2025-10-15, 17:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moob
ha ha nej du, riktigt så ska den inte tolkas. Trafikrytmen är rytmen/hastighen och avstånden mellan bilarna, och det finns verkligen inget som säger att du måste köra som dem. Dessutom har vissa fordon begränsingar som Epa och släpfordon och finns inga lagar mot att få framföra dessa under morgonrusningen.

Läs på om paragragen där det står att man ej ska köra fortare än att man kan stanna sitt fordon inför varje tänkbart hinder som kan dyka upp oavsett vägunderlag och mängden trafik. Olga 95 kanske har längre reaktionstid och kör troligen mer långsamt och försiktigt än Orvar 22. Så en trafikrytm där alla kör likadant är en utopi och således inget som går att lagstifta om. Det är helt godtyckligt och individuellt.

Nej, det står inget om varje tänkbart hinder, det står varje hinder som går att förutse.

Man kan bötfällas för att man hindrar övrig trafik i onödan och det har skett.
Senast redigerad av OY 2025-10-15 kl. 17:47.
Citera
2025-10-15, 18:51
Medlem
Moobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, det står inget om varje tänkbart hinder, det står varje hinder som går att förutse.

Man kan bötfällas för att man hindrar övrig trafik i onödan och det har skett.

Jo, det är klart man kan det
Citera
2025-10-25, 16:16
Medlem
Det är för att alla sinnen är alert och man känner sig på topp som en rallyförare igen. Sedan mot slutet av arbetsdagen så segar allt ner och man kör som Agda 75, dvs 10 kmh över hastighetsgränsen
Citera
2025-10-26, 13:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Och det går inge snabbare i morgonrusningen att köra som en idiot. Vi ses vid nästa kö eller trafikljus!

Men det fattar inte stresskukslågpannorna!
Citera
2025-11-02, 11:18
Medlem
Gothenburgers avatar
Lösningen är att förskolorna håller öppet 0430-1930
Citera
2025-11-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Lösningen är att förskolorna håller öppet 0430-1930
eller att folk lär sig att planera sin tid.
Ingen har dött av att stiga upp 15 minuter tidigare på mornarna.
Citera
2025-11-02, 20:16
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
eller att folk lär sig att planera sin tid.
Ingen har dött av att stiga upp 15 minuter tidigare på mornarna.

15 minuter hit eller dit spelar ingen roll i storstadsområdena. Det är knök i trafiken mellan kl 7 och 9 på morgonen.
Nu har jag utflugna kids och jag drar hemifrån senast 0530 och hem senast kl 15 (eller så drar jag hem kl 18 om det är mycket att göra). Detta för att undvika tokrusningen Jag har 45 min till gnugget. Åker jag i rusningen på em så har jag en medelhastighet på ca 40km/h hem. Helt sjukt.
Citera
2025-11-04, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
15 minuter hit eller dit spelar ingen roll i storstadsområdena. Det är knök i trafiken mellan kl 7 och 9 på morgonen.
Nu har jag utflugna kids och jag drar hemifrån senast 0530 och hem senast kl 15 (eller så drar jag hem kl 18 om det är mycket att göra). Detta för att undvika tokrusningen Jag har 45 min till gnugget. Åker jag i rusningen på em så har jag en medelhastighet på ca 40km/h hem. Helt sjukt.
Och då hjälper det inte att köra som en idiot, eller hur?
Åk hemifrån tidigare eller flytta någonstans där det inte är sådana köer.

Har du någon annan lösning på problemet?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in