2025-10-30, 22:37
Medlem
Han hade kanske många växtlampor och fläktar?
Citera
2025-10-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Lyx, min tvåa ligger runt 300, vardera.

Är jag trött eller är den här meningen totalt obegriplig?
Citera
2025-10-30, 22:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrnyfiken
Är jag trött eller är den här meningen totalt obegriplig?

Trött skulle jag då säga då det borde vara ganska enkelt att utläsa att till skillnad från Stiffingers 300kr mån för både förbrukning och nät så har jag ca 300kr på var, ie ca 600kr totalt..
Citera
2025-10-30, 23:08
Medlem
Mune Sangss avatar
Vem är eltjuven ?

På vilken adress har elstölden ägt rum ?
Citera
2025-10-31, 05:57
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men nu vet man väl inte om lägenheten är liten (finns ju paradvåningar där på flera hundra kvadrat) eller om det är kallhyra?
Det kan det ju ha varit såklart.... En sån där gammal 300-kvadratare med flera balkongdörrar & fönster som är dåligt isolerade & fullt med luft i elementen så de inte blir varma & en okunnig person som istället köper en massa extra element

Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Sedan kan man undra om det verkligen är olovlig kraftavledning? Vad är uttagen till för och för vem?
Personen är medlem i föreningen och således borde ha rätt att nyttja gemensamma saker såsom trapphus, belysning i trapphus osv.
Allt som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet tänker du? Ja de kanske har missat att skriva in i stadgarna att det inte är tillåtet att ta ström för eget bruk från uttagen i trapphuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Hoppsasteg
Misstänker att styrelsen nog har bråkat ganska mycket med den här personen. Sen kostar väl både data mining och odla hasch en hel del el. Samt - de vill verkligen kunna tvinga bort personen och då väger polisrapporter tyngre i domstol.
Jag röker inte alls sen många år nu men provade ett fyrplantatält & räknade lite på det. Lite weed för personligt bruk är inte alls dyrt. Sån räkning är väldigt enkel. Bara ggr & att hålla reda på prefixet. I ett fyrplantatält räcker 200W även om det för all del går att har mer.

200W är 0,2 kW gånger tiden. I början kan man köra nästan dygnet runt, Säg 18-20 timmar. Finns en del som menar att plantan ska få vila men det är ju bara att åka norrut så är det midnattssol. Jag lät plantorna vila lite men att det skulle få svalna också. Sen tar du ggr priset & ggr dagarna. 0,2 kW * 18h * 0,8 kr (säger vi) ggr 30 dagar.

Detta blir den futtiga summan av 86,4 kr. Efter ett par tre månader ska du dessutom sänka tiden till 12 timmar för att plantan ska gå i blom & köra så 1-2 månader. Då är det helt plötsligt bara 57,6 kr. Så för 300-400 bagis hade jag weed för ett helt år.

Vem vill att föreningen ska komma på en för en sån struntsumma

Faktum är att i en lägenhet normalt sett, så är man jävligt korkad om man snor ström. Det är ett allvarligt brott med höga böter/fängelse så ska man göra det ska man ha en "riktig" odling/mining så man får nåt för risken.

Som nån tidigare skrev, brottet låter egentligen inte så allvarligt men det är en rest från förr.
Citera
2025-10-31, 08:03
Medlem
Sezlows avatar
Storm i ett vattenglas?

Jag hade för väldigt många år sedan, en kompis nere i Eslövs kommun, som tjuvkopplade i elskåpet och fick på så sätt en gratis el-fas in i köket där den avledda elen användes »produktivt«. Så kunde man med lätthet göra förr då man hade proppskåpet hemma i skrubben.

Hur det gick för honom?
Det gick bra, när han flyttade återställde han allt.
Citera
2025-10-31, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Min el i en lägenhet kostar 250-300 sek/månad, varav häften är trafikavgift. Hur mycket tänkte mannen att han skulle spara in på att fuskkoppla en del saker? Typ 35-50 sek/ månad?
Har sett detta ett par gånger och alla gånger har det handlat om folk som fått sin el avstängd. Kanske samma sak här.
Citera
2025-10-31, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Har sett detta ett par gånger och alla gånger har det handlat om folk som fått sin el avstängd. Kanske samma sak här.

Jag skulle också tro det. Typiskt journalister att inte berätta hela storyn.

Men med tanke på det klumpiga förfarandet med kablarna så känns det logiskt att det är någon tokig snubbe som inte ville betala elräkningen och fick sin el avstängd.

En del människor tänker helt enkelt inte längre än näsan räcker.
Citera
2025-10-31, 08:50
Eltjuvar dök mest upp under när elpriserna sköt i höjden, denna filur höll sig kvar ett tag till som han tyckte ha rätt till, dvs. gratis el.

"Den misstänkta stölden var inte svår att upptäcka.
Flera elkablar, dragna till olika uttag runt om i ett lägenhetshus
i det exklusiva området Lärkstaden, ledde till en och samma dörr."
Citera
2025-10-31, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag skulle också tro det. Typiskt journalister att inte berätta hela storyn.

Men med tanke på det klumpiga förfarandet med kablarna så känns det logiskt att det är någon tokig snubbe som inte ville betala elräkningen och fick sin el avstängd.

En del människor tänker helt enkelt inte längre än näsan räcker.
Typ så, det där med kablarna känner jag igen från ett case. En förlängningssladd sattes i en kontakt ute i trapphuset och så försvann den in genom en lägenhets brevlåda. Inga försök alls att dölja den. Personen som bodde i lägenheten körde väl enligt taktiken det går så länge det går och sedan när han fick sladden urdragen satte han bara in den igen. Till slut blev han vräkt.
Citera
2025-10-31, 11:23
Medlem
Moobs avatar
han var nog en sån där elstöring

i källarna har man väl8 lånat lite el ibland för att slipa om möbler, få bättre belysning eller ha en svamptork på en natt utan att stinka ner hela lägenheten.
Citera
2025-10-31, 12:36
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Kanske samma ekonomiska kille som snodde eller till elbilen från ett p-garage tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in