Citat:
Ursprungligen postat av
BeyondRayban
3. Om TV4-chefens damage control ska fungera så måste hon berätta VEM denne näringslivstopp är.
2. Och kvinnan själv har inte givet uttryck för att någon näringslivstopp varit våldsam.
1. Varför ska en ekonomijournalist/politisk journalist som normalt inte är grävande reporter gå undercover med cash på fickan?
0. Bye bye
Nja – om vi nu gör experimentet att tänka oss att journalistens version är den rätta, så är faktiskt det etiska att inte avslöja identiteten på näringslivstoppen. Varför det då? Jo därför att man inte lyckades leda i bevis att han gjort sig skyldig till det som ryktet sa. Då skulle de definitivt vara oetiskt att sprida hans namn.
Sedan kan man ju fundera på varför den här journalisten skulle göra ett sånt här journalistiskt arbete. Men då jag själv är i branschen så kan jag bara säga att allmänhetens uppfattning om vilka resurser det finns i media är kraftigt överdriven. Vi skribenter får faktiskt skriva om lite av varje När det är nödvändigt. Så det är alltså inte helt orimligt att den aktuella TV4 journalisten skulle kunna gett sig in en sån här historia.
Detta säger alltså under förutsättningar att man antar att han historia är sann. Vad verkligheten är vet vi inte, men jag vet vad jag tror. Anden må vara villigt men köttet är ibland svagt.