2025-11-01, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Varför skulle SE om han var mördaren ljuga om detta besök 3 mars?

Vad skulle det ens fylla för behov?

Varför ljög han till polisen om att inte ha pratat med väktarna mordkvällen?

Han vill hålla Skandia mest möjligt utanför.

Skandia är tydligen ett problem för Engström. Så tolkar jag det.
Citera
2025-11-01, 10:13
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Skandia är också SEs arbetsplats, vilket gör det naturligt för SE att befinna sig där utan att väcka misstankar.

Det tyder också på en viss planering att hyra-låna stugan i Idre och boka nyckelbyte på lördagen efter mordet för att täcka upp att han var inne på sin arbetsplats på måndagen 3 mars mitt i ledigheten.

Om besöket på Skandia var så "hemligt" varför minns så många i personalen att SE berättade om mordet?

Kan du försöka göra detta begripligt ur ett GM-SE-perspektiv? Att både göra allt för att synas på Skandia måndag 3 mars och samtidigt hålla besöket hemligt eftersom det är så misstänkt att befinna sig på sin arbetsplats?
Citera
2025-11-01, 10:17
Medlem
Citat:
Skandia är också SEs arbetsplats, vilket gör det naturligt för SE att befinna sig där utan att väcka misstankar.

Det tyder också på en viss planering att hyra-låna stugan i Idre och boka nyckelbyte på lördagen efter mordet för att täcka upp att han var inne på sin arbetsplats på måndagen 3 mars mitt i ledigheten.

Om besöket på Skandia var så "hemligt" varför minns så många i personalen att SE berättade om mordet?

Kan du försöka göra detta begripligt ur ett GM-SE-perspektiv? Att både göra allt för att synas på Skandia måndag 3 mars och samtidigt hålla besöket hemligt eftersom det är så misstänkt att befinna sig på sin arbetsplats?

Personalen på Skandia och polisen är två olika saker. Han spelar två spel här också kallat dubbelspel.

Ett mot Skandia och ett mot polisen.
Citera
2025-11-01, 10:27
Medlem
Jag tror i grund och botten det var svenskens lite autistiska kultur/natur som gjorde att SE lyckades med det här. Indern SE med sin lite mer intrikata natur gjorde som han ville i det här spelet.

Han bluffade skiten ur hela systemet, slog dom på öppen mark.
Citera
2025-11-01, 10:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det åklagaren syftade på där var väl ryktena som gick i Skandiahuset (se t.ex. förhöret med Bergström) om att SE kanske hade stannat hemma och sedan ljugit ihop hela Idre-resan. Det kollades upp, och man kunde konstatera att SE faktiskt hade varit till Idre: Dels uppgav stugutlånaren att SE hade lämnat en handskriven lapp och en skål med godis i stugan, och dels kunde SE:s exfru visa upp ett fotoalbum märkt "Idre-86", som visade SE och den lilla röda bilen i olika positioner kring stugan och i skidbacken. Att åklagaren ens skulle ha intresserat sig för det långt senare uppkomna sk. "Måndagsmysteriet" (dvs. frågan om vilken av dessa måndagar SE höll sin show på Skandia, eller exakt vilken dag han åkte till Idre) har jag svårt att tro.

Det KPs uttalande betyder är att de kollat upp om han åkt till Idre på söndagen och sen varit där. Och att KP och co inte hade hittat någon anledning tvivla på det, när de gptt igenom HELA materialet.
Citera
2025-11-01, 10:35
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Varför kollade man inte upp Idre resan ordentligt när väl Engströms namn dök upp i April inne i palmerummet ?

En av anledningarna kan ju såklart vara att man kände att Engström inte var tillräckligt het som GM men PH borde iofs kunnat kolla det !

Varför skulle de göra det? Det spelar ju absolut ingen roll i frågan om SE:s skuld.
Citera
2025-11-01, 10:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jo, men jag gör ju inte det. Då har du misförstått.

Det måste du göra. För från ingenstans tog du upp att SE var tjock.
Citera
2025-11-01, 10:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Se bara på vem han kontaktar först, polisen kommer «långt» ner på listan.

Är det verkligen normalt?

Nej, det brinner på dass för Engström, han har bråttom. Skandia är där han börjar släcka först.

Beteendet är som handen i handsken på en person som vill göra sig viktigare än han var. Hade man gjort en gärningsmannaprofil över ett vittne som ljuger sig viktigare hade detta ingått.

Poäng till att SE är oskyldig
Citera
2025-11-01, 10:44
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Det är helt korrekt

Han tar inte kontakt med polisen på mordnatten , han ringer inte ens när han kommer hem

Utan sover på saken och plötsligt ska han släcka branden på Skandia genom ringa RB och kontakta media ang förväxling
Nämn ett enda vittne som ringer när hen kommit hem.
Citera
2025-11-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det måste du göra. För från ingenstans tog du upp att SE var tjock.

Det inte så jag menade och jag skrev INTE att SE var tjock.

Men när jag läser inlägget nu förstår jag det nästan inte själv, jag fick inte riktigt fram vad jag tänkte.
Sen ser det ut som jag kritiserar din upptäckt i materialet och det var verkligen inte meningen.

Kudos till dig för det där faktiskt, bra observerat.
Citera
2025-11-01, 10:46
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför skulle SE om han var mördaren ljuga om detta besök 3 mars?

Vad skulle det ens fylla för behov?

Precis, en helt vansinnigt riskabel lögn utan någon som helst vinst.
Citera
2025-11-01, 10:47
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Samtalet måste bort om vittnet SE ska hinna ut för att vara nära mordet. Därför tar han bort samtalet. Superenkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in