Citat:
Ursprungligen postat av
KattenSpike
Två okunniga verksamma inom psykiatrin uttalar sig. I ICD-11 finns diagnosen ”Komplex PTSD”. Den versionen av WHO:s diagnosmanual finns ju redan att tillgå sedan flera år, men är ännu ej översatt till svenska och därför inte aktuell här. Än. Det betyder ju inte att diagnosen inte finns.
Bessel van der Kolk med kollegor ville införa diagnosen komplex PTSD i DSM redan på 1990-talet. Men American Psychiatry Association motsatte sig det av märkliga och oförklarliga skäl. Troligtvis för att de där var bakåtsträvare och för att det skulle bli så dyrt att behandla alla utsatta människor som möjligen kunde ha denna diagnos, som ofta kom från lägre socioekonomiska samhällsklasser. Det var väl där skon klämde, att man gör skillnad på folk och folk och att man inte anser dessa människor värda behandling. Den ruttna människosynen återigen.
Så att dessa här i tråden, som påstår att de är verksamma inom psykiatrin och att kunskapen inte finns, antingen ljuger de eller så är de okunniga. Men fortsätt ni att förneka verkligheten och tänka endimensionellt. Det är ni ju så bra på. Ni är inte något annat än populister som vill hitta på enkla svar på komplexa problem.
I övrigt har tidigare användare definierat väldigt bra generellt vad trauma är - det är inte vad händelsen eller händelserna i sig utgjorts av som bestämmer om det varit traumatiskt - det är hur individen reagerar på händelsen/händelserna som avgör det. Förlegat att se på traumabegreppet som att det enbart kan vara trauma utifrån några få scenarier. Kunskapen om psykiskt trauma och dess effekter är tyvärr mycket låg inom den svenska vården och psykiatrin än idag.
https://lakartidningen.se/vetenskap/...ex-ptsd-cptsd/
Läs också på om ACE-studien.
Måhända att det är "förlegat", men jag tror inte på det "nya" sättet att hitta på diagnoser för vareviga minsta sak.
Inte heller tror jag på att dalta med vareviga lilla gnällspik som tror sig ha upplevt en oförrätt.
Detta skulle ju ta upp hela systemet med tillhörande avsatt statliga ekonomiska medel.
Du kan kalla en personlig ståndpunkt för "okunnighet" - det berättar mer om dig själv än om oss.
Att det fortfarande är epitet, ordval trauma som är kärnfrågan i diskussionen verkar efter x antal inlägg fortfarande ha gått dig över huvudet.
Då du är förtjust i diagnoser, kan du fundera på vilken du vill sätta på dig själv efter ett antal paranoida inlägg om att jag skulle vara en viss tidigare överläkare vid Sankt Jörgens - något du satte igång med i ditt första inlägg gällande detta.
Du drog alltså parallellen till att jag skulle vara en specifik individ efter att ha läst ett inlägg av mig, innehållandes ett fåtal meningar.
Hade inte haft några problem att inleda en screening för diverse NPF - eventuell kverulansparanoia hos dig efter detta paranoida beteende.
Någon form av kontakt med psykiatrin har du garanterat, eller har du nuvarandes.
Sluta vara en sådan liten gnällspik, ta tag i dig själv - gå vidare