Citat:
Ursprungligen postat av
tapetlimmet
Scrollade runt på dejtingsajten Happypancake, där jag skrev ett PM till en kvinna. Hon svarade, skrev lite grann men sen beklagade hon sig över att det var så väldigt buggigt/långsamt på sajten och att hon ville dela kontaktuppgifter.
Så jag lämnade en av mina backup-e-postadresser. Lite senare samma dag så skriver hon ett mail. Säger att hon heter Anastasia och kommer från Ryssland. Sättet hon skrev på gav mig lite red flag feeling.
"Jag vill vara ärlig direkt - Jag är en rysk kvinna. Jag hoppas att det inte kommer att vara ett hinder för dig"
"För mig är kommunikation via Internet något nytt, så jag kan ställa konstiga frågor".
Skickade ett foto som är snarlikt det på Happypancake.
Noterade sen att hon blockade mig på sidan, alternativt så hade hon avregistrerat sig. Framgår ju inte på sidan vad som är vilket...
Svarade att jag undrade varför hon blockerade mig, men säger att hon bara tog bort sitt konto där.
Hon vill att jag skickar ett foto (fastän jag lagt upp ett flertal på Happy).
Nånting i texterna låter lite för bra för att vara sant. Liksom lite väl på och frågvis.
Ska man svara? Skicka bild? Kan man skriva något för att kolla hur äkta det är? Och om man skickar en bild och för mycket detaljer, risk för att det kommer nån och söker upp mig?
Scammare vill gärna ha dig i sin egen ankdamm, och att du aldrig pratar med andra. Scammarna raggar över allt, och om du redan är inne på en sådan sida är du ett lätt offer.
Och att du inte hittar bilden är inget bevis alls. Många som scammar kvinnor lyckas också med det, trots att de använder andra mäns bilder.
Det behöver inte ens vara en kvinna.
Typiskt är att de pumpar dig på frågor. För en som ska vara ryss kan man kanske tänka sig frågor om kultur, mat och politik. Notera om hon älskar dig om senast två veckor, och inte kan sluta tänka på dig. Sedan ska ni gifta er, och planera er framtid, och så kommer det en kris, eller att du skall betala för att hon ska komma hit. En hint är om det kommer fler - intressanta bilder - men fråga inte om det, för det är inte så snällt. Och skicka aldrig något på dig själv med ansikte och propeller eller något sådant.
Visst är det synd om det är på riktigt, men högst troligen är det inte det.
Och är det inte en knullerisajt? Hur ska det ens gå till? Snalen din räcker väl inte dit?