Citat:
Ursprungligen postat av
duenna3
Tror du att jorden är 6 000–10 000 år gammal?
Har ju fått några sådana här typer av svar i tråden. Givetvis är Bibeln den viktigaste boken för att förstå vår kultur oavsett vad man tror om dess sanningshalt. Själv har jag studerat den kanske 500 timmar, men det gick lång tid för mig att få näsan över tröskeln av pinsamhet.
Vet inte riktigt vad det där årtalet kommer ifrån, är det när man räknar personer bak till Adam? Nej, jag tror inte det och heller inte att de blev 800 år gamla i GT. Det är andra saker som jag har förankrat i mitt väsen vad gäller kristendomen.
Det första gäller då det som Jordan Peterson ofta talar om och som låter mycket sant enligt min erfarenhet. Det talas mycket om fakta och att se verkligheten som den är i tråden. Grejen är bara att det finns triljoners triljoner gånger mer fakta än vad vårat medvetande kan förhålla sig till. Det som sekvenserar och prioriterar vilken triljoners triljonerdel av fakta som vi vänder vårt fokus mot är vår interna historieskrivning.
Historier är alltså den lins som filtrerar all vår perception helt oavsett vilken ideologi du bekänner dig till, om någon. Ingenting som du väljer ut och fokuserar på av den närmast oändliga mängd av information och fakta som alltid omger dig har undsluppit denna "lins" av din interna historieskrivning.
Sedan är vi alla till vår natur fundamentalt relationsstyrda. Det finns ingen, inte heller den mest asociala psykopat eller autist, som inte sensorisk deprivation påverkar något helt enormt. Testa till exempel floating i en totalt ljud och ljusisolerad tank med 37 gradigt saltvatten. Om du aktivt väljer att inte röra dig och inte heller ligger och aktivt rör runt i minnen, sjunger eller leker i sinnet så tar det inte lång stund innan du är fullständigt desorienterad och vore det inte för hunger eller kroppsliga behov så kan du knappt förstå skillnaden mellan fem minuter och ett dygn.
Detta som exempel på hur relationella vi människor är och det som då helt fundamentalt förenar oss är vår gemensamma samhälleliga historieskrivning. Där finns inget verk värt jämförelse i betydelse med Bibeln. Alla gånger att Bibeln refererats minst tusen gånger mer än något annat specifikt verk i vår kultur. Så oavsett hur hardcore ateist du ser dig som så betyder Bibeln mest för vad som sekvenserar och prioriterar den fakta som når ditt medvetande.
Här i Sverige för västerlänningar åtminstone, men även Islam snurrar runt sig i missförstånd och lögner om de Bibliska historierna.
För att inte bli än mer långrandig så ber jag er fråga er: Tror ni att det är helt slumpmässigt och frikopplat till vår Kristna kultur som vetenskapen och industrialiseringen sköt fart i det kristna Europa?
Jesus dog flera av hans apostlar för för att vittna om och därefter sannolikt flera hundra i de kommande hundra åren i den fortfarande då numerärt mycket beskedliga skaran kristna. Därför man kan argumentera för att han historiskt sett är den antika person med mest och bäst dokumenterat personporträtt.
Tar man och jämför med Islam och Muhammed som vi ju i mångt och mycket bjudit in på grund av ideologin från den maskerat som sekulär utilitarist, men i verkligheten djävulsdyrkaren Marx, så är situationen rakt motsatt. Där dödades också av allt att döma de i hans närhet som ville bevara hans minne, men av rakt motsatt skäl. Muslimer, liksom många ateister och kristna, tror på Islams historier om honom; Sunnan, Siran och haditherna. Det gör dock inte en enda historiker, eftersom de historiskt sett är bevisat falska.
Tror ni att den enorma sanning som Bibelns berättelser om Jesus utstrålar och det totala mörker av lögner som omgärdar Islams födelse och personen Muhammed har haft någon betydelse för vetenskapens och industrialiseringens utveckling i den muslimska jämfört med kristna världen?
Till sist, vad har ödmjuka samlingar för betydelse för oss relationella människor av kvinnor och män, barn, ungdomar, vuxna och gamla. Vad betyder det för samhällsutvecklingen? Utan bönen och dyrkan, vad kan vi då allesamman samlas kring? Tävlan och konsumtion av andras prestationer? Men når dessa samlingar lika brett och djupt? Skulle vi lika okritiskt under marxistiska paroller som "allas lika värde" och ur djävulsdyrkarens offerhierarkier beskyllningar om rasism bjudit in sex-slaveri-religionen om vi som samhälle hållit ihop med kyrkoförsamlingar som bas?
Så, ateisterna kan känna sig lite verklighetstrognare och faktabaserade ett tag, ända fram till den väntande islamistiska undergången driven av den sexuella fördel som Islam erbjuder de manliga troendena i det alternativet.
Men så långt kommer jag nästan aldrig i min kommunikation med ateister, deras skam och ilska sätter patrull långt innan.