2025-10-31, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Lek lite med henne och fråga om hon vill komma och träffa dig, säg att du vill det se om hon kommer fråga efter pengar till flygbiljett
Skulle va nått. Frågan är om ens ryssar får flyga hit förresten? hmmm
Citera
2025-10-31, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Det där fixar man med AI idag serru, eller så snor man bilder från nåt ryskt community vars bilder inte dyker upp i sökningar
Ja jävlar ja... hade helt förträngt. Tack för påminnelsen
Citera
2025-10-31, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieBlackmore
Är inte det där en oxymoron?

Klockren svenska men ny på nätet (som ryska).

BTW, glada pannkakan har väl aldrig varit en seriös sida?
Varför skulle inte den vara seriös? Har du något alternativ som funkar bättre?
Citera
2025-10-31, 17:41
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
Scrollade runt på dejtingsajten Happypancake, där jag skrev ett PM till en kvinna. Hon svarade, skrev lite grann men sen beklagade hon sig över att det var så väldigt buggigt/långsamt på sajten och att hon ville dela kontaktuppgifter.

Så jag lämnade en av mina backup-e-postadresser. Lite senare samma dag så skriver hon ett mail. Säger att hon heter Anastasia och kommer från Ryssland. Sättet hon skrev på gav mig lite red flag feeling.

"Jag vill vara ärlig direkt - Jag är en rysk kvinna. Jag hoppas att det inte kommer att vara ett hinder för dig"

"För mig är kommunikation via Internet något nytt, så jag kan ställa konstiga frågor".

Skickade ett foto som är snarlikt det på Happypancake.

Noterade sen att hon blockade mig på sidan, alternativt så hade hon avregistrerat sig. Framgår ju inte på sidan vad som är vilket...

Svarade att jag undrade varför hon blockerade mig, men säger att hon bara tog bort sitt konto där.

Hon vill att jag skickar ett foto (fastän jag lagt upp ett flertal på Happy).

Nånting i texterna låter lite för bra för att vara sant. Liksom lite väl på och frågvis.

Ska man svara? Skicka bild? Kan man skriva något för att kolla hur äkta det är? Och om man skickar en bild och för mycket detaljer, risk för att det kommer nån och söker upp mig?

Scammare vill gärna ha dig i sin egen ankdamm, och att du aldrig pratar med andra. Scammarna raggar över allt, och om du redan är inne på en sådan sida är du ett lätt offer.

Och att du inte hittar bilden är inget bevis alls. Många som scammar kvinnor lyckas också med det, trots att de använder andra mäns bilder.

Det behöver inte ens vara en kvinna.

Typiskt är att de pumpar dig på frågor. För en som ska vara ryss kan man kanske tänka sig frågor om kultur, mat och politik. Notera om hon älskar dig om senast två veckor, och inte kan sluta tänka på dig. Sedan ska ni gifta er, och planera er framtid, och så kommer det en kris, eller att du skall betala för att hon ska komma hit. En hint är om det kommer fler - intressanta bilder - men fråga inte om det, för det är inte så snällt. Och skicka aldrig något på dig själv med ansikte och propeller eller något sådant.

Visst är det synd om det är på riktigt, men högst troligen är det inte det.

Och är det inte en knullerisajt? Hur ska det ens gå till? Snalen din räcker väl inte dit?
Citera
2025-10-31, 17:43
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vem vill ha en rysk kvinna? Troligen en lyckosökare som vill gifta sig direkt. Sedan blir du sjuk och sjukare. Frågan om tillgångar kommer snart. Men visst ren bondfångeri ligger ju även nära. Om du skickar 5000 kr kan hon komma och hälsa på.

Kan ju vara "genuint" så tillsvida att hon vill gifta sig på riktigt för att kunna få bo i Sverige. Inte ovanligt att intresse och sedan kärlek fejkas för det. Sedan biter de ihop några år tills de har uppehållstillstånd!
Citera
2025-10-31, 17:44
Medlem
Merwinnas avatar
Detta är en typisk romance scam (kärleksbedrägeri). Bedragarna vill alltid flytta offret från den ursprungliga kontaktsidan så fort som möjligt, så att ingen annan ska ha insyn, samt att de räknar med att snart bli anmälda och avstängda. Fotona av "henne" är med all sannolikhet stulna, och det är en man eller ett helt syndikat av män som du pratar med egentligen.

Bara bryt detta direkt, eller senast när "hon" börjar fråga efter pengar. Oavsett för vilket behjärtansvärt ändamål och oavsett hur litet beloppet är. Det är så det börjar, och sedan kommer de som ligger bakom att trappa upp det tills du har förlorat allt du äger + allt som du har möjlighet att låna upp.
Citera
2025-10-31, 17:45
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tapetlimmet
"Jag vill vara ärlig direkt - Jag är en rysk kvinna. Jag hoppas att det inte kommer att vara ett hinder för dig"

Redan där ska du bli misstänksam, när han måste tala om att han är kvinna. Det rör sig givetvis om någon från Organizaza Karajan - den Ryska maffian!
Citera
2025-10-31, 17:51
Medlem
tnems avatar
Steg ett för bedragare är att övertala dig att flytta till en annan plattform.
Sedan blockera eller tabort dig från plattformen ni träffades på för att de inte skall bli avstängda eller spårade.
Exempelvis på tinder verkar man inte kunna rapportera en profil om de tagit bort matchningen med dig, I vart fall så hittade jag inget sånt.
Citera
2025-10-31, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Steg ett för bedragare är att övertala dig att flytta till en annan plattform.
Sedan blockera eller tabort dig från plattformen ni träffades på för att de inte skall bli avstängda eller spårade.
Exempelvis på tinder verkar man inte kunna rapportera en profil om de tagit bort matchningen med dig, I vart fall så hittade jag inget sånt.
Såvida det inte är så att personen redan blivit avstängd. Vet ju inte hur många denne har dragit åt sig.
Citera
2025-10-31, 18:12
Medlem
godboys avatar
Det här låter onekligen som en scam. Hon säger sig vara ryska, men det kan lika gärna vara en man i Nigeria. Kan TS lite om Ryssland och rysk kultur så är det inte så jättesvårt att upptäcka om hon verkligen är från där hon påstår.

Som flera säger så ligger det ofta i bedragarnas modus att snarast få sina napp bort från respektive plattform för att kunna bearbeta dem ostört.
Citera
2025-10-31, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det här låter onekligen som en scam. Hon säger sig vara ryska, men det kan lika gärna vara en man i Nigeria. Kan TS lite om Ryssland och rysk kultur så är det inte så jättesvårt att upptäcka om hon verkligen är från där hon påstår.

Som flera säger så ligger det ofta i bedragarnas modus att snarast få sina napp bort från respektive plattform för att kunna bearbeta dem ostört.
Det var en tanke som slog mig också. Är just själva sättet som hon uttryckte sig på som var väldigt konstigt. Mailen skrevs som om de var tagna från en mall, eller svårt att förklara. Men magkänslan vaknade till.

Blev väl lite sådär, okej, hennes dator eller uppkoppling fuckar upp. Men ger henne en slaskadress för säkerhets skull.
Citera
2025-10-31, 18:22
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Full-Retard
Låter som en scam
Håller med.
Håll det kort är mitt råd till TS tills man har en date.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in