Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Tragiskt! Vad tror du denna patetiska hållning beror på? Jo, man har lagt upp sitt liv på sådant sätt. Om jag fick lika mycket för att gå hemma utan att jobba, skulle jag självklart göra detta. Skulle inte ha några som helt problem att få dagarna att gå med produktiva fritidsintressen. Vi är indoktrinerade i att tro att arbete är det enda som duger - varför kan de som jobbat tillsammans inte träffas utanför företagets fyra väggar?
Ja, dessa pensionärer som jobbar längre och extra gör det för umgänget, men varför inte ha detta på fritiden? Det är som sagt pga. att många har sina kompisar där - inte för att det är kul eller intressant att jobba och slava. Om vi inte från tidig ålder behövde arbeta så skulle denna vurm för arbete heller inte finnas, i alla fall inte för att slava åt andra. Finns hur mycket som helst att göra utan att arbeta - har man så dålig fantasi så att jobbet är ens liv, ja då anser jag dessa vara en patetisk samling människor. Men, det är så systemet indoktrinerar oss att tro, annars skulle mången arbetsplatser få svårt att rekrytera folk. Inte alla kan vara "arbetslediga" - någon måste producera och då måste samhällssystemen uppfostra oss i den andan och det gör den så gärna - redan får tidig skolålder...
Handen på hjärtat - är det jobbet som lockar er att fortsätta några år extra, eller är det sammanhållningen mellan arbetskollegor som drar? Och varför kan ni inte träffas utanför jobbet och göra roligare saker än att slava för andra?
Det handlar nog mycket om att känna attan gör något produktivt också. Pratade med en kille som drev eget med 14 anställda, varav 9 var pensionärer som jobbade timmar utefter hur mycket de hade lust, och han sa att det främsta skälet de jobbade kvar var att de trivdes med det.
Men kan absolut vara en generationsfråga.
Sen tycker jag uttrycket slava är lite löjligt, det är ingen dom gör det i Sverige förutom invandrare som luras hit och går jobba 14h-skudt svart osv.
Sen kan man faktuskt ha ett arbete där man får göra sådant man tycker är roligt, och som man kanske inte ens kan göra på sin fritid. Min fru berättade att de har en 75-åring som jobbar inom hemtjänsten där hon jobbar, gör att hon tycker det är så roligt att ta hand om andra.
Tror inte hon känner att hon "slavar åt någon annans vinst", utan hon har en meningsfull vardag.
Det med "indoktrinering" tycker jag är ett rätt löjligt utryck, däremot har vi byggt upp ett välstånd i vårt land pga att vi har en kultur av att arbeta och hjälpas åt, medan man i många u-länder mer har en kultur att sitta och dega och göra så lite så möjligt är livets mening, och de länderna ser ju ut därefter också.
Bor du hellre här och har ett jobb och lite mindre fritid än sitter av dagarna nere i Somalia, där kotymen är att göra så litet så möjligt på dagarna.
Jag är extremt sällan sjukskriven, men var det i samband med en operation 2 dagar för ett tag sen, men åkte in och jobbade så fort jag kunde trots att det ekonomiskt hade varit bättre att vara hemma några dar till och sen bara jobbat övertid 3h och tagit igen den förlorade inkomsten.
För att jag tycker det är roligt och viktigt det jag gör, och vill inte lämna mina kollegor i sticket. Arbetar statligt, så ingen som chef som tjänar pengar på det, utan vi har viktiga uppgifter att lösa ut, och då går man inte hemma och dräller om det inte behövs. Jag gör åtminstone inte det.
Men däremot planerar jag att gå i pension vid 61, jag personligen har inga problem att fylla min fritid, men det är ett tag tills dess, och dyker det upp något roligt kanske jag också kör några år extra på halvtid.