2025-11-01, 02:50
Avslutad
Hej!

Jag har ADHD/ADD men börjar ibland undra om jag är bipolär eller något för ångestbesvären är förjävliga, depressionen blir tyngre och tyngre och medicinerna jag provat två stycken nu är med elvanse tills vidare tycks inte fungera något vidare med tiden tar 70mg.

Funderar på förutom har sådana lugnande tabletter om det finns någon antidepressiv värd namnet alternativt någon annan medicin mot ADHD jag bör prova eller något annat?

SSRI vill jag ej testa pga risk för kukproblem. Kan inget om SNRI. Mirtazapin har jag provat. Voxra 300mg var bäst (dock ej 100 bra) tills sömnproblem en gjorde mig paranoid fick sluta upp med den då.

Jag har katastroftankar, en grov depression som förlamar mig i perioder, självmorstankar när jag reser mig upp för tillfället.

Vad skulle ni med erfarenhet säga är okej och som ej avtrubbar en helt jag har provat SSRI och du blev mer zombie än på dessa benzos jag tar varje dag för tillfället jag skojar ej.

Eller bör man ge upp sina föreställningar om ännu en tablett som tydligen ska vara behjälplig i situationen och helt enkelt acceptera sitt öde och upprätthålla träningen som jag slarvat med pga måendet den sista tiden? Som jag borde börja ta på mer allvar än bara armhävningar och gå/cyckling.
Citera
2025-11-01, 02:57
Medlem
Ta kontakt med din läkare och snacka om dina problem med den som skriver ut din medicin, det är det bästa du kan göra!
Citera
2025-11-01, 03:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Ta kontakt med din läkare och snacka om dina problem med den som skriver ut din medicin, det är det bästa du kan göra!
Jag har tagit kontakt och väntar svar på tid men du vet jag vill gärna höra vad folket tycker också som faktiskt tar medicinen eller har erfarenheten. Gärna då ämnet antidepp framförallt består av mycket skit SSRI vill jag inte ens veta av exempelvis.
Citera
2025-11-01, 03:38
Medlem
”Lugnande, men inte antidepressiva”?

Dels så låter du väldigt okunnig om drogerna (inget fel i det, det har vi alla varit. Men lyssna då på alla varningar du kommer att få från alla de som skiten eller förlorar folk som gjort det)

Låter som att du frågar efter bensodiazepiner (för att du är okunnig och förstår inte att de oundvikligen kommer att förvärra dina problem). Det kommer att bli ditt livs största misstag

Mot ADHD hjälper ADHD-mediciner. Amfetamin. ”Lugnande” hjälper inte ett piss mot ADHD. Snarare raka motsatsen.
Senast redigerad av Ballooong 2025-11-01 kl. 03:47.
Citera
2025-11-01, 07:58
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oklararen
Hej!

Jag har ADHD/ADD men börjar ibland undra om jag är bipolär eller något för ångestbesvären är förjävliga, depressionen blir tyngre och tyngre och medicinerna jag provat två stycken nu är med elvanse tills vidare tycks inte fungera något vidare med tiden tar 70mg.

Funderar på förutom har sådana lugnande tabletter om det finns någon antidepressiv värd namnet alternativt någon annan medicin mot ADHD jag bör prova eller något annat?

SSRI vill jag ej testa pga risk för kukproblem. Kan inget om SNRI. Mirtazapin har jag provat. Voxra 300mg var bäst (dock ej 100 bra) tills sömnproblem en gjorde mig paranoid fick sluta upp med den då.

Jag har katastroftankar, en grov depression som förlamar mig i perioder, självmorstankar när jag reser mig upp för tillfället.

Vad skulle ni med erfarenhet säga är okej och som ej avtrubbar en helt jag har provat SSRI och du blev mer zombie än på dessa benzos jag tar varje dag för tillfället jag skojar ej.

Eller bör man ge upp sina föreställningar om ännu en tablett som tydligen ska vara behjälplig i situationen och helt enkelt acceptera sitt öde och upprätthålla träningen som jag slarvat med pga måendet den sista tiden? Som jag borde börja ta på mer allvar än bara armhävningar och gå/cyckling.
Du skall överhuvudtaget inte börja mixtra själv med medikamenter.
Att ställa denna fråga här visar att du har problem med tillit.
Gör EXAKT som vården säger, varken mer eller mindre.
Var helt ÄRLIG mot vården - to thine own self be true som Polonius sa till sin son för att det skulle gå bra.
För att vården skall kunna ställa in rätt medikamenter och rätt dos måste du göra EXAKT som den säger.
Det är endast då som du kan få vården att fullfölja sitt ansvar att ge dig den bästa behandlingen.
Detta är inte som ett benbrott utan diagnosen bygger på patientberättelsen och på patientens respons på behandlingen.
Citera
2025-11-01, 08:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ballooong
”Lugnande, men inte antidepressiva”?

Dels så låter du väldigt okunnig om drogerna (inget fel i det, det har vi alla varit. Men lyssna då på alla varningar du kommer att få från alla de som skiten eller förlorar folk som gjort det)

Låter som att du frågar efter bensodiazepiner (för att du är okunnig och förstår inte att de oundvikligen kommer att förvärra dina problem). Det kommer att bli ditt livs största misstag

Mot ADHD hjälper ADHD-mediciner. Amfetamin. ”Lugnande” hjälper inte ett piss mot ADHD. Snarare raka motsatsen.
Tror du gick för hårt på flaskan igår min vän du missförstår min text.

Jag intar benzos via vården redan och det funkar för att stänga av panikångest allt för ofta. Men tänker på något mot depressionen som tynger mig eller eventuellt något annat en det jag äter just nu mot ADHD eftersom det funkar inte så bra helt enkelt längre.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du skall överhuvudtaget inte börja mixtra själv med medikamenter.
Att ställa denna fråga här visar att du har problem med tillit.
Gör EXAKT som vården säger, varken mer eller mindre.
Var helt ÄRLIG mot vården - to thine own self be true som Polonius sa till sin son för att det skulle gå bra.
För att vården skall kunna ställa in rätt medikamenter och rätt dos måste du göra EXAKT som den säger.
Det är endast då som du kan få vården att fullfölja sitt ansvar att ge dig den bästa behandlingen.
Detta är inte som ett benbrott utan diagnosen bygger på patientberättelsen och på patientens respons på behandlingen.
Jag lider av tillitsbrist helt rätt på grund av trauman och åter trauman mitt i prick där.

Jag gör som dom säger men jag är även med i matchen tänker inte ta SSRI så att min kuk slutar fungera för att en läkare säger det till mig förstår du vad jag menar? Har du hört om PSSD och folk som har problem med stånd alltså efter det skräpet? Gäller SNRI också mm. Dom inom vården vill inte prata med dig om sånt.

Återkom om du har några förslag på läkemedel kunna prova som skulle passa min situation? Funderat på Lyrica bland annat är det värt något? Sedan antidepp-spåret svårt men att inte ha en depression som tynger ner än så pass grovt att en morgonpromenad inte sänker en vore trevligt.

Jag är farligt deprimerad liksom har övervägt självmord gått till tåg och skit denna vecka känner jag har tappat kontrollen. Ringt vården angående saken väntar ännu.

Tycker jag krigar på rätt duktigt bättre än dom flesta deprimerade försöker träna och sådana grejer har muskler sitter inte bara och tycker synd om mig själv non stop och undrar varför jag mår dåligt men nog har jag dessa tendenser när jag blir helt matt tyvärr.

Har sänkt mina krav på livet dessutom från att tänka jag ska ha flickvän/fruga till att vara helt nollställd i den frågan precis som varför jag är ensam allt för ofta.
Citera
2025-11-01, 09:03
Medlem
StonedMonkeys avatar
Du skulle kunna testa Voxra, den är lite antidepp.. Men gör inget på egen hand, prata med din läkare
Citera
2025-11-01, 09:28
Medlem
citymormors avatar
Sluta medicinera, raw dogga livet istället.
Citera
2025-11-01, 10:43
Medlem
Tog lång tid innan jag fick Brintellix som medicin.

Tyckte den var den bästa när jag behövde det.

Men som alla säger prata med vården och våga ifrågasätta.

Men medicin hjälper som ett plåster på ett sår. Vägen att gå är alltid att jobba med sig själv.
Citera
2025-11-23, 17:14
Medlem
Låter som du redan vet att du behöver förändring. Finns inga mediciner som ensamt fixar psykisk ohälsa. Om de biter får du bättre förutsättning att reda ut dina problem.
Med ADHD helt avgörande att hitta bra vanor hur tråkigt det än är.

Om du vill att vården skall hjälpa dig får du gå in öppen och utgå från att läkaren vill hjälpa dig och har bättre koll än du. Tvärstopp om du säger du mår fruktansvärt och samtidigt har bestämd uppfattning om allt du inte vill prova.

Min enda ånger på fronten är att inte hoppade på läkarens förslag direkt, hade sparat mig månader av lidande.
Alla antidepp suger men är det inte värt att eventuellt ta några månader biverkning än att må som du gör?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in