Citat:
Ursprungligen postat av
Problem2020
Det finns dock en ologisk sak med att om han valt att springa 30sek efter poliserna då måste förstå att dom även har 30sek försprång när han når Luntmakargatan!
Varför då vara förvånad över att han inte ser dom ?
Sen måste det ju höras tydligt när 3-4 poliser klappar i trappan och en spydde där uppe !
Så hela hans berättelse tyder ju på att han gav sig iväg ca 5-10 sek efter polisen
Tror du på Engströms språngmarsch ?
Förvånad?
Vad har jag missat? Jag ser inga tecken på förvåning.
Vad Stig säger i rättegångarna 1989 är också intressant. Stig upprepar vad han sa i förhöret den 25 april 1986. Poliserna hade nått Luntmakargatan när tanken slog honom att han inte hade nämnt den blå täckjackan. Han blev
"förtretad" på sig själv när den tanken slog honom.
Stig antyder inte att han sprang i samma ögonblick som den tanken slog honom. Stig antyder att han funderade en kort stund. Om den stunden var 17 sekunder stämmer tiderna exakt. Kortar man mötet vid Luntmakargatan till fem sekunder (Ahmed uppgav 10 sekunder och Peter Wikström uppgav 5 - 10 sekunder) räcker 12 sekunders betänketid.
Rent allmänt litar jag mer på nyktra vittnen som kommer från jobbet än onyktra vittnen som kommer från källarklubbar.
Klubben på Johannesgatan 8 fick besök av polisen kort tid senare. Patrull 2733 (en civil SAAB med Pontus Vikner och Erik Sandin). Som framgår av A14220. Kanske bara en kvart efter Yvonnes och Ahmeds besök. Kanske ännu tidigare. Patrull 2733 tillhörde de bilar som Birgitta Brolund skrev först i protokollet (den är inte med i IM-listan).
Om
två onyktra vittnen kommer från en källarklubb litar jag mer på det vittne som förefaller vara
minst onyktert (med ledning av vittnesuppgifterna).