2025-10-31, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Nej, beroende på vilken typ av konto som det handlar om så kan skatt påverka. Inte så att det gör det direkt när du säljer med i samband med deklarationen så kan du behöva betala 30 % av vinsten.

Okej. Så när det gäller ISK och vanligt fond och aktie-konto så stämmer det ändå att man får i princip exakta värdet i kronor (inkl om det går upp eller ner de sista dagarna, dvs tiden som det tar att sälja), bara det att det blir olika typ av skatt via deklarationen senare beroende på typ av konto. Men skatt dras alltså inte direkt från kontot på Avanza, så då stämmer det ändå väldigt väl med att det är summan under "Totalt värde" och "Värde" som man får i kronor om man säljer allt.
Citera
2025-10-31, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Okej. Så när det gäller ISK och vanligt fond och aktie-konto så stämmer det ändå att man får i princip exakta värdet i kronor (inkl om det går upp eller ner de sista dagarna innan det säljs), bara det att det blir olika typ av skatt via deklarationen senare beroende på typ av konto. Men skatt dras alltså inte direkt från kontot på Avanza, så då stämmer det ändå väldigt väl med att det är summan under "Totalt värde" och "Värde" som man får i kronor om man säljer allt.
Ja.
Citera
2025-10-31, 17:55
Medlem
Investera om det går dåligt, om du tror att det kommer gå bra...
Citera
2025-11-07, 08:39
Medlem
I trading är det nödvändigt att använda stopp-loss. Samma gäller vid långsiktiga placeringar, tror jag. En djup och allvarlig nedgång är nära. Tänk på att vid en paniksituation kan det bli svårt att få sålt.
Citera
2025-11-08, 19:13
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det är helt ointressant vad man har köpt aktier och aktiefonder för. Det enda som är intressant är vad man tror om utvecklingen. Att fortsätta att äga är exakt samma sak som att köpa på nytt. Tror man inte på framtiden så ska man inte äga eller köpa.

Anna köpte för 5 år sedan för 40 kr. Bodil köpte för ett år sedan och betalade 120 kr. Cecilia köpte för en månad sedan och betalade 80 kr. David köpte igår för 100 kr och Erik sitter just nu och ska trycka på köpknappen för 100 kr.

Vad de olika personerna hittills har tjänat eller förlorat spelar ingen roll för den framtida avkastningen. De har alla just nu ett värde på 100 kr. Det som är intressant är vad de tror om framtiden. Den framtida utvecklingen tar inte hänsyn till hur länge som man har ägt och vad man har betalat.

Att fortsätta äga är därför exakt samma som som att i denna sekund trycka på köpknappen. Frågan är då om TS skulle ha köpt en fond som har rasat i kurs... ja, tycker jag.
Det här är kloka ord som generellt får för lite uppmärksamhet. I praktiken gör du ju varje dag ett val huruvida du ska fortsätta vara investerad i produkten du är investerad i (ifall du tror på fortsatt uppgång) eller ifall du ska sälja och investera någon annanstans. Har du 10k i en aktie så gör du ju varje dag valet "ska jag omvandla de här aktierna till 10k kronor och göra något annat för pengarna eller ska jag investera de här 10k i aktien". Huruvida du redan äger aktien är mer eller mindre irrelevant (om vi bortser från eventuella skattesituationer som kan uppstå vid försäljning och bara).
Citera
2025-11-08, 20:35
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Det här är kloka ord som generellt får för lite uppmärksamhet. I praktiken gör du ju varje dag ett val huruvida du ska fortsätta vara investerad i produkten du är investerad i (ifall du tror på fortsatt uppgång) eller ifall du ska sälja och investera någon annanstans. Har du 10k i en aktie så gör du ju varje dag valet "ska jag omvandla de här aktierna till 10k kronor och göra något annat för pengarna eller ska jag investera de här 10k i aktien". Huruvida du redan äger aktien är mer eller mindre irrelevant (om vi bortser från eventuella skattesituationer som kan uppstå vid försäljning och bara).

Helt riktigt, och det där går väl att sortera in under "börspsykologi" som det skrivits många böcker om. Jag kommer på mig själv ibland med att tänka ologiskt men jag är i gott sällskap.

T.ex. varje gång man får för sig att sälja en aktie pga svag utveckling borde man kanske fråga sig själv om det hade varit ett köpläge om man inte redan ägt aktien i fråga. Inte sällan vore nog svaret ja på det.

Det är även mycket lättare att behålla en aktie (för länge) som hamnat i negativ trend så länge man ligger på plus än om man börjat på noll och bara sett minustecken framför siffran.
Senast redigerad av ingetbranick 2025-11-08 kl. 20:53.
Citera
2025-11-08, 22:36
Medlem
Klart man ska sälja så kvickt som möjligt för att begränsa tappet om man köper på säljarens pris..
Nu hamnar jag ju inte i den situationen eftersom jag alltid ligger och dipköper.
Jag kollar alltid hur en aktie gått i minst 3 månader innan jag agerar.
Något jag lagt märke till är tokarna som köper få aktier och betalar 19 kr för aktier som kostar enstaka kronor.
Hur lång tid tar inte det att få tebaks pengarna..
Tokiga är även de som köper aktier som gör nyemissioner ofta..
Citera
2025-11-08, 23:53
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Helt riktigt, och det där går väl att sortera in under "börspsykologi" som det skrivits många böcker om. Jag kommer på mig själv ibland med att tänka ologiskt men jag är i gott sällskap.

T.ex. varje gång man får för sig att sälja en aktie pga svag utveckling borde man kanske fråga sig själv om det hade varit ett köpläge om man inte redan ägt aktien i fråga. Inte sällan vore nog svaret ja på det.

Det är även mycket lättare att behålla en aktie (för länge) som hamnat i negativ trend så länge man ligger på plus än om man börjat på noll och bara sett minustecken framför siffran.

Ja, jag tror vi alla gör oss skyldiga till ologiska misstag när det kommer till börsen. Själv har jag nog det motsatta problemet, det tar emot att realisera en förlust, så i många fall kan jag sitta på förlorande positioner alldeles för länge utan att erkänna för mig själv att jag hade fel/situationen har förändrats.

Så på tal om börspsykologi så tror jag en av de farligaste fällorna man (jag) kan hamna i är just tänket att man "inte förlorat något förän man sålt", vilket givetvis är dumheter. Marknaden struntar ju i vilket pris du köpte för, så ifall du köpte något för 100kr som nu är värt 50kr så har ju förlorat pengar, du har bara inte realiserat förlusten än. Jag säger inte att det betyder att man ska paniksälja så fort det går ner, men jag är övertygad om att väldigt mycket pengar har förlorats pga att folk sitter och väntar på att priset ska gå tillbaka till man köpte det för just för att det tar emot att sälja med förlust.
Citera
2025-11-09, 22:37
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ja, jag tror vi alla gör oss skyldiga till ologiska misstag när det kommer till börsen. Själv har jag nog det motsatta problemet, det tar emot att realisera en förlust, så i många fall kan jag sitta på förlorande positioner alldeles för länge utan att erkänna för mig själv att jag hade fel/situationen har förändrats.

Så på tal om börspsykologi så tror jag en av de farligaste fällorna man (jag) kan hamna i är just tänket att man "inte förlorat något förän man sålt", vilket givetvis är dumheter. Marknaden struntar ju i vilket pris du köpte för, så ifall du köpte något för 100kr som nu är värt 50kr så har ju förlorat pengar, du har bara inte realiserat förlusten än. Jag säger inte att det betyder att man ska paniksälja så fort det går ner, men jag är övertygad om att väldigt mycket pengar har förlorats pga att folk sitter och väntar på att priset ska gå tillbaka till man köpte det för just för att det tar emot att sälja med förlust.
Visst, om man har ett kortsiktigt perspektiv på sina investeringar kan en nedgång på 50 kr se ut som en förlust på 50 kr. På lång sikt är dock så inte fallet. Om man tror på investeringen så spelar inte tillfälliga dalar någon större roll och man har ju absolut inte förlorat några pengar.
Citera
2025-11-09, 22:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Klart man ska sälja så kvickt som möjligt för att begränsa tappet om man köper på säljarens pris..
Nu hamnar jag ju inte i den situationen eftersom jag alltid ligger och dipköper.
Jag kollar alltid hur en aktie gått i minst 3 månader innan jag agerar.
Något jag lagt märke till är tokarna som köper få aktier och betalar 19 kr för aktier som kostar enstaka kronor.
Hur lång tid tar inte det att få tebaks pengarna..
Tokiga är även de som köper aktier som gör nyemissioner ofta..
Vad ligger din CAGR på?
Citera
2025-11-10, 12:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Visst, om man har ett kortsiktigt perspektiv på sina investeringar kan en nedgång på 50 kr se ut som en förlust på 50 kr. På lång sikt är dock så inte fallet. Om man tror på investeringen så spelar inte tillfälliga dalar någon större roll och man har ju absolut inte förlorat några pengar.

Nja, det klart du har förlorat pengar även ifall du tror att marknaden kommer gå upp igen. Bara för att jag tror att en aktie kommer öka från 50kr till 80kr i framtiden kan jag ju inte räkna det som en vinst på 30kr redan nu. Ditt PnL är nuvarande värdet minus vad du köpte för, vad som kan komma att hända i framtiden påverkar inte värdet på dina investeringar nu.

Det betyder ju såklart inte att du ska paniksälja ifall du tror att marknaden kommer gå upp igen men, äger du en tillgång som är värd mindre än vad du köpte den för sitter du (kanske tillfälligt) på en (orealiserad) förlust.
Citera
2025-11-10, 14:23
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Nja, det klart du har förlorat pengar även ifall du tror att marknaden kommer gå upp igen. Bara för att jag tror att en aktie kommer öka från 50kr till 80kr i framtiden kan jag ju inte räkna det som en vinst på 30kr redan nu. Ditt PnL är nuvarande värdet minus vad du köpte för, vad som kan komma att hända i framtiden påverkar inte värdet på dina investeringar nu.

Det betyder ju såklart inte att du ska paniksälja ifall du tror att marknaden kommer gå upp igen men, äger du en tillgång som är värd mindre än vad du köpte den för sitter du (kanske tillfälligt) på en (orealiserad) förlust.
Som sagt, har man en lång sparhorisont så innebär inte tillfälliga dalar att man de facto förlorar pengar. Det gör man när man realiserar förlusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in