2025-10-30, 10:11
Medlem
rovmuns avatar
När jag läser instruktioner på nätet eller hör folk prata i butiker och tv-program, stöter jag ofta på uttrycket Använd Plastic Padding.

Plastic Padding är inte en specifik produkt. Det är ett varumärke, och under det namnet finns en hel rad olika produkter från olika spackel till kemisk metall och silikon.

Vissa namn har blivit etablerade att de nästan ersätter själva produkten: iPod, masonit, plexiglas. Säger någon lägg ut masonit på golvet eller använd plexi för fönstret på båten förstår man vad som menas även om det rent tekniskt kan finnas olika hårdheter och egenskaper.

Men just Plastic Padding har aldrig varit en enda tydlig sak för mig. Det verkar ha funnits flera varianter så långt tillbaka jag kan minnas. Och även om man skulle kunna ana vad som menas så finns det flera produkter inom samma område.

Hur ska man veta vad som menas för exakt produkt?
Citera
2025-10-30, 10:14
Medlem
Oavsett flera varianter, så är det kemiskt spackel som avses. Om du inte vet vilken typ av material du ska använda det till, så kanske du bör låta en fackman göra jobbet åt dig.
Citera
2025-10-30, 10:20
Avstängd
OnkelUnkass avatar
Vanligt att målare i USA använder det, trycker in en bit i lite större hål i väggar som fyllning, sen spacklar/målar de ovanpå
Citera
2025-10-30, 10:23
Medlem
Tavastehuss avatar
Annonsen i Kalle Anka tidigt 90-tal var en teckning på en unge som kör sin lådbil rätt in i en (riktig) bil och orsakar en fet buckla. Lösningen: ”Be din pappa fixa det med Plastic Padding!”
Citera
2025-10-30, 10:59
Medlem
holmiums avatar
Tvåkomponents polyesterplast med fyllmedel.
Citera
2025-10-30, 11:09
Medlem
Jordgubbes avatar
Obehagligt det där, när nåt finns i flera varianter. "Har du en klocka, nej jag har en Rålecks!".
Citera
2025-10-30, 11:18
Medlem
För mig är det kemisk metall. (jävla uttryck egentligen det också, vad då kemisk liksom..??)
Citera
2025-10-30, 11:22
Medlem
Riksreptilens avatar
En utmärkt svensk uppfinning just detta varumärke verkar det som enligt Wikipedia:

" Plastic Padding uppfanns 1956 av Gösta Ericsson. Första produkten var Kemisk Metal, senare tillkomSuper Epox. Idag består sortimentet av ett 100-tal produkter. Plastic Padding säljs i Norden och Storbritannien, samt Irland.
Företaget ingår sedan 1998 i kemiföretaget Henkel.[1 "
Citera
2025-10-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
En utmärkt svensk uppfinning just detta varumärke verkar det som enligt Wikipedia:

" Plastic Padding uppfanns 1956 av Gösta Ericsson. Första produkten var Kemisk Metal, senare tillkomSuper Epox. Idag består sortimentet av ett 100-tal produkter. Plastic Padding säljs i Norden och Storbritannien, samt Irland.
Företaget ingår sedan 1998 i kemiföretaget Henkel.[1 "

Ja då måste det vara mest rätt att mena just kemisk metall.
Citera
2025-10-30, 11:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
För mig är det kemisk metall. (jävla uttryck egentligen det också, vad då kemisk liksom..??)
Vad då metall? Skulle jag hellre säga.

För trådens ämne skulle jag säga att den vanliga grå som mest används till fuskreparationer på bilar mm är vad som avses. Glasfiberspackel och limmer är inte vad som avses i det generella begreppet.

Sedan är dom som använder begreppet "Plastic Padding" ofta lika okunniga/otydliga, som dom som är mottagare av begreppet.
Citera
2025-10-30, 12:15
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Tvåkomponents polyesterplast med fyllmedel.

Bra svar. Man skiljde på "Plastic padding" och epoxy när jag var barn.
Citera
2025-10-30, 12:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Metall är grundämnen eller blandningar av sådant.

Plast däremot är något formbar som oftast färdigställts av en kemist. Bacelit brukar anses som första med tydlig industriella nytta för drygt 100 år sedan men min favorit finns i köket bl a och uppfanns 1834och räknas som härdplast.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Melamin?wprov=sfla1

Bencement är egentligen acrylplast och inne på operation vid t ex knäprotesoperation luktar det seriös kemi/plastbåtfixande om man säger så.
http://old.ortopedisktmagasin.se/plastcement.html

D v s Plastic Padding är utmärkt marknadsföring uppköpt av en mäktig schampoofirma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in