2025-10-31, 20:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Har tänkt på en sak.

Har en del aktier som genererar en del utdelningar. Det är bra pengar och ingen skatt i en ISK.

Men rent moraliskt är det väl tveksamt? Är lite som att leva som en kommunist. Likheten är att man lever på andras arbete. Precis som att leva på skattefinansierade bidrag.

Egentligen borde man ju låna några miljoner och köpa högavkastande aktier och låta andra arbeta åt en.

Vad säger ni? Är det omoraliskt och lite fult att leva på aktieutdelningar? Ungefär som att leva på försörjningsstöd?
Citera
2025-10-31, 20:05
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Alltså, du är ju en mycket större parasit eftersom du tjänar pengar på andras arbete utan att själv lyfta ett finger, jämfört med att kooperativt ta del av vinsten i fabriken du jobbar i som en kommunist.

Om vi nu ska använda oss av marxistisk ekonomisk teori för att analysera aktieutdelning
Citera
2025-10-31, 20:06
Avstängd
Hade du bara lite otur när du försökte tänka här?
Citera
2025-10-31, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
ingen skatt i en ISK.

Är lite som att leva som en kommunist. Likheten är att man lever på andras arbete. Precis som att leva på skattefinansierade bidrag.

Ungefär som att leva på försörjningsstöd?

Det är skatt på ISK, en sk schablon skatt.

Bidrag tömmer kungens skattkista. Utdelning från aktier fyller istället upp kungens skattkista.

Vad som är mest moraliskt kan man diskutera.

Gör man så gott man kan att undvika bidragsliv, och försöker bidra och vara till nytta och glädje för andra, så spelar det ingen roll om man lever på bidrag eller utdelning.

Tyvärr vill många rika inte bidra till samhället eller andra människor utan konstant berika sig själva mer och mer (girigheten ökar ju rikare de blir), och vissa som får bidrag slutar försöka skaffa ett riktigt jobb (men det kan bero på depression), och inget av detta är inte riktigt rätt eller bra för någon.
Senast redigerad av -Gummi-Tarzan- 2025-10-31 kl. 20:17.
Citera
2025-10-31, 20:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Alltså, du är ju en mycket större parasit eftersom du tjänar pengar på andras arbete utan att själv lyfta ett finger, jämfört med att kooperativt ta del av vinsten i fabriken du jobbar i som en kommunist.

Om vi nu ska använda oss av marxistisk ekonomisk teori för att analysera aktieutdelning

Ja, det har du kanske rätt i. Men om vi säger rödvinskommunist då? De som aldrig satt sin fot i någon fabrik.
Citera
2025-10-31, 20:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonlopp
Hade du bara lite otur när du försökte tänka här?

Hur tänker du då? Tolkar ditt svar som att du tycker jag tänker fel?
Citera
2025-10-31, 20:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Gummi-Tarzan-
Det är skatt på ISK, en sk schablon skatt.

Bidrag tömmer kungens skattkista. Utdelning från aktier fyller istället upp kungens skattkista.

Vad som är mest moraliskt kan man diskutera.

Gör man så gott man kan att undvika bidragsliv, och försöker bidra och vara till nytta och glädje för andra, så spelar det ingen roll om man lever på bidrag eller utdelning.

Tyvärr vill många rika inte bidra till samhället eller andra människor utan konstant berika sig själva mer och mer (girigheten ökar ju rikare de blir), och vissa som får bidrag slutar försöka skaffa ett riktigt jobb (men det kan bero på depression), och inget av detta är inte riktigt rätt eller bra för någon.

Jag har ju ett ordinärt lönearbete också, men senaste året har jag faktiskt tjänat mer på aktierna än på mitt arbete.

Har väckt en viss filosofisk frågeställning hos mig. Jag lever nu alltså mer på andras arbete än mitt eget. Är inte det lite kommunistiskt?
Citera
2025-10-31, 20:26
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Har tänkt på en sak.

Har en del aktier som genererar en del utdelningar. Det är bra pengar och ingen skatt i en ISK.

Men rent moraliskt är det väl tveksamt? Är lite som att leva som en kommunist. Likheten är att man lever på andras arbete. Precis som att leva på skattefinansierade bidrag.

Egentligen borde man ju låna några miljoner och köpa högavkastande aktier och låta andra arbeta åt en.

Vad säger ni? Är det omoraliskt och lite fult att leva på aktieutdelningar? Ungefär som att leva på försörjningsstöd?

Jag är väl det närmaste till kommunist i den här tråden och varför skulle det vara ditt moraliska fel att du sparar i aktier?
Kör på, livet e jobbigt för alla och alla behöver deg. Det finns värre skit man kan göra.
Citera
2025-10-31, 20:47
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag är väl det närmaste till kommunist i den här tråden och varför skulle det vara ditt moraliska fel att du sparar i aktier?
Kör på, livet e jobbigt för alla och alla behöver deg. Det finns värre skit man kan göra.

Resonerar som dig. Jag bryr mig inte.

Det jag möjligen retar mig på är att mina gelikar tror att deras leverne på något vis skulle vara "finare" än vilken jävla bidragstagare som helst.
Citera
2025-10-31, 20:49
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Jag har ju ett ordinärt lönearbete också, men senaste året har jag faktiskt tjänat mer på aktierna än på mitt arbete.

Har väckt en viss filosofisk frågeställning hos mig. Jag lever nu alltså mer på andras arbete än mitt eget. Är inte det lite kommunistiskt?

Nej det är inte kommunistisk. Den som lever på andras arbete är den framgångsrika. Det är ju så det går till när man tjänar pengar, det är någon annan som betalar dig.
Citera
2025-10-31, 21:02
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Har tänkt på en sak.

Vad får dig att tro att kommunister lever på försörjningsstöd? En typisk kommunist jobbar i något låglöneyrke och försöker påverka sina kollegor.

Det kapital som ger dig avkastning är ju i någon mån ett risktagande från din sida som allmänt antas vara bra för företagen. Om kursen sjunker drastiskt så blev det ingen egentlig avkastning och du kanske måste arbeta hårt t.o.m för att komma på fötter.
Citera
2025-10-31, 21:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej det är inte kommunistisk. Den som lever på andras arbete är den framgångsrika. Det är ju så det går till när man tjänar pengar, det är någon annan som betalar dig.

Så de som lever på försörjningsstöd/socialbidrag är framgångsrika enligt dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in