2025-10-30, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Du förstår alltså inte skillnaden mellan islamistisk teokrati som patriarkat och "patriarkala normer" i en av världens mest liberala länder. Noterat.
Patriarkat är patriarkat....

Patriarkala normer är inte samma som patriarkat, och den åtskillnaden har jag nu säkert poängterat 50 ggr redan.

Men nej, jag ser alltså ingen större skillnad på de dåliga konskevenserna för kvinnor att förbjudas ditt och datt, om de sker inom islam eller kristendom.
Citera
2025-10-30, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExtremaMitten
Jag har läst den noga flera gånger, och inte bara förordet. Är det allt du läst, just förordet? Verkar så. Du verkar inte klara flera fakta samtidigt. Rapporten är banbrytande men dina könsideologiska systrar på myndigheten led när de skrev och kunde inte låta bli att här och där skylls kvinnors våld mot män på männen själva. Och de bröt regeringens instruktion och pratade oerhört mycket om alla andra minoriteter och nämner män i förbifarten, trots att siffrorna visar på mycket stor grupp av utsatta för våld i nära relation. Förstår du?

Jämställdhetsmyndighetens rapport Tystnadens pris visar lika mycket på vad Sverige kan som på vad Sverige ännu inte förmår. Den vågar för första gången beskriva män som våldsutsatta – men klarar inte att fullt ut frigöra sig från det falske vänsterideologiska raster som i decennier format svensk jämställdhetspolitik.

Redan i förordet märks det dubbla språket: mäns ensamhet och självmordstal nämns, men orsaken förklaras reflexmässigt med ”maskulinitetsnormer”.

På så sätt blir även den man som blivit slagen, kontrollerad eller falskt anklagad en del av samma gamla berättelse: han är offer – men indirekt för sitt eget kön.

Det är just där Jämställdhetsmyndigheten fastnar i sin egen historia. Rapportens siffror är helt banbrytande, men myndigheten kan inte låta bli att tolka våldet mot män genom samma filter som byggde hela myndighetens existens – teorin om mäns strukturella makt.

Resultatet blir en paradox: när en man slår en kvinna är det uttryck för patriarkala normer; när en kvinna slår en man är det också patriarkala normer. Förstår du dumheten i ditt och vänsterns tänkande?

Samtidigt lämnas de kvinnonormer som faktiskt formar både samhällsbeteenden och psykisk ohälsa utan analys.
Unga kvinnor pressas idag hårt av perfektion, sociala medier och emotionell överanpassning – normer som skapar rekordhög ångest och utmattning.
I familjekonflikter ser vi hur vissa mödrar tar sig rätten att styra barns umgänge eller använda skyddsnarrativ för att utestänga pappan – ett maktbeteende som ofta ursäktas av samma kultur som ser modern som den trygga vårdaren.

Och i politikens utkant växer en radikal subkultur av vänsterfeminism som gör ideologin till moral. Någon sorts knäpp högljudd sekt. Aggressiv och farlig för Sverige. Myndigheter drabbas av deras korruption och det strider mot lagarna.

Där mäts rättfärdighet i hur hårt man hatar, inte hur väl man förstår. De normerna skadar inte bara män; de låser också kvinnor i rollen som eviga offer, ofelbara och oförmögna till maktmissbruk.

Ska Sverige gå vidare från 1970-talets könsideologier måste vi börja tala om hela spektrumet av destruktiva normer –
de manliga som förbjuder sårbarhet, och de kvinnliga som ger moraliskt frikort för känslostyrt maktbeteende och övergrepp mot närstående.

Först då kan jämställdhet bli något mer än en din dumma kamp om skuld – då kan den bli en kamp för vår svenska sanning.

Well du OM du nu hade läst ex. förordet så skulle du ju inte försöka använda just denna rapport som nått slags bevis för dina förslag om att vi alla ska lägga ner arbetet mot dåliga mansnormer
eller hur, Och jag har läst mer än förordet...sammanfattnignen ex.
Ska jag kanske citera för dig mer ur sammanfattningen?

Det du gör är att medvetet missförstå och förvränga innehållet i denna rapport till något som ska passa din egen ideologiska agenda... som är antifeminism får jag förmoda och det sedvanliga: Allt är kvinnan fel. När män är ensamma, när de begår självmord, när de skadar eller mördar andra etc etc så är det kvinnors fel.

Patriarkala normer är normer riktat mot båda könen. Så självklart finns det dåliga normer/ förväntningar på kvinnor med patriarkal bakgrund...ex att kvinnor ska bära huvudansvaret för barn och familj, att kvinnors värde enkom ligger i deras utseende...att kvinnor ska begränsa sig sexuellt...etc.

Tyvärr jag måste jobba...
Senast redigerad av Merapi 2025-10-30 kl. 08:59.
Citera
2025-10-30, 08:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Ska jag verkligen behöva det?
Är inte det vid det här laget allmän känd kunskap som de flesta någorlunda allmänbildade känner till?
Vad som är vedertaget är inte nödvändigtvis bevisat. Att rödhåriga inte har en själ är något alla vet men återstår att bevisas.

Citat:
- Ensam är stark. Män som får lära sig tidigt att de inte får visa svaghet av något slag, vilket leder till en mängd dåliga konsekvenser. De söker inte hjälp, de skapar inte och/ eller underbygger inte nära relationer, de får det mycket svårare ta sig ur kriser i livet etc. etc.
Det här är ett typexempel på vedertagen sanning. Jag är född på 70-talet i en förort. Detta är något som var en ganska utbredd attityd hos vår föräldrageneration, men lik förbannat stod de och delade vardagsbekymmer i garaget över en bira.

Jag är helt med på att en del män (och kvinnor i de typiska mansdominerade yrken jag varit i) har denna attityd utåt i många fall. Samtidigt är de väldigt duktiga på att vädra sina bekymmer för ytligt bekanta och få råd och tips.

Det finns dock något som tillskrivs män, men är ganska utbrett bland kvinnor också, och det är känslan att "veta bättre" (Karens är ett typiskt exempel på detta). Detta har i ett mansdominerat yrke jag befunnit mig i lett till händelser och incidenter som kunnat undvikits om man inte trodde sig vara bättre än systemet. Dock är frekvensen man/kvinna i detta ca 65%/35% vilket också speglar könssammansättningen på arbetsplatsen rätt bra.

Av tusentals män jag känt genom åren har ett fåtal dragit sig undan för självmord. Ett par av dem för brott de inte ville ta ansvar för.

Citat:
Att lära småpojkar att det är ok att visa känslor på andra sätt än ilska. Att agera på samma sätt mot båda könen med tröst och prat ex. när barn är upprörda är inledsporten till detta.
Forskning visar nämligen att man tröstar och pratar med småflickor men ignorerar eller tom hutar eller kommenderar pojkar. No wonder! att män fått lära sig att visa känslor inte leder nånvart.
Jag har fostrat tre barn i tre årtionden, och aldrig stött på den här typen av uppfostran. Däremot fanns det enstaka alkade fäder när jag växte upp som svängde sig med "pojkar gråter inte".

Jag har bott i andra länder där machokultur existerat på ett mer utbrett sätt. Inte ens där har jag i nutid stött på detta annat än hos de allra lägsta socioekonomiska klasserna.

Båda dessa exempel är vedertagna som sanningar, men bygger på en generation som är på utdöende.
Citera
2025-10-30, 09:05
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ska jag verkligen behöva det?
Är inte det vid det här laget allmän känd kunskap som de flesta någorlunda allmänbildade känner till?

ok
En riktigt dålig mansnorm:
- Ensam är stark. Män som får lära sig tidigt att de inte får visa svaghet av något slag, vilket leder till en mängd dåliga konsekvenser. De söker inte hjälp, de skapar inte och/ eller underbygger inte nära relationer, de får det mycket svårare ta sig ur kriser i livet etc. etc.

Att lära småpojkar att det är ok att visa känslor på andra sätt än ilska. Att agera på samma sätt mot båda könen med tröst och prat ex. när barn är upprörda är inledsporten till detta.
Forskning visar nämligen att man tröstar och pratar med småflickor men ignorerar eller tom hutar eller kommenderar pojkar. No wonder! att män fått lära sig att visa känslor inte leder nånvart.

Du upprepar och upprepar. Jo, det där låter fint – men du kör samma gamla halva analysen som alltid. Visst finns det mansnormer som ställer till det. Ingen förnekar det. Men du glömmer alltid alltid den andra halvan: kvinnonormerna. Och kvinnor som förövare.

Flickor lärs tidigt att ta ansvar för alla andras känslor, alltid vara omtänksamma, aldrig säga nej och alltid känna skuld.
Resultatet ser vi nu – rekordhög psykisk ohälsa bland unga kvinnor (FHM 2023, SCB 2024). De är inte fria, bara fast i en annan sorts tvång: att alltid vara god, förstående och perfekt. Och att ha rätten att plåga andra psykiskt.

Så när du bara vill tjata om “dåliga mansnormer” men vägrar se att kvinnor också formas av skadliga normer, blir det vänsterns religiösa könsideologi – inte jämställdhet. Det är samma tänk som återfinns här och där i Tystnadens pris: män får skulden för sitt lidande, kvinnor får sympati för sitt. Och i det systemet är pojkar alltid potentiella förövare, flickor alltid potentiella offer. Trots att siffrorna visar på en mycket stor utsatt grupp. De talar för sig själva på ett historiskt viktigt sätt.

Riktig jämställdhet börjar först när vi vågar säga det uppenbara: både män och kvinnor lider av familjevåld – men på olika sätt, och båda behöver släppas fria från sina egna könsroller
Citera
2025-10-30, 09:06
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Patriarkat är patriarkat....

Patriarkala normer är inte samma som patriarkat, och den åtskillnaden har jag nu säkert poängterat 50 ggr redan.

Men nej, jag ser alltså ingen större skillnad på de dåliga konskevenserna för kvinnor att förbjudas ditt och datt, om de sker inom islam eller kristendom.
Och vad förbjuds kvinnor i Sverige att göra 2025?
Citera
2025-10-30, 09:15
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Well du OM du nu hade läst ex. förordet så skulle du ju inte försöka använda just denna rapport som nått slags bevis för dina förslag om att vi alla ska lägga ner arbetet mot dåliga mansnormer

Det du gör är att medvetet missförstå och förvränga innehållet i denna rapport till något som ska passa din egen ideologiska agenda... som är antifeminism får jag förmoda och det sedvanliga: Allt är kvinnan fel. När män är ensamma, när de begår självmord, när de skadar eller mördar andra etc etc så är det kvinnors fel.

Patriarkala normer är normer riktat mot båda könen. Så självklart finns det dåliga normer/ förväntningar på kvinnor med patriarkal bakgrund...ex att kvinnor ska bära huvudansvaret för barn och familj, att kvinnors värde enkom ligger i deras utseende...att kvinnor ska begränsa sig sexuellt...etc.

Jo, jag har läst hela rapporten – inte bara förordet, och det märks faktiskt att du inte har gjort det. Du citerar vissa rader och missar själva kärnan: Tystnadens pris visar att mäns våldsutsatthet finns och är omfattande, men att systemet fortfarande inte vet hur man ska hantera det. Rapporten säger att män som väl söker hjälp ofta är nöjda – men det är ju precis problemet: de flesta söker aldrig. De möts av normer, skam och myndigheter som inte ens förväntar sig att män kan vara offer.

Att påpeka det är inte antifeminism, det är fakta. Det står svart på vitt i rapporten att mäns utsatthet haft ”begränsad uppmärksamhet i politik och praktik”. Men istället för att erkänna det, börjar du prata om patriarkatet som om det vore lösningen på allt. Det är ett fult knep: gör problemet könsneutralt när det gäller kvinnor, men könsbundet när det gäller män.

Och jo – unga kvinnor har också sina normproblem. FHM och SCB visar rekordnivåer av stress och psykisk ohälsa, just för att flickor lärs att alltid vara perfekta, omtänksamma och duktiga. Det är ingen attack på kvinnor, det är ett samhällsfaktum. Men den debatten duckas ständigt, för den passar inte in i könsmaktens enkla mall.

Rapporten Tystnadens pris är ett stort svenskt steg framåt – men du måste läsa hela. För där syns den verkliga svårigheten: myndigheten vill visa mod, men kan inte frigöra sig från sitt eget gamla raster. När en man slår, är det patriarkatets fel. När en kvinna slår, är det också patriarkatets fel.

Det blir en teori som alltid går runt i cirklar – och i den cirkeln fastnar både män, kvinnor och sanningen.
Senast redigerad av ExtremaMitten 2025-10-30 kl. 09:27.
Citera
2025-10-30, 09:49
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Vad som är vedertaget är inte nödvändigtvis bevisat. Att rödhåriga inte har en själ är något alla vet men återstår att bevisas.

Det här är ett typexempel på vedertagen sanning. Jag är född på 70-talet i en förort. Detta är något som var en ganska utbredd attityd hos vår föräldrageneration, men lik förbannat stod de och delade vardagsbekymmer i garaget över en bira.

Jag är helt med på att en del män (och kvinnor i de typiska mansdominerade yrken jag varit i) har denna attityd utåt i många fall. Samtidigt är de väldigt duktiga på att vädra sina bekymmer för ytligt bekanta och få råd och tips.

Det finns dock något som tillskrivs män, men är ganska utbrett bland kvinnor också, och det är känslan att "veta bättre" (Karens är ett typiskt exempel på detta). Detta har i ett mansdominerat yrke jag befunnit mig i lett till händelser och incidenter som kunnat undvikits om man inte trodde sig vara bättre än systemet. Dock är frekvensen man/kvinna i detta ca 65%/35% vilket också speglar könssammansättningen på arbetsplatsen rätt bra.

Av tusentals män jag känt genom åren har ett fåtal dragit sig undan för självmord. Ett par av dem för brott de inte ville ta ansvar för.

Jag har fostrat tre barn i tre årtionden, och aldrig stött på den här typen av uppfostran. Däremot fanns det enstaka alkade fäder när jag växte upp som svängde sig med "pojkar gråter inte".

Jag har bott i andra länder där machokultur existerat på ett mer utbrett sätt. Inte ens där har jag i nutid stött på detta annat än hos de allra lägsta socioekonomiska klasserna.

Båda dessa exempel är vedertagna som sanningar, men bygger på en generation som är på utdöende.

Ja, tankeväckande. Tack. Klok reflektion, och du sätter fingret på något viktigt – att mycket av det som kallas ”mansnormer” i dagens debatt ofta är historiska rester eller överdrivna schabloner. Forskningen visar också att svenska män generellt är betydligt mer öppna, relationsinriktade och emotionellt kompetenta än bilden som ibland målas upp i media.

Samtidigt bekräftar både rapporten Tystnadens pris (Jämställdhetsmyndigheten 2025) och Brå:s trygghetsundersökningar att vissa mönster lever kvar, främst hos män som saknar stödjande nätverk. Men lika ofta ser man motsatta problem hos kvinnor – överanpassning, skuld och prestationspress, vilket nu syns i rekordhög psykisk ohälsa bland unga kvinnor (FHM 2023).

Det handlar alltså inte om könets fel, utan om olika sociala normer som skadar på olika sätt. Din poäng om att både män och kvinnor kan fastna i föreställningen att ”veta bäst” är mitt i prick – det är en mänsklig, inte manlig, svaghet.

Riktig jämställdhet handlar om att se dessa mönster utan ideologiska skygglappar: män behöver uppmuntras att söka stöd, kvinnor att släppa kravet att alltid vara perfekta och att de har rätt att bete sig illa.

Det är där förändringen faktiskt börjar.
Citera
2025-10-30, 14:37
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det handlar alltså inte om könets fel, utan om olika sociala normer som skadar på olika sätt. Din poäng om att både män och kvinnor kan fastna i föreställningen att ”veta bäst” är mitt i prick – det är en mänsklig, inte manlig, svaghet.
Mycket av de normer vi har kommer från klasserna. Min farmor var överklass; barn skulle synas men ej höras, såvida man inte blev tillsagd att uppträda med ett stycke, eller kanske diskutera en bok av något slag.
Min mormor var proletär och barnatroende kristen. Det enda hon lärt sig från Bibeln var att Jesus sagt "låt barnen komma till mig" och älskade att leka med barn. Männen var oftast tvärtom.

Den sunda vägen att uppfostra barn är att modern ger ovillkorlig kärlek, medan fadern ger villkorlig kärlek. Det är den villkorade kärleken som sätter gränser och styr barnet in i världen accepterad av sina jämlikar. Vi ser vad som händer när ett samhälle feminiseras.

Citat:
Riktig jämställdhet handlar om att se dessa mönster utan ideologiska skygglappar: män behöver uppmuntras att söka stöd, kvinnor att släppa kravet att alltid vara perfekta och att de har rätt att bete sig illa.

Det är där förändringen faktiskt börjar.
Precis. Riktig jämställdhet börjar med att inse att män och kvinnor har olika funktioner som är lika viktiga. När man feminiserar samhället mår båda parter dåligt och samhället kollapsar.

Istället för att ta ansvar, vill Vänstern istället formulera orsaker till att deras experimentvärld inte fungerar. Det sammanfattas oftast med att vita heterosexuella cis-män är upphovet till allt ont.
Citera
2025-10-30, 14:44
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Haha—okej, vi tar det i ditt tempo: kort, vasst och utan fluff.

Konspirationsteorin om “nazifeminism” = nej. Hett språk, men saknar bevis. Att ogilla politik är en sak, att påstå en stats-ideologi kräver mer än känsla och caps lock.

Att lagar som samtycke eller sexköpslag finns betyder inte att “man hatar män”. De bygger på politiska val, vänsterns könsideologi och kompromisser — inga hemliga kabaler. Om du ogillar dem: visa konkreta fel i lagtexten eller effekterna. Jobba för förändring. Som vi är många som gör. Demokrati.

Retoriska knep här: byta ut bevis mot jättestarka ord, övergeneraliera och flytta fokus till emotionellt laddade etiketter. Det funkar här på nätet — men inte alls så bra i demokratisk politik eller rättsväsen.

Vill du förändra något verkligt? Jobba konkret: kräva transparenta effektutvärderingar av bidragsstöden till vänsterns feminister, följ pengarna, pressa politiker på svar och bygg brett stöd för könsneutrala insatser. Det ger mer än att ropa om revolution. Gå med i förening eller parti?

Visst finns ideologiska intressen i spel — på båda sidor, mest hos fulvänstern. Men att kasta in ord som “nazism” gör bara att folk stänger av, tror jag. Vill du göra skillnad: byt skrik mot fakta och krav på ansvarstagande.

Om du vill byta ut systemet — vad är en konkret politisk förändring du skulle föreslå först?

Radikalfeminism/nazifeminism definieras som tron på könsmaktsordningen, det är en extrem gren av feminismen och det är vår statsideologi, alla i 7-klövern tror på könsmaktsordningen så detta är ett aboslut faktum som man inte ens kan ha en diskussion angående.

Nejnej, dom är 100% manshatarlagar som enbart dömer män och som alla som förstår saken inklusive lagrådet redan totalt har förkastat eftersom dessa lagar innebär att män saknar rättssäkerhet i Sverige. Du låter naiv som ett barn.

Gulligt. Det som krävs är givetvis en blodig revolution, makten kommer aldrig ge upp sin makt och tro något annat är igen för naivt för att ens tas på allvar.
Citera
2025-10-30, 15:31
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Mycket av de normer vi har kommer från klasserna. Min farmor var överklass; barn skulle synas men ej höras, såvida man inte blev tillsagd att uppträda med ett stycke, eller kanske diskutera en bok av något slag.
Min mormor var proletär och barnatroende kristen. Det enda hon lärt sig från Bibeln var att Jesus sagt "låt barnen komma till mig" och älskade att leka med barn. Männen var oftast tvärtom.

Den sunda vägen att uppfostra barn är att modern ger ovillkorlig kärlek, medan fadern ger villkorlig kärlek. Det är den villkorade kärleken som sätter gränser och styr barnet in i världen accepterad av sina jämlikar. Vi ser vad som händer när ett samhälle feminiseras.

Precis. Riktig jämställdhet börjar med att inse att män och kvinnor har olika funktioner som är lika viktiga. När man feminiserar samhället mår båda parter dåligt och samhället kollapsar.

Istället för att ta ansvar, vill Vänstern istället formulera orsaker till att deras experimentvärld inte fungerar. Det sammanfattas oftast med att vita heterosexuella cis-män är upphovet till allt ont.

Det du skriver om klass och uppfostran är faktiskt väldigt relevant – och något som också bekräftas i forskningen. Våra normer formas mer av klass, kultur och generation än av kön i sig. Det gäller både förväntningar på barn, på föräldrar och på hur man uttrycker känslor. Skillnaden mellan din farmor och mormor är ett bra exempel på hur social bakgrund formar könsroller – inte tvärtom.

Men jag vill nyansera tanken om ”feminiserat samhälle”. Det som skaver i dagens Sverige handlar inte om att kvinnliga värden tagit över, utan att balansen mellan ansvar och empati har tappats bort. Vi har byggt ett system där man gärna talar om känslor och inkludering, men där själva ansvaret för kvinnors handlingar har suddats ut. Det är inte ”feminint” – det är könsideologiskt ohederligt.

Rapporten Tystnadens pris visar just vad som händer när ett samhälle moraliserar i stället för att mäta. Våld i nära relationer, psykisk ohälsa och social kollaps ökar i takt med att vi tappar begreppet ansvar för kvinnor. Både män och kvinnor behöver gränser, men också förmågan att söka stöd utan skam. Den kombinationen – villkorad respekt och ovillkorlig omsorg – är egentligen vad du beskriver.

Därför borde vi prata mindre om ”feminisering” och mer om funktionell jämställdhet: män behöver få vara sårbara utan att förlora värdighet, kvinnor behöver kunna hållas ansvariga utan att ses som offer. Det är precis där Tystnadens pris landar: att könsrollerna inte ska avskaffas, utan uppgraderas till ömsesidigt ansvar.

Den verkliga faran är inte kvinnlighet eller manlighet – utan när ideologier gör oss blinda för fakta. Där ligger vänsterns dilemma: de vill tala om makt, men inte om ansvar. Och utan ansvar finns ingen frihet, bara ständiga förklaringar till varför allt alltid är någon annans fel.
Citera
2025-10-30, 15:38
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Radikalfeminism/nazifeminism definieras som tron på könsmaktsordningen, det är en extrem gren av feminismen och det är vår statsideologi, alla i 7-klövern tror på könsmaktsordningen så detta är ett aboslut faktum som man inte ens kan ha en diskussion angående.

Nejnej, dom är 100% manshatarlagar som enbart dömer män och som alla som förstår saken inklusive lagrådet redan totalt har förkastat eftersom dessa lagar innebär att män saknar rättssäkerhet i Sverige. Du låter naiv som ett barn.

Gulligt. Det som krävs är givetvis en blodig revolution, makten kommer aldrig ge upp sin makt och tro något annat är igen för naivt för att ens tas på allvar.

Hmm. Jag fattar vad du menar – frustrationen är begriplig. Du ser ett system där makten håller varandra om ryggen, där vissa får säga vad som helst men andra stämplas direkt. Den känslan är inte taget ur luften. Men låt oss hålla isär könskorruption och konspiration – det första finns, det andra förklarar för mycket och löser för lite.

Sverige har vad jag kan se ingen “nazifeministisk statsideologi”. Däremot har vi en könsideologi som smugit sig in i myndigheter, utbildning och politik under decennier utan att någon riktigt utvärderat resultaten. Det är precis det Tystnadens pris visar: att politiken har byggt system och bidragsströmmar på en förklaringsmodell (”mäns våld mot kvinnor”) som inte längre håller när man granskar verkligheten. Det är inte hemliga kabaler – det är trög byråkrati, politisk prestige och folk som hellre försvarar gamla teser än erkänner fel.

Problemet är alltså nog inte ondska i toppen, utan självbevarelsedrift och dumhet i systemen. Ingen vill vara den som säger att miljarderna hamnat snett eller att hela könsmodellen saknar evidens. Det är så vänstermoralism blir politik – inte genom diktatur, utan genom slö slösaktig bekvämlighet.

Vill du verkligen skaka om det här? Då är bästa vapnet inte vår ilska, utan revision och transparens. Kräv:
* att alla statliga bidrag och projekt måste visa mätbar effekt – annars dras stödet in,
* att myndigheter ska ha öppna data så oberoende forskare kan granska resultaten,
* och att lagar ska ha utvärderingsklausuler – inga eviga symbolbeslut.

Det är så man tar makt från de vänsterideologiskt bekväma utan att förstöra demokratin. Revolutioner slutar nästan alltid med att någon ny elit tar över – men reformer utifrån fakta kan faktiskt fungera.

Du har rätt i att Sverige behöver rensa ut pseudovetenskap, hyckleri och vänsterns bidragsberoende könsaktivism. Men vägen dit är inte blodig – den är metodisk. Tänk som en revisor, inte en rebell. Då börjar folk lyssna.
Citera
2025-10-30, 15:53
Avstängd
ExtremaMittens avatar
Citat:

Jo, jag har faktiskt läst Tystnadens pris – både förord, sammanfattning, bilagor och metoddel – och just därför blir din tolkning så sned. Du använder rapporten som vänstermoralisk skylt, inte som kunskapsunderlag. Den är varken antifeministisk eller ditt manifest för könsmaktsteorin – den visar, svart på vitt, att våld i nära relationer drabbar män och kvinnor i ungefär lika hög grad, men att samhällets stöd fortfarande utgår från en ensidig bild där bara kvinnors lidande räknas. Det är inte ett angrepp på kvinnor, utan en kritik av ett Sverige som sviker hälften av offren.

Ja, destruktiva mansnormer finns – men de förklarar inte allt våld. Rapportens egna forskare pekar på psykisk ohälsa, missbruk, trauma, separation och social stress som de största riskfaktorerna, oavsett kön. Därför föreslår den könsneutrala och behovsbaserade insatser – för verklig jämställdhet handlar om att hjälpa alla som far illa, inte försvara gamla rester av berättelser.

Förnekelse om projektion. Det du gör är ett välkänt knep: du anklagar andra för att ”förvränga” rapporten, tillskriver dem en dold hemsk agenda (jag skulle plötsligt hata alla kvinnor och deras sexualitet, tjohej? Du talar om dina tankar och känslor?) och flyttar fokus från fakta till ideologi. Det är inte feminism – det är fult dogmförsvar. Vänsterfeminismens dilemma just nu är att forskningen inte längre stöder den gamla könsmaktsteorin. Istället visar den att kvinnors psykiska ohälsa ökar, liksom deras roll som förövare i psykiskt, fysiskt, socialt och ekonomiskt våld. När kvinnors ansvar tystas ner av hycklande vänsterideologisk lojalitet blir både män och kvinnor förlorare.

Om du verkligen tror på feminismens ursprungliga idé – jämlikhet, ansvar och respekt för alla – borde du kunna välkomna siffrorna, inte avfärda dem. För de handlar inte om att skylla på kvinnor, utan om att se verkligheten som den är: män och kvinnor kan båda skada, båda lida och båda behöva hjälp. Det är där riktig äkta jämställdhet börjar – i verkligheten, inte i din sneda könsideologi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in