Citat:
Ursprungligen postat av
Andreas-yi
Om vi tar det äldre paret så handlade det om Jesus historicitet, att Marx som betytt mest för ateismen egentligen var djävulsdyrkare, att kompatibilisters argumenterande för fri vilja bara är ordjonglering, att subjektiv upplevelse är på samma nivå som Gud i verifierbarhet.
Sedan när jag sa att för mig så är påståendet om att hela världen skulle vara skapad av Gud närmast omöjligt att greppa så slappnade dem av. Till jag följde upp med att det nästan är lika svårt att tro på som att Big Bang kom ur en slump och kallade det ett mirakel.
Men detta är en tilläggsförklaring till tråden och inte dess ämne.
Marx har inget med ateism att göra.
Ateismen (i bestämd form) är en term som kreationister använder för att försöka utmåla ateism som en religion eller filosofi. Är du kreationist?
Big bang är en term som myntades i förlöjliga de syfte och som ändå används som benämning på skeenden i det tidiga universum. En bättre term är en kraftig expansion. Det har inget med slumpen att göra.
Jesus existens som en faktisk historisk person är
nästan klarlagt så långt som att det
kanske fanns en kille vid den tiden i den regionen som
kanske hette något som sedan dess blivit till namnet Jesus och som avrättades av lokala romare. Föddes han av en jungfru? Nej. Dog han och började han leva igen av sig själv några dagar senare? Nej. Steg han på okänt sätt upp i himlen under sitt 33:e år? Nej. Kunde han bota sjuka och få blinda att se? Nej. Gick han på vatten? Nej.
Om du tycker att Big bang är ett mirakel, då går du alltså med på idén att universum trollades fram av en osynlig och flygande trollkarl som du dyrkar och kallar för din gud?