2025-11-02, 16:02
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Bevis? Verkligen inte. Ett par ögonvittnesskildringar och turinduken, du har tydligen inget begreppom vad ett bevis är.
Turinduken har testats med kol-14 och det framgår att den är mellan 1260 och 1390.
Till och med katolska kyrkan har ju sagt att det är fejk.
Testerna gjordes 1988 på ett hörn av duken som reparerats under medeltiden, nyare och bättre tester visar att den är 2000 år gammal, och även om den var 700 år gammal skulle det inte förklara de övernaturliga aspekterna av tyget.

Jag har gått in ganska djupt på shroud of turin och kan säga att du kommer inte kunna motbevisa äktheten i den, de bästa forskarna i världen kan inte. Katolska kyrkan har inte sagt att den är fake heller, de har sagt att de inte vet.

Sen angående our lady of zeitoun så är det hundratusentals vittnen inklusive egyptens president själv, de sökte igenom typ hela staden och hittade ingen källa, de stängde av strömmen till hela stadsdelen, massor av folk blev helade från sjukdomar, det finns massor med bilder.

Beskriv vad som hände egentligen, mer detaljerat.
Citera
2025-11-02, 16:12
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Historiskt sett sågs polyteismens olika gudar som samma gudar, alltså grekernas zeus kunde vara den nordiska tor typ, det kunde vara samma gud och det var accepterat av båda folken.
Inom all religion och spiritualitet finns det en viss förståelse om att vi kan inte veta mycket om den högre verkligheten, alltså att säga att jag tror på just den här guden och du tror på en annan gud är lite av ett missförstånd när man beskriver det som du gör med 3000 gudar.

Den verkliga konflikten låg mellan monoteism och polyteism, alltså flera gudar eller en gud över allt annat.
Den enda guden är då inte riktigt en gud på samma sätt som zeus, utan mer av en filosofisk ide om att existensen själv har ett medvetande och en vilja, som inte riktigt går att förstå av människor.

Det här med att se gud som en gubbe i himlen är lite av en förenkling och lite förolämpande faktiskt. Inom de abrahamiska religionerna representerar gud det som är bortom vår förmåga att förstå, och att vårt mänskliga medvetande är inte det enda medvetande som finns.

Det är möjligt att det varit så historiskt. Men jag tvekar på att folk tänker så idag. Men jag vet som sagt inte då jag inte är särkillt insatt.

Det här med att gud är en gubbe i himlen har jag aldrig sagt. Oavsett om det är en gubbe i himlen eller någonting annat väljer jag att tro på bevisen istället.

"Atheism is not a beliefsystem.
You say there is a god, i say prove it. You say i can't. I say I dont believe you then."
Citera
2025-11-02, 16:16
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokpokpok
Det är möjligt att det varit så historiskt. Men jag tvekar på att folk tänker så idag. Men jag vet som sagt inte då jag inte är särkillt insatt.

Det här med att gud är en gubbe i himlen har jag aldrig sagt. Oavsett om det är en gubbe i himlen eller någonting annat väljer jag att tro på bevisen istället.

"Atheism is not a beliefsystem.
You say there is a god, i say prove it. You say i can't. I say I dont believe you then."
Jag är kristen, eftersom jag jag analyserat bevisen och dragit min slutsats.
Har du koll på "the fine tuning argument"?
Har du analyserat de historiska bevisen kring evangelierna och jesus?
har du koll på de kristna profesiorna som gått i uppfyllelse som kan bevisas historiskt med dokument och arkeologi?
har du koll på the shroud of turin och diverse mirakulösa vittnesmål runt om i världen som our lady of zeitoun?

Om inte, så tycker jag du borde undersöka de här sakerna och sen se hur du tänker då.
Citera
2025-11-02, 16:22
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Jag är kristen, eftersom jag jag analyserat bevisen och dragit min slutsats.
Har du koll på "the fine tuning argument"?
Har du analyserat de historiska bevisen kring evangelierna och jesus?
har du koll på de kristna profesiorna som gått i uppfyllelse som kan bevisas historiskt med dokument och arkeologi?
har du koll på the shroud of turin och diverse mirakulösa vittnesmål runt om i världen som our lady of zeitoun?

Om inte, så tycker jag du borde undersöka de här sakerna och sen se hur du tänker då.

Du har analyserat "bevis" medans du aktivt blundat för riktigta bevis i form av vetenskap.

Men jag vill tro att jag har ett öppet sinne och jag ska ge det en chans. Har du några bra källor jag bör besöka för bra information?

Bevis från vittnesmål kan du skippa direkt dock för det ger mig ingenting. Det finns miljontals "vittnesmål" om hur folk blivit kidnappade av aliens. Det är inga bevis alls.
Senast redigerad av Pokpokpok 2025-11-02 kl. 16:24.
Citera
2025-11-02, 16:26
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du har analyserat "bevis" medans du aktivt blundat för riktigta bevis i form av vetenskap.

Men jag vill tro att jag har ett öppet sinne och jag ska ge det en chans. Har du några bra källor jag bör besöka för bra information?

Bevis från vittnesmål kan du skippa direkt dock för det ger mig ingenting. Det finns miljontals "vittnesmål" om hur folk blivit kidnappade av aliens. Det är inga bevis alls.
Då kanske du blir förvånad att höra att det finns massor av forskare och vetenskapsmän som är kristna, på grund av bevisen och att deras vetenskap har tagit dom dit!

Jag tror jag hört att runt 60% av alla nobelprisvinnare i modern tid varit kristna till exempel.

Det är bara googla eller söka på youtube efter dom sakerna jag skrev, det är inte så svårt att hitta information.

Sök efter NDE experience också!
Bland ett av dom starkaste bevisen som finns
https://www.youtube.com/watch?v=Y9WS7-y44Pg
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-02 kl. 16:29.
Citera
2025-11-02, 16:32
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Då kanske du blir förvånad att höra att det finns massor av forskare och vetenskapsmän som är kristna, på grund av bevisen och att deras vetenskap har tagit dom dit!

Jag tror jag hört att runt 60% av alla nobelprisvinnare i modern tid varit kristna till exempel.

Det är bara googla eller söka på youtube efter som sakerna jag skrev, det är inte så svårt att hitta information.

Det här argumentet faller ju platt direkt. Vad spelar det för roll vad tex. vinnaren av fredpriset tror på? Smarta människor absolut, men de priser de fått har ingenting med religion att göra.
Citera
2025-11-02, 16:36
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Det här argumentet faller ju platt direkt. Vad spelar det för roll vad tex. vinnaren av fredpriset tror på? Smarta människor absolut, men de priser de fått har ingenting med religion att göra.
Nja det motbevisar den här stereotypen att kristna är dumma och de tror saker utan bevis. Det är inte riktigt så enkelt. Religion är mycket mer komplext än många ateister tror.

Men bevisen finns där, gå igenom dom en för en och dra din slutsats! Jag tror på dig, sen när du kommer ut på andra sidan så kommer du vara överlycklig!

https://www.youtube.com/watch?v=5UVgHwmT0LM
https://www.youtube.com/watch?v=GC1Bm_MVaCI
https://www.youtube.com/watch?v=kWSG5okmUr8
Citera
2025-11-02, 16:44
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Nja det motbevisar den här stereotypen att kristna är dumma och de tror saker utan bevis. Det är inte riktigt så enkelt. Religion är mycket mer komplext än många ateister tror.

Men bevisen finns där, gå igenom dom en för en och dra din slutsats! Jag tror på dig, sen när du kommer ut på andra sidan så kommer du vara överlycklig!

https://www.youtube.com/watch?v=5UVgHwmT0LM
https://www.youtube.com/watch?v=kWSG5okmUr8

Jag tror att den stereotypen du pratar om endast existerar i ditt eget huvud. De flesta jag känner är atheister, Ingen såvitt jag vet tycker ingen att kristna eller religiösa ska vara dumma eller dummare än någon annan. Det har jag aldrig hört förut.

Det jag vill veta är hur ställer du dig till tex. att vetenskapen kan bevisa big bang och att det inte var gud som skapade universum tex?
För där är det ju faktiskt så att bevisen finns där.

Sen bad jag dig att INTE länka vittnesmål som bevis och det första jag klickar på från dig är NDE vittnesmål du använder som bevis. Det här bevisar absolut ingenting.
Citera
2025-11-02, 16:47
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag tror att den stereotypen du pratar om endast existerar i ditt eget huvud. De flesta jag känner är atheister, Ingen såvitt jag vet tycker ingen att kristna eller religiösa ska vara dumma eller dummare än någon annan. Det har jag aldrig hört förut.

Det jag vill veta är hur ställer du dig till tex. att vetenskapen kan bevisa big bang och att det inte var gud som skapade universum tex?
För där är det ju faktiskt så att bevisen finns där.

Sen bad jag dig att INTE länka vittnesmål som bevis och det första jag klickar på från dig är NDE vittnesmål du använder som bevis. Det här bevisar absolut ingenting.
Den kristna iden är ju att gud skapade big bang.
Tänk efter, innan big bang fanns ingenting. Inte ens tid, och ingen materia eller energi. Det fanns inga naturlagar.

Sen bara dök allt upp från ingenstans.

Gud beskrivs enligt kristendom som utanför tid och rum och vårt universum, och vad det än var som orsakade big bang så måste det ju varit utanför tid, rum och universum visst?

Vilket bevisar att det finns något utanför materia och vårt universum, någon slags högre verklighet, som kristna väljer att kalla den "spirituella världen", men man kan kalla den vad man vill.

Sen angående vittnesmål så är det ju en typ av bevis. T.ex. under NDE upplevelser har folk kunnat beskriva saker som hänt i andra rum och andra byggnader medans de haft 0 hjärnaktivitet, och det har bekräftats och har stämt. Det bevisar att vårt medvetande består av mer än bara våra hjärnor.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2025-11-02 kl. 16:51.
Citera
2025-11-02, 16:52
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Our_Lady_of_Zeitoun

https://en.wikipedia.org/wiki/Shroud_of_Turin
https://www.youtube.com/watch?v=xN-BTXkqCkw

Här har du bevis. Lycka till att förklara

Bevis på vad?

Inte på att det finns någon gud i varje fall. Två artiklar med anekdotiskt innehåll som egentligen inte bevisar något påtagligt i den riktningen.

Det bevisar väl egentligen bara två saker.

1. Att det jag beskriver som "att diskutera med någon/några som inte förstår att h*n/de faktiskt inte har några sakliga eller logiska argument i frågan utan mest ältar samma argumentation som både motbevisats och förkastats otaliga gånger.".

2. Du har inte förstått hur man använder källor. Du hänvisar till externa källor utan att förklara vad det är källan är tänkt att styrka för påstående.

Oklart vad du vill att jag ska förklara när du inte kommer med något faktiskt påstående att motbevisa.

Den som kommer med ett extraordinärt påstående får självklart bevisa att påståendet stämmer. Det gör inte du. Negativ bevisbörda är inget jag behöver komma med. Det är du som ska bevisa att det du påstår är sant inte jag som ska bevisa att det inte är det.

Det var ju det där med logik och sakliga argument...

Vad har ditt inlägg med ämnet för tråden att göra?
Citera
2025-11-02, 16:54
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Bevis på vad?

Inte på att det finns någon gud i varje fall. Två artiklar med anekdotiskt innehåll som egentligen inte bevisar något påtagligt i den riktningen.

Det bevisar väl egentligen bara två saker.

1. Att det jag beskriver som "att diskutera med någon/några som inte förstår att h*n/de faktiskt inte har några sakliga eller logiska argument i frågan utan mest ältar samma argumentation som både motbevisats och förkastats otaliga gånger.".

2. Du har inte förstått hur man använder källor. Du hänvisar till externa källor utan att förklara vad det är källan är tänkt att styrka för påstående.

Oklart vad du vill att jag ska förklara när du inte kommer med något faktiskt påstående att motbevisa.

Den som kommer med ett extraordinärt påstående får självklart bevisa att påståendet stämmer. Det gör inte du. Negativ bevisbörda är inget jag behöver komma med. Det är du som ska bevisa att det du påstår är sant inte jag som ska bevisa att det inte är det.

Det var ju det där med logik och sakliga argument...
Nja du får nog undersöka saken lite mer, jag orkar inte skriva sidor av information om ämnet som du kan hitta själv, och som jag redan skrivit i andra inlägg. Det är starka bevis om du faktiskt bryr dig om vad det handlar om.

Sen när du har ett bra svar så kom tillbaka!
Citera
2025-11-02, 16:58
Medlem
Pokpokpoks avatar
Citat:
Den kristna iden är ju att gud skapade big bang.
Tänk efter, innan big bang fanns ingenting. Inte ens tid, och ingen materia eller energi. Det fanns inga naturlagar.

Sen bara dök allt upp från ingenstans.

Gud beskrivs enligt kristendom som utanför tid och rum och vårt universum, och vad det än var som orsakade big bang så måste det ju varit utanför tid, rum och universum visst?

Vilket bevisar att det finns någont utanför materia och vårt universum, någon slags högre verklighet.
Jag har aldrig hört eller tänkt i dom banorna att det skulle vara gud som skapade big bang. Intressant.

Men man kan ju inte heller säga "Vi vet inte vad som hände innan big bang så det måste vara gud.." och se det som bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in