2025-11-04, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vashego
Det där skiter Palantir i och svenska polisen och staten skiter i det också när Palantir kringgår det.

Du tramsar eller så har du rökt lite för mycket hascish. Varför har staten stiftat lagar om när operatörsdata får hämtas in om nu ändå inte bryr sig om nämnda lagar?
Citera
2025-11-04, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NejJaKanskeJo
Lägg ner jointen, ta en promenad, ta några djupa andetag och återkom sedan med ett svar på frågan: exakt vad är det du är rädd för att Palantir, regeringen och Polisen gör mot dig?

I. Jag knarkar inte.

II. Jag är inte rädd för er.

Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ja, jo, eller nja, men oavsett hur det är med den saken står varken svensk polis eller svenska banker över alla länders lagar.

Och ingen står över tech maffian. Och definitivt inte lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
FBI lyckades nyligen gripa några muslimska terrorblattar tack vare detta "vapen"
Hoppas fler länder nu börjar använda det.
Blattar som förstör västvärlden måste krossas oavsett om det är gängkriminella eller muslimska terrorister.

Du faller pladask för pitchen. Du är höger-versionen av en NPC.
Citera
2025-11-04, 00:36
Medlem
Citat:
I. Jag knarkar inte.

II. Jag är inte rädd för er.

Du faller pladask för pitchen. Du är höger-versionen av en NPC.

Ska tala klarspråk:

Är du så dum att tror att Palantir systematisk, i hemlighet och olagligt hämtar in positionsdata från alla svenska teleoperatörer - ja då är du helt enkelt för dum för att debattera här inne.
Citera
2025-11-04, 00:37
Avslutad
Citat:
Du tramsar eller så har du rökt lite för mycket hascish. Varför har staten stiftat lagar om när operatörsdata får hämtas in om nu ändå inte bryr sig om nämnda lagar?

De lagarna är inte till för tech adeln att följa. De undantas ser du. Eller tror du verkligen fortafarande att alla är lika inför lagen? Nej det gör du inte. Du spelar bara dum fast lindar in det i en massa ordbajsande.
Citera
2025-11-04, 00:38
Avslutad
Citat:
Ska tala klarspråk:

Är du så dum att tror att Palantir systematisk, i hemlighet och olagligt hämtar in positionsdata från alla svenska teleoperatörer - ja då är du helt enkelt för dum för att debattera här inne.

Nej så dum är jag inte. För jag inser ju att det är snarare vad andra gör åt dem.

Du kallar mig dum. Jag kallar inte dig dum däremot. För jag vet att du bara spelar dum.
Senast redigerad av Vashego 2025-11-04 kl. 00:42.
Citera
2025-11-04, 00:46
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
...

...

Du får nog presentera något med lite mer substans än så om vi ska kunna slå fast att polisen samlar in hemlig data utan brottsmisstanke.
Citera
2025-11-04, 00:47
Medlem
machinemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
https://omni.se/granskning-svensk-polis-anvander-kontroversiellt-ai-supervapen/a/VzyO7W

Vilket jävla bombnedslag till nyhet. Rikets säkerhet! Blir det en Piratpartiet-våg 2.0 efter det här eller? Vad tror ni de har använt verktyget till? Vilka tror ni det har använts på?

”från brottsregister och Bank-id till mobiloperatörer och sociala medier”

Det låter som ett väldigt sofistikerat övervakningsverktyg.

Mycket bra vapen mot terrorister och kriminella. Kör stenhårt!
Citera
2025-11-04, 00:48
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Svenska polisen samarbetade redan med Palantir när Löfven var statsminister. Palantir grundades 2003. Så om det här går ännu längre bak än för fem år sedan så kan samarbetet ha inletts när Reinfeldt eller till och med Persson (tvivlar på att det var under Persson dock för då var Palantir i praktiken nygrundat och förmodligen inte någon storspelare ännu) var statsministrar. Så självfallet är det blocköverskridande. När FRA lagen gick igenom så fick de ju det först att se ut som att oppositionen var tvärt emot och bara den borgerliga allians-regeringen tvärt för. Men efter maktskiftet 2014 fram till 2022 gjorde sedan inte den rödgröna regeringen ett skit åt FRA lagen och lät det vara. För nu var det ju ett händigt verktyg för de själva. Det är också precis så Obama gjorde när han ärvde, bibehåll och expanderade Patriot Act och Homeland Security från Bush.

Det finns diskussoner om detta system när.det infördes, minns inte när men tror det var runt 2015. Huvuduppgiften för systemet var då att knyta ihop referenser mellan telefonnummer baserat på de samtal och sms som skickats. Sen har det utökas med bla kartläggning av swish-trafik mm. Innan detta system.hade man ett annat enklare system som användes främst för telefonavlyssning men som också visade relationer mellan telefonerna och där man kunde spåra efterlysta genom de samtal.de ringde till sina mammor.
Citera
2025-11-04, 01:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av machineman
Mycket bra vapen mot terrorister och kriminella. Kör stenhårt!

Det är inte terrorister och kriminella det här sätts in emot primärt.
Citera
2025-11-04, 03:01
Medlem
Drooids avatar
Citat:
Det är inte terrorister och kriminella det här sätts in emot primärt.
OK, vilka menar du att polisen är ute efter? Tror du att polisen försöker att sätta dit laglydiga medborgare?
Citera
2025-11-04, 05:07
Medlem
Det är klart att samarbetet till en början går ut på att rikta in sig i den undre världen. Men tror någon att man nu 8 - 10 år senare med kontinuerlig användning av Palantirs tjänster nöjt sig så?

Det är det här man hela tiden måste varna om, då folk tänker att "det där rör ju inte mig" och därför accepterar övervakning för tryggheten. Som det framstår med allt hyssjande lär ju snuten i allt större utsträckning utnyttjat verktyget senaste 3 - 4 åren för kartläggning av allsköns ting.

Tror tyvärr vi nått dit - där folk skulle bli chockade om de insåg vilken databas polismyndigheten sitter på. Men som vanligt möjliggörs bredare spårning av folket själva, som kryssat politikerna med klyschor om "ökade resurser" och sen sitter passivt med en känsla av att man gjort sitt.

Hoppas ingen är så lovligt naiv nu efter det här, att man tror navelskådning av den yrkeskriminella myllan är det enda som folk i maktposition vill övervaka.
Citera
2025-11-04, 05:08
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Ja de kriminella blattesvinen ska sättas åt!
Mycket bra av polisen.
Försök förstå vad Blatteman skriver. Vill man vara utan kriminella blattesvin i sin vardag kan man istället kräva att hela invandrade folkgrupper utvisas, istället för att svensken tvingas leva i ett 1984-samlle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in