Flashback bygger pepparkakshus!
2025-11-03, 20:01
Medlem
Det jobbar nog fler svenskar än invandrare sett till andelen. Men svenskar har kass arbetsmoral överlag. Tycker mina lokala pizzagubbar jobbar mer än valfri firma med svenskar i min stad.

Själv har jag och mina olika kollegor genom arbetslivet gjort så lite som möjligt. Förutom under en period då jag trodde man blev belönad för den prestation man la ned...

Så skulle säga att svenskarna vinner om man ser till andelen som har ett jobb procentuellt sett av den befolkningsgruppen men invandrare drar ifrån när det kommer till att faktiskt arbeta.
Citera
2025-11-03, 20:02
Medlem
Asiater: ja.

Mena: NEJ!!

Afrika: nja.

Sydamerika: nja.

Östeuropa: nej.
Citera
2025-11-03, 21:14
Medlem
Tervulls avatar
De flesta invandrare lever ju på bidrag som de får tack vare att svenskar sliter ihjäl sig på jobb, så svaret är NEJ! Åk till Ikea mitt på dagen så får ni bevittna ”de strävsamma invandrarna” som proppar i sig mjukglass och shoppar upp socbidraget.
Citera
2025-11-03, 22:51
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Agenda i SVT diskuterar karensavdragets eventuella avskaffande. En kvinna som driver ett städföretag tror att om det avskaffas så kommer svenskar att sjukskriva sig mer. Jag har anställda som kommer från kulturer med extremt hög arbetsmoral. Där har vi svenskar mycket att lära.

https://www.svtplay.se/video/85ddr9Q...a&position=808

Intervjun med henne kommer 12 minuter in i programmet

Har invandrare högre arbetsmoral än svenskar?
Tror vi får dela upp frågan en smula. Dels måste vi inse att de som söker jobb inom städ skiljer sig åt beroende på ursprung. De svenskar som jobbar inom städ är "patrasket som inte hittade något bättre", givetvis med gott om individuella undantag. De invandrare som jobbar inom städ kan lika gärna vara högutbildade, ambitiösa och kompetenta men som i samband med flytten till Sverige tappade alltför mycket av sitt humankapital för att fungera i sin forna roll. Att bara kolla på en bransch, och en ganska oattraktiv sådan, säger ganska lite om läget som helhet.

Och utifrån personliga erfarenheter vill jag påstå att det skiljer sig mycket mer mellan individ och individ än mellan grupp och grupp.
Citera
2025-11-04, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alternativtkonto11
Utrikesfödda och inrikesfödda driver företag i samma utsträckning*. Sen pulveriserar svenskar invandrare när det gäller hur framgångsrika företagen faktiskt är.

https://www.ekonomifakta.se/sakomrad...a_1209650.html

Sen är det ju lite no shit sherlock att en invandrare startar eget när invandraren inte kan få något annat jobb. Invandrare som väl blivit arbetstagare går väldigt sällan över till att bli egna företagare. Till skillnad från svenskar. Vilket är varför andelen invandrare som är företagare ständigt sjunker, medan den är konstant bland svenskar.

*Eller ja. Vill man hårdra så är svenskar företagare oftare än invandrare:
Ja, så du håller med om att invandrare är mer företagsamma. Också tror jag de är hyfsat företagsamma och framgångsrika utanför myndighetsramarna, där ligger nog svenskarna också i lä, svensken är nog mer av kundunderlagsfaktor där.
Citera
2025-11-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja, så du håller med om att invandrare är mer företagsamma. Också tror jag de är hyfsat företagsamma och framgångsrika utanför myndighetsramarna, där ligger nog svenskarna också i lä, svensken är nog mer av kundunderlagsfaktor där.

Nej, jag förklarar i väldigt tydliga ordalag för dig att invandrare inte är mer företagsamma än svenskar.
Citera
2025-11-04, 04:30
Medlem
Citat:
Nej, jag förklarar i väldigt tydliga ordalag för dig att invandrare inte är mer företagsamma än svenskar.
Ja du skrev att arbetslösa invandrare är mer benägna att starta företag än vad (arbetslösa)svenskar är.
Citera
2025-11-04, 08:30
Medlem
Citat:
Det är sällan du ser en invandrare göra det heller. Däremot har du säkert hört många invandrare påstå sig göra det.

Sen har du faktorer som att arbetsfördelningen inom en invandrarfamilj oftast är mer traditionell (mannen arbetar, men lyfter inte ett finger hemma), faktorer som att det är skillnad på åtta timmars intensivt arbete och 12 timmars sittande bakom en kioskdisk och surfa på mobilen, faktorer som att invandrare ofta bor i direkt anslutning till sin inrättning, faktorer som att svenskar i förkrossande högre utsträckning ägnar sig åt samhällsnyttiga föreningsaktiviteter på sin "fritid", osv.

Och den kanske viktigaste faktorn av alla: Varför jobbar svensken inte sju dagar i veckan i sin kiosk? Därför att invandraren kan göra det istället, och det finns en gräns för hur många kiosker och pizzerior vi kan ha i landet. Så svensken gör nåt annat. Vem fan skulle inte göra det? Invandrarna själva vill ju slippa jobba sju dagar i veckan också.
Skulle säga att ca 100% av alla smålivs och pizzerior ägs av människor med annat ursprung än svenskt, och att de flesta av dessa ägare själva jobbar där, oftast sju dagar i veckan. Vad folk påstår bryr jag mig inte så mycket om, jag har egna ögon att se med.

Sedan hoppas jag att du förstår att om man äger en pizzeria eller en Livs sitter man inte och surfar 12h/dag. Det finns annat att göra.

Då går vi vidare i din text. En anledning till varför svenskar inte jobbar/surfar 12 timmar om dagen sju dagar i veckan är alltså att svensken ägnar sig åt föreningsliv istället? Ett annat är att de, till skillnad från invandraren inte kan bo nära sin verksamhet och en tredje anledning är att de inte kan etablera sin verksamhet för att invandrare har mättat marknaden.

Du gör väl hur det låter? Det låter som tre riktigt dåliga ursäkter för varför svensken inte vill jobba tolv timmar per dygn sju dagar i veckan utan överlåter det till invandrare så du kan köpa mjölk och pizza 22:00 en onsdag.
Citera
2025-11-04, 08:37
Medlem
Mad monks avatar
Packet vi släppt in de senaste 30 åren har ingen moral och det är uppenbart för alla som haft med dessa att göra!
Citera
2025-11-04, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Ja du skrev att arbetslösa invandrare är mer benägna att starta företag än vad (arbetslösa)svenskar är.

Det där snurret kan du ju försöka knyta åt om du vill...

För det första: Jag har inte påstått att arbetslösa svenskar är mindre benägna att starta eget än arbetslösa invandrare. Jag utgår -i den mån jag har nån aning- från att arbetslösa svenskar följer statistiken i övrigt. Dvs att de är lika benägna som arbetslösa invandrare, eller eventuellt på senare tid något mer benägna, att lösa arbetslösheten genom att starta eget.

För det andra är antalet arbetslösa svenskar mycket mindre än antalet arbetslösa invandrare. Så det är inte rättvist att jämföra de två grupperna.

För det tredje pratade jag om demografierna som helhet, inte specifikt de arbetslösa delarna. Svenskar som helhet är lika, eller något mer, benägna att starta eget än invandrare*. Sett till företagens framgång är det vidare uppenbart att svenskar per capita är långt, långt mer framgångsrika med sitt företagande än invandrare.

Så myten om invandrares företagsamhet är just en myt. Pådriven av statlig propaganda (många tror ju också att alla irakier är läkare och alla indier ingenjörer...) och invandrares eget ständiga skitsnack.

*Kan tänka mig att några skillnader mellan grupperna är att
1: Svenskar inte startar pizzerior och hårsalonger, vilka blir väldigt synliga i gatubilden. Istället startar vi diverse verksamheter inom industri eller tjänstesektorn. Vi är långt mer diversifierade.
2: Svenskar är mer benägna att starta eget vid sidan om sitt dagliga kneg. Medan invandrare bara har företagen som födkrok.
Citera
2025-11-04, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Skulle säga att ca 100% av alla smålivs och pizzerior ägs av människor med annat ursprung än svenskt

Ja, det var ju det jag skrev...

Citat:
, och att de flesta av dessa ägare själva jobbar där, oftast sju dagar i veckan. Vad folk påstår bryr jag mig inte så mycket om, jag har egna ögon att se med.

Okej.
Fråga.
Är du där 12 timmar om dagen, sju dagar i veckan?
Hur vet du annars att ägaren är det?

Själv känns det snarare som att jag aldrig ser samma ansikte två gånger när jag går in på en pizzeria, i den mån jag fortfarande gör det. Känns som att pizzerior i gemen cirkulerar väldigt många anställda som alla jobbar sporadiskt. Vad detta beror på kan man spekulera i, men jag skulle gissa nån form av bidragsfusk från antingen arbetsgivarens eller arbetstagarens sida.

Citat:
Sedan hoppas jag att du förstår att om man äger en pizzeria eller en Livs sitter man inte och surfar 12h/dag. Det finns annat att göra.

Nej, tack. Jag menade inte att man bokstavligt talat sitter och latar sig 12 timmar per dag. Jag menade att man jobbar intermittent. Råkar du inte jobba på typ Sannegårdens pizzeria eller dylikt (som snarast är att jämföra med ett McDonalds) så har du dödtid på en kvarterspizzeria. Och sitter du i nån liten kvarterskiosk så har du enormt mycket dödtid. Vilket är varför många smårestauranger öppnar en kiosk i anslutning till restaurangen - det går helt enkelt att hinna med att driva båda verksamheterna parallellt, eftersom ingen av dem kräver jättemycket arbetstid separat.

Citat:
Då går vi vidare i din text.

Okej, då gör vi det.

Citat:
En anledning till varför svenskar inte jobbar/surfar 12 timmar om dagen sju dagar i veckan är alltså att svensken ägnar sig åt föreningsliv istället?

Ja. Vilket då kan inkludera att sköta ekonomin åt föreningen (gratis eller mot litet arvode), eller gå på föreningsmöten eller sitta i föreningsstyrelse (gratis), eller stå i ett soppkök (gratis), eller hålla i en innebandyklass för föreningens knattelag (gratis) eller, eller, eller. Jag beskriver ovan flera stycken i min släkt och bekantskapskrets. I själva verket är jag en särling i vår gemenskap i att jag personligen inte är engagerad i nån förening/samfällighet. Men då driver jag å andra sidan eget företag på min fritid...

Citat:
Ett annat är att de, till skillnad från invandraren inte kan bo nära sin verksamhet

Kan och kan. De vill inte, eftersom de inte behöver. Poängen var mer att en hypotetisk invandrare som jobbar i sin frisörsalong 12 timmar per dag inte kan jämföras med en svensk som jobbar på Volvo 8 timmar per dag. Eftersom invandraren har 0 minuter restid, kan ta lunch och övriga raster (så många denne vill) hemma istället för på schemalagd tid i lunchrummet, inte behöver äga och underhålla nån bil osv. Medan svensken måste lägga tid på att ta sig till och från jobbet och allt kringliggande bök detta medför. Själv har jag ganska exakt en timmes restid enkel väg till mitt jobb. Och det är inte ovanligt, framförallt inte för folk i kranskommuner.

Citat:
och en tredje anledning är att de inte kan etablera sin verksamhet för att invandrare har mättat marknaden.

Nej. Eller nja. Mest nej. Invandrarna har naturligtvis mättat flottig-pizza-marknaden i viss mån. Men min poäng var snarare att svensken inte behöver stå i restaurang och laga mat, eftersom farbror staten massimporterar invandrare som gör det istället. Svensken jobbar istället med nåt svensken hellre jobbar med. Det betyder inte att svensken inte skulle kunna stå i restaurang om behovet fanns*. Bara att svensken strävar efter att förbättra sin situation. Precis som invandraren gör - vilket jag klart och tydligt skrivit. Invandrare som blir arbetstagare går väldigt sällan tillbaka till att vara egna företagare. Det är inte en fråga om företagsamhet, utan en ren klassfråga - man driver bara dåligt lönsamma företag om man inte har möjlighet att ta sig upp ↑ till arbetstagarklassen.

Citat:
Du gör väl hur det låter?

Nej, jag gör inte hur det låter. Jag gör inte alls hur det låter. Jag tror inte du gört vad skrev.

Citat:
Det låter som tre riktigt dåliga ursäkter för varför svensken inte vill jobba tolv timmar per dygn sju dagar i veckan utan överlåter det till invandrare så du kan köpa mjölk och pizza 22:00 en onsdag.

Snälla vän. Ingen jobbar tolv timmar per dygn sju dagar i veckan. Ingen överlåter något till invandrare**. Väldigt få personer köper mjölk och pizza klockan 22 på en onsdag. Även om jag personligen beställer pizza runt den tiden ibland när jag jobbar kväll (gud så lat jag är).
Invandrare som driver eget företag där de måste jobba mycket*** för att få ekonomin gå ihop, gör det för att de måste (och slutar med det så fort de kan). Svenskar som måste driva eget företag där de måste jobba mycket för att få ekonomin att gå ihop, gör också det för att de måste. Och de finns naturligtvis, mängder av dem. Det är bara att du inte hör om dem eftersom svenskar är mer benägna att kämpa på i tystnad med värdighet. Och för att media inte lyfter dem till skyarna för att försöka rättfärdiga ett vansinnigt massinvandringsprojekt. Och för att du förmodligen inte har speciellt många kontaktytor med företagarvärlden överhuvudtaget, utan bara sitter och trollar på flashback dagarna i ända eftersom du inte har något bättre för dig.

*Det betyder heller inte att svensken vill att farbror staten ska massimportera invandrare. Men när farbror staten ändå gör detta, då gör svensken det bästa av situationen.

**Väldigt få personer har ett trängande behov av pizzerior och hårsalonger. Däremot har invandrare som kommer hit och driver pizzerior och hårsalonger ett trängande behov av oss...

***Ingen jobbar dock 12 timmar per dag 7 dagar i veckan, märk väl. Utom i din fantasi. Jag personligen kan förstås komma nära såna siffror i perioder iom mitt företag, men inte f-n skulle jag klassa det som 12x7 timmar effektivt arbete.
Senast redigerad av alternativtkonto11 2025-11-04 kl. 18:13.
Citera
2025-11-04, 19:03
Medlem
Afro-Gregers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Har invandrare högre arbetsmoral än svenskar?

Japaner och tyskar? Ja i vissa fall.

Somalier kan inte ens ha arbetsmoral till att börja med därför att somalier arbetar inte öht. Somalier lever på socialbidrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in