2025-10-31, 14:17
Medlem
Låter som typiskt invandrarbeteende. Vi kan nog konstatera att det rör sig om invandrare som än en gång diskriminerar etniska svenskar. Vilket boende gäller det?

Citat:
Ursprungligen postat av Yrkets
Läste på vk om trakasserier av personal mot boende inom LSS i Umeå. Tydligen har de anställda chattat om de boendes utseende osv.
Man ska även vägt de boende och haft vikthets och kroppshets.
Boendet har fått pris. Hur är det möjligt och vad sysslar Umeå Kommun med.
Har någon mer fakta om detta?
Citera
2025-10-31, 16:56
Medlem
Umeå kommun gör ju inte sitt bästa för att behålla sin personal heller, utköp är ofta förekommande och som i fallet med Uttervägen har väl mycket kompetens lämnat pga arbetsmiljön.

Som jag förstått det finns det band mellan brukare och personal från innan boendet startade, på olika sätt. Både lss och Umeå i sig är små världar dessutom.

Umeå kommun behöver en haverikommission, man hoppas ju att uppdrag granskning eller nåt liknande kan börja gräva i vad som skett/sker så det blir ännu svårare för dem att komma undan.
Citera
2025-10-31, 19:50
Medlem
En annan sak jag funderat på, om visselblåsaren blev nytt skyddsombud och det var då hon insåg hur galet allt var, vem var skyddsombud innan och varför gjorde inte den något?! Nu när allt kommit fram om hur det fungerat på boendet måste det ju ha funnits någon annan/andra där före henne som sett vad som pågått men inte agerat?

Det är ju kommunen som bär ansvaret, men ändå. En tanke som slog mig när jag satt och funderade. Slogs det larm av tidigare skyddsombud eller var de också indragna i sekten?
Senast redigerad av Kitoskitos 2025-10-31 kl. 20:10.
Citera
2025-10-31, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kitoskitos
En annan sak jag funderat på, om visselblåsaren blev nytt skyddsombud och det var då hon insåg hur galet allt var, vem var skyddsombud innan och varför gjorde inte den något?! Nu när allt kommit fram om hur det fungerat på boendet måste det ju ha funnits någon annan/andra där före henne som sett vad som pågått men inte agerat?

Det är ju kommunen som bär ansvaret, men ändå. En tanke som slog mig när jag satt och funderade. Slogs det larm av tidigare skyddsombud eller var de också indragna i sekten?

Det tidigare skyddsombudet hade en aktiv roll i föreningen och dess styrelse, vilket säkerligen påverkade hur uppdraget som skyddsombud på arbetsplatsen utövades och vilka problem som lyftes.
Citera
2025-10-31, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valideraddetektiv
Det tidigare skyddsombudet hade en aktiv roll i föreningen och dess styrelse, vilket säkerligen påverkade hur uppdraget som skyddsombud på arbetsplatsen utövades och vilka problem som lyftes.

Nä! Så det tidigare skyddsombudet på Uttervägen var samtidigt aktiv i Hjälteföreningen? Till och med i styrelsen? Och när den inte längre hade kvar uppdraget som skyddsombud på boendet kom all skit upp till ytan? Är hen kvar i föreningen? I styrelsen tom? Det är ju väldigt sammanblandat boendet och föreningen då, och nästa fundering blir ju vad den blundar för i Hjälteföreningen i så fall? Är den nära Cil*a?

Det här är ju bortanför kommunen. Men ändå inte om de ger bidrag. Fy fan.
Citera
2025-11-03, 13:05
Medlem
https://www.sverigesradio.se/artikel/anstallda-maste-lamna-uttervagen-far-nya-jobb-i-kommunen
Citera
2025-11-03, 18:13
Medlem
Hjälteföreningen får givetvis bidrag från Kommunen och flera där sitter på 2 stolar. Dels i styrelsen samt jobbar på Uttervägen.

Grundare av Hjälteföreningen är jo just det Ci**a.

Hon blev ju årets västerbottning tidigare fick sedan pris på Idrottsgalan.

Hon måste lyftas bort från detta. Hon ska inte jobba med människor.
Citera
2025-11-03, 19:52
Medlem
Citat:
Hjälteföreningen får givetvis bidrag från Kommunen och flera där sitter på 2 stolar. Dels i styrelsen samt jobbar på Uttervägen.

Exakt! Hon är inte riktigt frisk. Bort från både Hjälteklubben och Autismföreningen där hon är ordförande. Jag har inget förtroende för henne längre och kommer inte fortsätta betals medlemsavgift för autismföreningen sålänge som hon är kvar. Men det viktigaste av allt måtte hon inte få anställning inom vård och omsorg. Trädgårdsmästare och pyssla om kaktusar hade kunnat vara passande.
Citera
2025-11-03, 21:24
Medlem
Citat:

Det stämmer att hon fick priset årets västerbottning, men det var inte hon som fick pris på Idrottsgalan utan det var hela hjälteföreningen. Hon var på plats för att ta emot priset men tillsammans med en av instruktörerna från Göteborg.

Jag tycker det är väldigt fint att denna grupp individer lyfts fram och fått detta fina pris.
Citera
2025-11-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hemmafrun62
Det stämmer att hon fick priset årets västerbottning, men det var inte hon som fick pris på Idrottsgalan utan det var hela hjälteföreningen. Hon var på plats för att ta emot priset men tillsammans med en av instruktörerna från Göteborg.

Jag tycker det är väldigt fint att denna grupp individer lyfts fram och fått detta fina pris.

Absolut. Mycket fint. Men det finns väl andra som kan ta hennes plats?
Måste väl vara tveksamt att klubben ska få bidrag från kommunen sålänge som hon finns kvar där?
Citera
2025-11-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beige090
Absolut. Mycket fint. Men det finns väl andra som kan ta hennes plats?
Måste väl vara tveksamt att klubben ska få bidrag från kommunen sålänge som hon finns kvar där?

Hon jobbar ju även på en daglig verksamhet med Hjälteföreningen där brukare från Uttervägen jobbar som instruktörer, så kommunen betalar henne där också. Man undrar ju om hon får stanna kvar i den rollen eller om hon blir omplacerad helt? Eller får sparken kanske.

En annan sjuk grej jag hörde var att hon låtit brukare betala för grejer åt henne, och att kommunen vet det men inte gjort något åt det heller.
Citera
2025-11-04, 14:42
Medlem
Äntligen blir det lite förändring!

Saxat ur VK:” Personalgruppen på LSS-boendet Uttervägen i Umeå splittras efter en arbetsmiljöutredning.
Utredningen visade både att det finns en stark gemenskap och en hierarkisk struktur bland personalen.
Förändringar i personalgruppen bedöms nödvändiga för att förbättra arbetsmiljön och samarbetet.
Tre medarbetare erbjuds annan placering.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in