Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Delar ni med en andlig syn på tillvaron erfarenheten att de som kallar sig rationella oftast inte klarar av att man pekar ut att de bara är känslostyrda? Och ni ateister, varför blir ni så obekväma och rödsvalliga i ansiktet när man ställer följdfrågor och analyserar era floskler?
Jag håller med dig till stor del. Jag skulle väl anse mig själv vara ateist till största del men är öppen för annat om tillfälle och annat är genuint. Lägger egentligen ingen större energi på det. Ateister ser religion och andlighet som en hobby, ungefär som att mecka med bilar. Därför kan jag tycka det är så konstigt om ateister går igång på något de inte lägger nån större möda på. Jag menar hur många ateister lägger ens en minut om dagen på att tänka på högre makter?
Tror det kristna gör fel i, dvs hur mycket kristna överskattar, är ateisters föreställda inbitna idé om att de aktivt "är emot Gud" eller dylikt. Jag tror kristna ser sin tro som ett glas fullt till bredden med vatten och de ser ateisterna som ett tomt glas med vatten. Enligt mig är det snarare så att gällande ateisterna står vattenglaset inte ens på bordet.
Hur som haver, jag tror det är lite hönan eller ägget, i alla fall i Sverige. Tror lugnare personer till personligheten kanske söker sig till tex kristendom för det på sätt och vis krävs att man behöver vara det, annars om man är stökig i sinnet är det svårt att ha kontakt med Gud. Är ett personlighetsdrag kanske? Vem vet. Skrikvänstern skulle säkert ofta identifiera sig som ateister. Det stämmer med det jag och du nämnde ovan.
Frågor som sätter den andra motparten på sin spets förkommer i alla sammanhang. Inte bara inom religiösa och andliga skäl. Skulle tro att där är det helt ett personlighets- och/eller egodrag. Klarar man inte av oavsett vem man är att ta mothugg på ett ödmjukt och mottagligt sätt så är det en brist i personligheten.
För att bli eller vara irriterad angående något på en person med motsatt åsikt krävs det att man är investerad personligt, emotionellt och intellektuellt till någon grad ena eller andra. Annars är det rätt så omöjligt att gå igång och bli förbannad. Kanske finns det två sorters ateister? Den ena som inte ens tänkt på att de är det och förmodligen inte kunde bry sig mindre och den andra som aktivt tagit beslutet om att vara det. TS kanske bara haft med den senare varianten att göra?