2025-10-30, 12:30
Medlem
är väl samma sak med PL400

Varumärke men samlingsbegrepp för konstruktionslim
Citera
2025-10-30, 12:43
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Vad då metall? Skulle jag hellre säga.

För trådens ämne skulle jag säga att den vanliga grå som mest används till fuskreparationer på bilar mm är vad som avses. Glasfiberspackel och limmer är inte vad som avses i det generella begreppet.

Sedan är dom som använder begreppet "Plastic Padding" ofta lika okunniga/otydliga, som dom som är mottagare av begreppet.

Det handlar inte om okunnighet, utan vad ett begrepp kom att betyda i folkmun. Det är ju samma med eternit, frigolit och termos.

Gå in i en bygghandel och be att få köpa några skivor av expanderad polystyren så kan det ta en stund innan de fattar vad du menar.
Citera
2025-10-30, 15:41
Medlem
KiselMupps avatar
Det som vanligtvis menas är: Polyesterspackel med härdare, dvs. det man använder för att spackla bilkarosser (finns som grovspackel & finspackel).
Karosspackel kanske är ett bättre uttryck?

Själv stör jag mig på att folk pratar om trepolig, fempolig etc. i samband med kopplingsklämmor typ Wago (står t.o.m. så på påsarna med klämmor som säljs på t.ex. Bauhaus).
Poler är något som har eller kan ha olika spänning.
En wago221 eller 222 har EN pol oavsett antal hål/anslutningar.
Citera
2025-10-30, 16:59
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Bra svar. Man skiljde på "Plastic padding" och epoxy när jag var barn.

Det gör man än, epoxi och polyester är olika kemiska föreningar.
Citera
2025-10-30, 17:13
Medlem
rovmuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
är väl samma sak med PL400

Varumärke men samlingsbegrepp för konstruktionslim

Nja om du åker till en ett byggvaruhus och köper pl400 så kommer du få exakt det eller motsvarade märke konstruktionlim.

Om du däremot gör samma sak och åker och ska köpa Platon padding så kan du då få kemisk metall, spreysoackel, silikon etc
Citera
2025-10-30, 18:34
Medlem
killawifes avatar
Folk har ingen koll alls på detta. Vi sålde flera olika plastic padding produkter där jag jobbade och det var jättevanligt att folk frågade efter bara "plastic padding". de de ville ha var det s.k superspacklet.

Samma sak med när folk frågar efter Cuprinol, som är ett varumärke. Men de vill som regel ha en slipersolja i deras sortiment då den är populär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in