2025-11-01, 08:13
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Mm jo tjena dina 10 special forces dödade en hel ryssk brigad och gjorde så att vägarna i pokrovsk blev fria igen.

1 vecka sen har dom gett upp, kom ihåg vart ni läste det först.
Ha ha en vecka nu? För några dagar sen var det bara ett par dagar innan Pokorovsk skulle falla.
Ni rysshoror är verkligen experter på att flytta fram målstolparna.
För 1,5 år sen var det också nån vecka innan det skulle hända! Ni måste gilla,att framstå som efterblivna pajasar?
Citera
2025-11-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Nu är ukrainarna snart helt utdrivna ur Pokrovsk.

https://deepstatemap.live/en#12/48.2758216/37.1795236

Ukrainarna kommer också att behöva fly ur den omkringliggande kitteln för att inte bli helt omringade.

https://deepstatemap.live/en#11/48.3251059/37.2512137

Nästa stad att ryka blir sedan Kostiantynivka.

https://deepstatemap.live/en#10/48.5587642/37.6949970

Ser ut att kunna bli en repris på Pokrovsk.
En repris på Pokrovsk? Två års slaktande av ryska soldater till för att ta en mindre stad alltså.

Tänkt att det fortfarande finns de som tror att Ryssland vinner.
Citera
2025-11-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Jag förstår att stödet till Ukraina ses som ‘småpotatis’ i statsbudgeten, men principen är viktig. Varje krona som går utomlands är ändå en krona som inte används för sjukvård, skola eller trygghet här hemma. Sverige har stora problem just nu, och jag tycker fokus borde ligga på att lösa dem först.

Vi ser ju igenom Rysslands långsiktiga strategi och 1 krona satsad nu är flera kronor sparade i framtiden, om Ryssland får sig en tillräckligt stor knäpp på näsan och taggar ner.

Din text beskriver ett mönster man ofta ser. Det saknar konsekvensktänk i princip helt. Istället för att bli arg när du läser detta kanske du skulle fråga dig "Och sen då?" några gånger efter du skrivit nåt. Sådana som jag ser dig och din text antingen som korkad eller illvilligt döljande en egentlig agenda.

Ryssland har på olika sätt sagt rent ut att de vill skapa ett slags Sovjet 2.0. Det inkluderar baltländerna, helst hela Ukraina men räcker med kustremsan till Moldavien.

Vad tror du en större all-in konflikt med kanske både Ryssland och Kina kostar Sverige? Även om vi inte gått med i Nato och var heeeelt neutrala skulle vår ekonomi bli oerhört svårt drabbad.

Rysslands egenmäktiga agerande är helt enkelt oacceptabelt och passar inte in i den regelbaserade värld som vi nu har. Att Kina spelar båda sidor är så jävla ointelligent för de är bland de som tjänat absolut mest på en regelbaserad värld även om de själva är något av en diktatur.
Senast redigerad av blublang 2025-11-01 kl. 08:26.
Citera
2025-11-01, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du har missuppfattat diskussionen.Pettersson menar att Putin inte kan vinna i Ukraina om han inte tar hela, jag antar att han menar att det är för att annars har AFU fortfarande en bas att utgå ifrån där de kan döda ryssar och skjuta robotar mot Ryssland. “High-tech Hizbollah”-teorin.

När det är sagt så är jag inte heeelt oenig med dig om risk (men Pettersson skrev inte om det). Putin kanske chansar. Det är ju inte helt irrationellt. Jag kan hjälpa dig lite.

Zelensky kanske vet att han håller på att förlora. Det sannolika är ett nederlag och det "rationella" är att inleda förhandlingar innan det blir ännu sämre. Men om han har tur händer någon svart svan som vänder kriget, typ:
1) Ett äkta wunderwaffe uppfinns
2) Putin blir galen på riktigt och gör något som blir helt katastrofalt för egna armén
3) Ett helt annat krig utbryter, som påverkar maktbalansen negativt för Ryssland.

Skulle du köpa den logiken? Det är ett analogt resonemang.

Det är möjligt att Putin chansar nu på samma sätt som i Zelensky-exemplet ovan. Även om Ukraina ser svaga ut nu, så är han övertygad av sina militärer om att detta troligen går helt åt skogen så småningom och ryssarna kommer blir tvungna att retirera till 2013 års gräns, alternativt att det ryska samhället kollapsar. Säkerligen finns det en liten “svans” av möjlighet att detta händer - krig är alltid riskabelt och en av många anledningar till att inte ge sig ut i dem. Det är också en av få relativt bra anledningar till vår nuvarande politik. Stormakter med väldigt hög riskaptit är väldigt farliga och skadliga.

Putin ser Ryssland som varande på en brinnande plattform. Om han inte agerar nu, kommer situationen vara sämre om något decennium. Samma gällde även Ukraina anno 2022 i Istanbul. Därav riskaptiten.

Du gillar att föra dessa teoretiska resonemang. Och de kan ibland vara intressanta. Men du har väl aldrig, vad jag kommer på, gjort någon form motsvarande resonemang avseende sannolikheten för att ett eventuellt fredsavtal skulle hålla.

Enligt mitt sätt att se på saken är det ju den avgörande frågan. Bedömer man att ett avtal kommer att hålla blir det ju mycket intressantare att faktiskt förhandla, än om man tror att ett avtal bara resulterar i en kort period av fred innan ryssarna hittar en ny orsak att angripa.

Putin är, helt uppenbart, en ledare som har väldigt lätt att hitta orsaker till angrepp på grannländer.

Så om ett fredsavtal tvingar Ryssland att backa från de områden de redan formellt införlivat blir han en förlorare som ger upp rysk mark. Alltså uppstår en orsak till revansch.

Att släppa delar i söder gör den så viktiga landbryggan till Krim svag. Alltså kommer det att vara lätt att åberopa att den vägen är hotad för att man ska ha motiv till nya angrepp.

Och slutligen, om Putin känner sig som en vinnare på avtalet, så kanske han vill ha mer? Det gick ju så bra förra gången.

Vilka är egentligen Putins incitament, enligt dig, att ingå ett avtal som också kommer att kunna hålla?
Citera
2025-11-01, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men du har väl aldrig, vad jag kommer på, gjort någon form motsvarande resonemang avseende sannolikheten för att ett eventuellt fredsavtal skulle hålla.

Med risk för att skapa trams i tråden. Synen på avtal verkar för vissa enbart vara nåt i stil med "Alla lagar, regler och avtal som hindrar Tsarens absoluta makt är ogiltiga".

Ryssland har bekräftat Ukrainas suveränitet och gränser i skrift så många gånger, men skiter i det ändå. Varför skulle ännu ett avtal göra någon skillnad?
Senast redigerad av blublang 2025-11-01 kl. 08:41.
Citera
2025-11-01, 08:43
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Du gillar att föra dessa teoretiska resonemang. Och de kan ibland vara intressanta. Men du har väl aldrig, vad jag kommer på, gjort någon form motsvarande resonemang avseende sannolikheten för att ett eventuellt fredsavtal skulle hålla.

Enligt mitt sätt att se på saken är det ju den avgörande frågan. Bedömer man att ett avtal kommer att hålla blir det ju mycket intressantare att faktiskt förhandla, än om man tror att ett avtal bara resulterar i en kort period av fred innan ryssarna hittar en ny orsak att angripa.

Putin är, helt uppenbart, en ledare som har väldigt lätt att hitta orsaker till angrepp på grannländer.

Så om ett fredsavtal tvingar Ryssland att backa från de områden de redan formellt införlivat blir han en förlorare som ger upp rysk mark. Alltså uppstår en orsak till revansch.

Att släppa delar i söder gör den så viktiga landbryggan till Krim svag. Alltså kommer det att vara lätt att åberopa att den vägen är hotad för att man ska ha motiv till nya angrepp.

Och slutligen, om Putin känner sig som en vinnare på avtalet, så kanske han vill ha mer? Det gick ju så bra förra gången.

Vilka är egentligen Putins incitament, enligt dig, att ingå ett avtal som också kommer att kunna hålla?

Jo, jag har gjort det, kanske t om med dig i starten av kriget. Kort sagt så såg jag det så här:

1) Ryssland håller ibland fredsavtal, ibland inte. Om vi tittar tillbaka på deras predecessor states, så har de svagt track record.
2) Om de får en fred där de får en bra deal, ökar chansen att de håller den (vilket givetvis är "moraliskt irriterande"). Men inte ens det är en garanti, t ex Sovjets annektering av baltikum efter att "de bara skulle ha lite militärbaser i länderna".
3) Ukraina har samma stater som predecessor (sovjet, Tsar-Ryssland). Dvs det är två unkna stater med dåligt track record som ska sluta fred och hålla den med varandra.

Det finns sålunda hög risk att freden inte blir permanent.

Men du vet vad John Lennon sjunger, "give peace a chance". Det var säkert många som dömde ut freden mellan Finland och Sovjet också. Men den fungerade. Säg att det är 50% sannolikhet att freden håller. Om vi säger att Ukraina och Ryssland tillsammans nu har 2 miljoner i förluster och att fortsatt krig leder till 2 miljoner ytterligare i förluster, så betyder det att det finns 1 miljon människoliv riskjusterat att spara. Förenklat så klart.

En stor del av orsaken att jag aktiverade mig i detta krig är risken för att det spinner ur kontroll till kärnvapenkrig. Eftersom nersidan är så stor ("tail risk") så är jag för "fred nu", även om den blir osäker.

Givetvis kan man "designa" freden bra eller dåligt också. Tyvärr ligger det i de politiska systemens natur att en bra design sällan är sannolik. Men det gäller oavsett om vi får en Kyiv-vänlig eller en Moskvavänlig fred.
Citera
2025-11-01, 08:58
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Gränsen går längre in i Ukraina nu än om vi följt min linje.

Bra där. Kan du bara redogöra din linje vid Pokrovsk från hösten 2024 när du agerade rysk hejarklacksledare och vad du skulle göra om Pokrovsk inte fallit 31:e mars 2025?

Det är viktigt för din trovärdighet i debatten att du svarar på frågan eftersom du spammar tråden dagligen.

Citat:
Skriv ett inlägg och förklara istället.

Precis. Skulle du kunna skriva ett inlägg och förklara varför du postar i en tråd som du lovade att lämna för all framtid. I Sverige håller vi svenskar vårt ord och du är i ett svenskt forum just nu. Tolkar vi dig rätt att ni blåljuger som värsta mytomanerna i ditt hemland?

Du glömde svara på några frågor.

Kan du presentera ditt alternativ till frihet och demokrati i Ukraina? Är det ryska tjuvsamhället baserat på lögner och din zigenarheder som är modellen? Istället för att använda manualen från 2022 och baktala Ukraina, Sverige och fria länder för att sabotera tråden kan du åtminstone förklara varför ni i Team Putin på flashback är så besatta av att massmördaren och psykopaten Putin ska "vinna"?
Citera
2025-11-01, 08:59
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jo, jag har gjort det, kanske t om med dig i starten av kriget. Kort sagt så såg jag det så här:

1) Ryssland håller ibland fredsavtal, ibland inte. Om vi tittar tillbaka på deras predecessor states, så har de svagt track record.
2) Om de får en fred där de får en bra deal, ökar chansen att de håller den (vilket givetvis är "moraliskt irriterande"). Men inte ens det är en garanti, t ex Sovjets annektering av baltikum efter att "de bara skulle ha lite militärbaser i länderna".
3) Ukraina har samma stater som predecessor (sovjet, Tsar-Ryssland). Dvs det är två unkna stater med dåligt track record som ska sluta fred och hålla den med varandra.

Men du vet vad John Lennon sjunger, "give peace a chance". Det var säkert många som dömde ut freden mellan Finland och Sovjet också. Men den fungerade. Säg att det är 50% sannolikhet att freden håller. Om vi säger att Ukraina och Ryssland tillsammans nu har 2 miljoner i förluster och att fortsatt krig leder till 2 miljoner ytterligare i förluster, så betyder det att det finns 1 miljon människoliv riskjusterat att spara. Förenklat så klart.

En stor del av orsaken att jag aktiverade mig i detta krig är risken för att det spinner ur kontroll till kärnvapenkrig. Eftersom nersidan är så stor ("tail risk") så är jag för "fred nu", även om den blir osäker.

Givetvis kan man "designa" freden bra eller dåligt också. Tyvärr ligger det i de politiska systemens natur att en bra design sällan är sannolik. Men det gäller oavsett om vi får en Kyiv-vänlig eller en Moskvavänlig fred.

I avtalsdebatten bör läggas till att Ukraina inte höll Minskavtalet där befolkningen i Donbass skulle få rösta om självständighet.
Citera
2025-11-01, 08:59
Medlem
Citat:

Det där stämmer tyvärr inte. Det är just "en bra deal" som brukar leda till att man vill ha mer. Historien är full av exempel. T ex fick ju Hitler en jättebra deal 1938. Det hjälpte inte freden.

Att du noterar ryssarnas dåliga track record i att hålla avtal är bra. Men det är faktiskt så dåligt så att tillskriva ett fredsavtal 50% chans är alldeles för högt. Men Stalin utlovade fria val i Polen, de valen kom att hålls 45 år efter krigsslutet. Stalin lovade att ingripa mot Japan, men han tog bara tre öar som han sedan behöll. Han manipulerade Oder-Neisselinjen för egen vinning etc. Att Putin idag skulle hålla ett avtal som han är det minsta lilla missnöjd med skulle jag sätta till långt under 10%.

Min uppfattning är att en nödvändig förutsättning för en hållbar fred är att Putin och hans anhang.avlägsnas från makten.
Citera
2025-11-01, 09:10
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Nu måste det går riktigt dåligt för Team Putin när snedseglarens pojkvän dumdrägg kallats in för att förstöra tråden med off topic.

Oj kissade Badbyxfjollan på sig när Ukraina fick lite kritik?

Det enda rimliga som kan leda till en varaktig fred är att uppfylla Minskavatalet och låta befolkningen i Donbass rösta om självständighet och göra precis som Jugoslavien och Tjeckoslovakien, dra gränsen efter etnicitet och religion.
Dvs att de östra ryskspråkiga delarna där de är övervägande ortodoxt kristna tillfaller Ryssland. Sedan får Ukraina behålla de ukrainskspråkiga delarna. Annars kommer diskriminering och dispyter att fortgå i hundra år till.
Citera
2025-11-01, 09:15
Medlem
Pebbiss avatar
Sedan april 2024 har Pokrovsk varit ett prioriterat mål för Ryssland. I över 1,5 år har man försökt att erövra en stad som är ungefär lika stor som Kalmar. Det säger en del om kvalitén och styrkan i den Ryska armén. Ryssland är patetiskt. En papperstiger.
Citera
2025-11-01, 09:22
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Strömlöst i Moskva-kloaken - de mycket bisarra ryska mytomanerna talar om "automatisk avstängning"

Moskvaregionens Zhukovsky-distrikt blev strömlöst efter en drönarattack från ukrainska väpnade styrkor.

Natten till den 1 november attackerade ukrainska drönare Moskvaregionen. Totalt 11 drönare stoppades av luftförsvarsstyrkor, varav sex var på väg mot huvudstaden, enligt rapporter från det ryska försvarsministeriet och Zhukovskys borgmästare Sergej Sobjanin. Efter attacken stängdes strömmen av i staden Zhukovsky, sydost om Moskva, rapporterade distriktsadministrationen vid midnatt.

Myndigheterna tillskrev inte avbrotten till drönarattacker och förklarade att strömförsörjningen i Zhukovsky avbröts "på grund av automatisk avstängning av 10 kV-utrustning". Reparationspersonal återställer strömmen med hjälp av ett reservsystem, uppgav administrationen. Filmklipp från Zhukovsky-distriktet utan ström publicerades av Astra, kanalen för ukrainska operativa väpnade styrkor, och REN TV. Lokala offentliga grupper rapporterade också om en flyglarm över staden.

https://www.moscowtimes.ru/2025/11/01/podmoskovnii-zhukovskii-ostalsya-bez-elektrichestva-posle-naleta-dronov-vsu-a179002
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in