2025-11-04, 12:23
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Kom igen nu. Teister tror på nån form av andlig överhet, ungefär som en agnostiker.
En ateist är raka motsatsen. Ateisten tror inte på någonting alls.

Teister tror på en gud . Då menar jag en monoteist = En vanlig kristen lirare som inga andra gudar har vid sidan av

En agnostiker kan tro på alternativ som kan bestå av vad som helst . Häxkonst, skogsälvor,spagettimonstret (En parodi ) new age flum eller ett kombinat av allt detta . För en sträng kristen lika med att tro på satan eller djävulen . Agnostiker utforskar smörgåsbordet av div. "andlighet" mer ofta än inte

Ateist tror inte på någonting av detta , de är tydligen , enligt tråden, känslostyrda omyndiga barn som ev. också kan vara satanister, definierat av strängt troende kristna

Hoppas att det blev tydligt
Senast redigerad av Upplyften 2025-11-04 kl. 12:28.
Citera
2025-11-04, 12:31
Medlem
För att du ska förstå hur en ateist känner som argumenterar mot dig så är det som att diskutera med någon som tror att jorden är platt. Det finns ingen gud. Det är klart att man lämnar diskussionen och lägger energi på något bättre.
Citera
2025-11-04, 12:37
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Teister tror på en gud . Då menar jag en monoteist = En vanlig kristen lirare som inga andra gudar har vid sidan av

En agnostiker kan tro på alternativ som kan bestå av vad som helst . Häxkonst, skogsälvor,spagettimonstret (En parodi ) new age flum eller ett kombinat av allt detta . För en sträng kristen lika med att tro på satan eller djävulen . Agnostiker utforskar smörgåsbordet av div. "andlighet" mer ofta än inte

Ateist tror inte på någonting av detta , de är tydligen , enligt tråden, känslostyrda omyndiga barn som ev. också kan vara satanister, definierat av strängt troende kristna

Hoppas att det blev tydligt
Det blev åtminstone tydligare än dina tidigare inlägg. Men nu kan vi nog enas förutom att en ateist kan inte heller vara en satanist. Men uppfattar jag dig rätt att det var andra användaras inlägg du refererade till angående det påståendet, så är det lugnt.
Citera
2025-11-04, 12:45
Medlem
BananKlases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BouleAndBeer
För att du ska förstå hur en ateist känner som argumenterar mot dig så är det som att diskutera med någon som tror att jorden är platt. Det finns ingen gud. Det är klart att man lämnar diskussionen och lägger energi på något bättre.
Det är väl helt tvärtom. Ateisten tror ju inte på någonting medans den religöse gör det.
Bevisa då att det du tror på existerar. Ateisten behöver inte bevisa ett skit ,den tror ju inte på att någonting som kallas gud existerar.
Citera
2025-11-04, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateuu
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Just det JAG tänker till skillnad från fanatiskt kristna...
Fanatiskt kristna kan ju BEVISLIGEN inte tänka logiskt =korkade , eftersom de inte begriper att det inte kan vara som kyrkan säger, vilket jag kom på redan som 6-7åring innan dess troende på Gud...

Det är ju de fanatiskt kristna som INTE har ett öppet sinne, som hävdar att saker är sanna för att det står i en bok med viktiga lögner!

Jag sätter mig inte alls först, har jobbat mycket ideellt hela livet och finansierat flera Hjälp-till-självhjälpsprojekt. Och att jag protesterar mot religion* är för att de den LURAR en massa människor
( *Utom buddhismen för de försöker inte tvinga på folk sin tro, de säger "Så här tror jag, du får tro vad du vill".)
Ja, fast religion är en ÅTERVÄNDSGRÄND, en annan slags DROG. Det syns på ögonen på en del fanatiska religiösa att de är som drogade...
Känns som du faktiskt bevisar TS tes nu.
Kristna är ju skitdåliga på teser eftersom viktiga sådana är FALSKA...

Och:
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Själv är jag kristen och trygg i det. Många ateister har bara några olika floskler att dra för att skydda sig från pinsamheter. Ställer man någon följdfråga på deras floskler så höjer de tonen så mycket och hetsigt att man förstår att det är bäst att ligga lågt.

Härom dagen var jag dock hos ett äldre par som varit med länge i humanisterna. De sökte debatt och medan jag förnöjt roade mig med att slå hål på deras fördomar och ställde dem mot väggen med filosofiska motfrågor så kokade de mer och mer till jag återigen fick stoppa för jag var rädd för deras hälsa.

Du måste ha varit dåliga debattörer, eftersom jag har fått alla Jehovas Vittnen att bli svarslösa...

Kortversion:
Eftersom så mycket dåligt drabbar småbarn i världen måste det vara ett av följande alternativen:
1. Gud är inte allsmäktig som kristna påstår.
2. Gud är elak, eftersom han låter så mycket illa drabba småbarn. Det skulle inte jag tillåta om jag vore allsmäktig
3. Gud finns inte.

(4. En del svarar att Gud väntar på att människorna ska lösa det själva, men det kommer aldrig att hända, eftersom det är en utopi, så om Gud låter så mycket elände fortsätta hända småbarn med den motiveringen, då är han både elak och korkad...)

Vilket alternativ väljer du?

- - -
Gällande kännslomässighet så är det väl snarare de kristna som är mer känsliga gällande sådana här frågor, eftersom för oss ateister är Gud inte viktig eftersom hen inte finns
DÄREMOT är det irriterande att kristna fortfarande försöker LURA på svaga människor LÖGNER som kristendomen står för och arbetar för att göra folk osmarta. Dessutom förekommer det fortfarande (mer i andra länder) att samfunden säger åt folket SKA lyda överheten d v s kyrka och maktmissbrukande politiker/rika...
Om TS skulle ha rätt, hur kommer det sig då att ingen kristen klarat av att vederlägga det jag skrev...?
Citera
2025-11-04, 13:05
Medlem
Först och främst är det ju såklart jättebra att tråden väcker så mycket engagemang. Det är väldigt många olika användare som kommer in och presenterar sig och drar någon eller några korta formuleringar om varför de underkänner ämnet.

Det gemensamma för dem som jag ser på saken är att de rör sig i en miljö där de är majoriteten och att denna miljö hyser samma självförtroende i trådens fråga som de själva.

De förhåller sig bara till vad jag skrivit i rubriken. Om de bara har förmåga att likt en vinylskiva som fått ett hack upprepa oneliners som vi alla har hört tusen gånger tidigare så är det långsökt att tro att det finns någon förmåga till introspektion, eller överblick som kommer innebära något av värde för trådens ämne för mig att engagera mig i.

Jag fokuserar istället på att beta av de skribenter som har skrivit något substantiellt, eller som jag tror att det kan komma något trådrelevant ut av mitt engagemang. Som generell strategi och detta avser jag som sagt fortsätta göra över tid.
Citera
2025-11-04, 13:11
Medlem
Citat:
Kristna är ju skitdåliga på teser eftersom viktiga sådana är FALSKA...

Och:
Om TS skulle ha rätt, hur kommer det sig då att ingen kristen klarat av att vederlägga det jag skrev...?
Jag kommer återkomma till dig och då titta efter hur du förhållit dig till trådens ämne, presenterat i TS och vidareutvecklat i fler av mina poster. Jag antar att jag citerats i långt över femtio inlägg hittills och har också annat att stå i. Så, vänligen ha lite tålamod så tar vi det över tid.

Det ligger i naturen av ämnet känsloanalys att det krävs tid och relation till någon form av händelsekedja, eller historia för att komma till någon form av stadie av överblick.
Citera
2025-11-04, 13:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Först och främst är det ju såklart jättebra att tråden väcker så mycket engagemang. Det är väldigt många olika användare som kommer in och presenterar sig och drar någon eller några korta formuleringar om varför de underkänner ämnet.

Det gemensamma för dem som jag ser på saken är att de rör sig i en miljö där de är majoriteten och att denna miljö hyser samma självförtroende i trådens fråga som de själva.

De förhåller sig bara till vad jag skrivit i rubriken. Om de bara har förmåga att likt en vinylskiva som fått ett hack upprepa oneliners som vi alla har hört tusen gånger tidigare så är det långsökt att tro att det finns någon förmåga till introspektion, eller överblick som kommer innebära något av värde för trådens ämne för mig att engagera mig i.

Jag fokuserar istället på att beta av de skribenter som har skrivit något substantiellt, eller som jag tror att det kan komma något trådrelevant ut av mitt engagemang. Som generell strategi och detta avser jag som sagt fortsätta göra över tid.
Har det dykt upp några nya one-liners jag har missat? Det brukar vanligtvis vara religiösas och spirituellas modus operandi vad jag har upplevt. Jag hänger inte med.
Citera
2025-11-04, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Har det dykt upp några nya one-liners jag har missat? Det brukar vanligtvis vara religiösas och spirituellas modus operandi vad jag har upplevt. Jag hänger inte med.
Ah, men duurrå!

Jag har skrivit ett antal längre inlägg i tråden (och i serie kopplade dialoger) med mer djupgående ämnesrelevanta analyser. Jag hoppas fortfarande på att möta fler skribenter som visar prov på överblick nog att förhålla sig till dessa analyser.

Ah, men durå!, är inte ett exempel på vad jag syftar på.
Citera
2025-11-04, 13:51
Medlem
Fantens avatar
Tycker att det är mer känslomässigt att gå och bry sig om främmande människor och oroa sig för vad som händer när vi dör men okej.
Citera
2025-11-04, 14:24
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ah, men duurrå!

Jag har skrivit ett antal längre inlägg i tråden (och i serie kopplade dialoger) med mer djupgående ämnesrelevanta analyser. Jag hoppas fortfarande på att möta fler skribenter som visar prov på överblick nog att förhålla sig till dessa analyser.

Ah, men durå!, är inte ett exempel på vad jag syftar på.
Var inte så kränkt. Allah gillar inte sådant.
Citera
2025-11-04, 14:37
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Citat:
Klistrar in det enda inlägg som du skrivit inom topic hittils i denna tråd, detta efter att jag tagit dig vid näsan och sarkastisk påvisat din oförmåga att hålla dig till ämnet.

Du är inte ensam. Läs gärna fler inlägg av mig, till exempel min dialog med Allaballawalla här ovan, den handlar nästan lika mycket om dig och dynamiken bakom din känslostyrning.

Jag har länkat till trådar, särskilt den om: Vem var Jesus från Nasaret. Fokuset var där på en ateistisk användare och en psykologisk exponering och analys. Har du tittat igenom den än?

Jag kan visa fler exempel, men vad är vitsen om du hävdar något och inte svarar på mitt motbevis?

Annars handlar det om IRL, där går jag inte runt med kroppskamera. Jag skulle kunna beskriva fler exempel, men det känns inte rätt att exponera personer jag möter som inte gett sin tillåtelse att analyseras här.

Börja med att ögna lite i tråden jag nämner i TS som bakgrund till denna tråd och tecken på att ateister som jag möter kan bli lite ställda jämfört med mig i våra diskussioner.

Jag känner inte igen mig i dina antaganden om min tro. I denna tråd har jag varit inne en del på den koppling som jag gör mellan tro och fakta. Specifikt det om hur historier är den lins för alla människor som avgör prioritering och sekvensering av all fakta, eller information som vårat medvetande behandlar.
(FB) Varför är ateister så känslostyrda?

Låt se hur adekvat ditt känslofilter tillåter dig att svara på detta.
Du har en både stram och konstig premiss i din trådstart. Att svaren lämnar ämnet beror på att du antar att ateister är ett kollektiv som är närmast oskiljaktiga i sitt förhållningssätt. Ateister som svarar går inte med att bli betraktade så.

Vad innebär det att vara känslostyrd? Att låta känslor vara det som är vägledande i livet. Om det är svaret så är det fortfarande individuellt hur mycket någon styrs av sina känslor. Att ateister skulle vara särskilt benägna till det är en del av din premiss, men den är falsk. Människor oavsett vilken livsåskådning eller avsaknad av sådan är på individuell nivå i varierande grad känslostyrda.

Om du tillåter mig att ge mig in i en falsk dikotomi en stund så kan jag på samma sätt hävda samma sak om troende; att dessa som grupp är särskilt trosstyrda. Att de i sina liv vid olika situationer alltid först ser till sin tro för vägledning, i andra hand känslor och i sista hand fakta. Denna beskrivning av en enskild människas beteende är närmast en slavs. Likaledes är din beskrivning av enskilda ateister som en del av en grupp en beskrivning som mest liknar en slav. Slavar under känslor eller slavar under tro, ingen större skillnad.

Ateist är inte en identitet såsom troende är. Det är en beskrivning av ett förhållningssätt till världen. Det går inte att beskriva sig själv i enbart negationer, något som ateism innebär - en avsaknad av gudstro, inte en aktiv tro att inga gudar finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in