Du verkar dessutom lite upprörd.

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Tittar på klockan och konstaterar att du inte hunnit kolla in den länkade tiominuters videon.

Ditt motiv för din post är då att visa att du minsann har känslor nog för att hålla dig ifrån att söka kunskap? Helt utan kunskap vill du ses som en i gänget av kunskapslösa mytisister? För tänk om du börjar söka verklig historisk kunskap och du då inte kommer platsa i gänget av de coola kunskapslösa. Hemska tanke? Bäst du drar en kortfattad motivation varför du inte vill lära dig av de med faktakunskaper och att inga av dina polare heller gör det?
Nej, jag har annat för mig.

Du verkar upprörd.
Citera
2025-11-04, 19:21
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Varför tror du det? Du verkar sitta och hitta på myter och tolkningar om mig och jag har inte ens dött än. Du verkar dessutom lite upprörd.

Nej, jag har annat för mig.

Du verkar upprörd.
Jag är inte upprörd, jag förklarar saker. Är du vänster? De brukar anklaga människor för att inneha olika känslor, när de själva saknar svar. Man projicerar det på andra. Konstig debatteknik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in